2026-08-09, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Polen är stort också.

Denna karta stämmer väl ganska bra överens med verkligheten.
https://ibb.co/fd2ZYNv2

För norrmännen då att det blir billigare i transport att åka till Sverige snarare än att gå direkt till Danmark för ännu billigare.
Med kun 4 pers eller kun med bil er Danmark billigst for meg, men med engang jeg kobler på vognen er stort sett Sverige billigst
Citera
2026-08-09, 05:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergensia
Med kun 4 pers eller kun med bil er Danmark billigst for meg, men med engang jeg kobler på vognen er stort sett Sverige billigst

Jo antar att det beror också mycket på vart i Norge man bor. Jag menar Charlottenberg kan ju vara närmare och enklare att åka till för sprit än Oslo. För detta att bara köpa. Sedan som liksom svenskar. Man åker i grupp färdas för att köpa än mer billigt i färja mer av. Där gäller ju dock mera gå direkt till källan för det mest extrema billigt. Polen!
Citera
2026-08-09, 06:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
1,7m hvilken biler ser du på?
Min kostet 500k ny i 2015 kjøpte den brukt for 350k (uten lån) i 2017
Vi skal kjøpe ny bil når, og skal kjøpe helt ny bil som vil koste oss ca 600k men det er pga jeg må kunne trekke campinvogn, må og utvide førerkortet mitt det koster ca 20k

Det finns gott om dyra bilar i Norge. En Mercedes G63 AMG kostar 3 571 429 kr eks. mva, så det blir väl 4,5 miljoner ungefär. I Sverige kostar samma bil 2 150 000, så det är mindre än halva priset.

En mer normal bil som t.ex svenskens favorit Volvo XC 60 kostar typ 600 000 i Sverige och över en miljon i Norge. Inte riktigt halva priset i Sverige, men närapå.

Men man kan ju köpa en Tesla. Den är inte så dyr i Norge.
Citera
2026-08-09, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo antar att det beror också mycket på vart i Norge man bor. Jag menar Charlottenberg kan ju vara närmare och enklare att åka till för sprit än Oslo. För detta att bara köpa. Sedan som liksom svenskar. Man åker i grupp färdas för att köpa än mer billigt i färja mer av. Där gäller ju dock mera gå direkt till källan för det mest extrema billigt. Polen!
Nå er det ikke alkohol som trekker meg over grensen, foruten øl så er alkohol faktisk blitt rimeligere i forhold til lønnen siste 20-30 år. Er for å få tak i mat jeg ikke får i Norge, evt som er vesentlig rimeligere+ vape (var digg ene gangen de hadde kontroll og jeg hadde papirene i orden) Vape kjøper jeg naturlig nok aldri i Danmark pga de ikke har det jeg skal ha. Så tar jeg fergen over kjører jeg enten rett til Malmø eller Tyskland og handler.
Polen er jeg til en gang i året men det er av personlige grunner og gjør lite handling der pga jeg reiser med fly.
Tyskland 1-2g i året pga barn som driver med Cons og da kjører jeg til og fra med vogn pga kostymer m.m som jeg må ha med, men barna flyr til og fra pga skole og jobb. Kjører da enten via danskebåten fra Bergen eller Kristiansand, evt Kiel fergen fra Oslo (Det som lønner seg mest for meg) I Tyskland er det mest å tråkke bruktbutikker for klær og stoffer jeg kan sy kostymer av.

Bearbeider min mann så håper vi flytter enten til sør eller Østlandet om noen år
Citera
2026-08-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det finns gott om dyra bilar i Norge. En Mercedes G63 AMG kostar 3 571 429 kr eks. mva, så det blir väl 4,5 miljoner ungefär. I Sverige kostar samma bil 2 150 000, så det är mindre än halva priset.

En mer normal bil som t.ex svenskens favorit Volvo XC 60 kostar typ 600 000 i Sverige och över en miljon i Norge. Inte riktigt halva priset i Sverige, men närapå.

Men man kan ju köpa en Tesla. Den är inte så dyr i Norge.
Skal Aldri ha Tesla eller Kina bil (Det inkluderer Volvo)
Citera
2026-08-09, 06:34
Medlem
Det vi letar efter är troligtvis disponibel inkomst efter skatter, fasta utgifter och löpande utgifter. Dessutom behöver vi ta hänsyn till valutan. Jag slängde in ett par, tre prompter till ChatGPT och norrmännen har det mer fett än svensken (oavsett om man bara kollar den inhemska disponibla köpkraften eller om man lägger till hur mycket man kan få på kontinenten).

ChatGPT:
Om jag gör ett ”global ekonomisk handlingsfrihet”-index
Där:
50 % = hur gott familjen lever hemma
30 % = pengar kvar konverterade till EUR/USD
20 % = möjlighet att köpa/resа över gränser
skulle min ungefärliga ranking bli:

1. 🇨🇭 Schweiz — 100
2. 🇱🇺 Luxemburg — 96
3. 🇩🇪 Tyskland — 86
4. 🇦🇹 Österrike — 85
5. 🇳🇱 Nederländerna — 82
6. 🇧🇪 Belgien — 78
7. 🇳🇴 Norge — 76
8. 🇩🇰 Danmark — 75
9. 🇫🇷 Frankrike — 74
10. 🇸🇪 Sverige — 70

---

Vi bör inte oroa oss över Norge utan över hur fattiga vi är, relativt sett, mot andra europeer.
Citera
2026-08-09, 07:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vad är det du inte förstår? Att de flesta norrmän inte tjänar så mycket att de blir skatteflyktingar till Sverige? Eller att lönerna i Norge är högre även efter skatt?

Ok. Det vinns givetvis olika "lönegrader" i det norska samhället, det finns det i hela världen.
Men det finns bättre möjligheter i Norge om man sköter sina kort väl, att tjäna pengar.
Men tyvärr har Arbeiderpartiet tagit fram sitt fula tryne. -Att ta norrmännens pengar, vilket de inte behöver det minsta.
Citera
2026-08-09, 07:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
1,7m hvilken biler ser du på?
Min kostet 500k ny i 2015 kjøpte den brukt for 350k (uten lån) i 2017
Vi skal kjøpe ny bil når, og skal kjøpe helt ny bil som vil koste oss ca 600k men det er pga jeg må kunne trekke campinvogn, må og utvide førerkortet mitt det koster ca 20k

Vilka bilar har du haft som nya? En Volvo (som tyvärr är Kina numera) kostar mera än 600k, förutom en snikmodell kanske.
Citera
2026-08-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vilka bilar har du haft som nya? En Volvo (som tyvärr är Kina numera) kostar mera än 600k, förutom en snikmodell kanske.
Helt nye kun en BMW 3-serie som jeg ga som gave til min mann når han fylte 40, den koster meg 1,1 (null lån) Den er solgt nå, den jeg selv skal ha som ny blir en Skoda el bil som vil koste meg 500k ish
Citera
2026-08-09, 07:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Helt nye kun en BMW 3-serie som jeg ga som gave til min mann når han fylte 40, den koster meg 1,1 (null lån) Den er solgt nå, den jeg selv skal ha som ny blir en Skoda el bil som vil koste meg 500k ish

1.100.000 kr, förvisso norska, för en BMW 3-serie? Är det så dyrt i Norge nu?
Citera
2026-08-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
1.100.000 kr, förvisso norska, för en BMW 3-serie? Är det så dyrt i Norge nu?
Den var fullspekket med en sær farge og ekstra godt lydanlegg så ja da koster det. Men han visste det ble med denne ene bilen og neste gebursdag presang blir på 50 års dagen
Citera
2026-08-09, 09:16
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
I Norge betalar man endast 30% i skatt och får dessutom en extra (skattefri) månadslön varje år.

Dom pengarna lär dom behöva när dom ska tanka bilen och handla mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in