2026-08-08, 11:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
OK, så det är ingen skillnad således om man står upp och skjuter efter en bil horisontellt eller till och med kan rikta pipan nedåt kontra om man ligger ner och riktar pipan uppåt? Kulan går alltså lika långt?

Du har noll koll på var polisen har siktat på
Om han har skjutit mot däcken, mot försren eller upp i luften.

Du har uppenbart ingen kunskap om ballistisk om du behöver fråga om hur långt kulan går beroende på hur du vinklar vapnet.
Citera
2026-08-08, 13:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du har noll koll på var polisen har siktat på
Om han har skjutit mot däcken, mot försren eller upp i luften.

Du har uppenbart ingen kunskap om ballistisk om du behöver fråga om hur långt kulan går beroende på hur du vinklar vapnet.

Nu har jag varit rätt tydlig med att vi saknar information för att riktigt kunna bilda oss en uppfattning.

Jag skrev som jag gjorde i det inlägget eftersom personen jag citerade kom med korkade påståenden och jag ville ge vederbörande en chans att korrigera sin tankegång. Du begrep inte det. Det är inte ditt fel. Säkert generna.
Citera
2026-08-08, 14:56
Medlem
Eloge till polisen som trodde och tänkte att bilen ska köra in i människor. Vilket den kan ha gjort och varit medvetet.

Terrordådet på Drottninggatan sitter i hos oss alla.

Ni vet Alah Akbar.
Citera
2026-08-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Vem är häktad?
Ingen, alla är släppta.
Citera
2026-08-08, 20:03
Medlem
Oj du bör nog börja läsa nyheterna och läsa vad som står i tråden .. polisen låg på sidan och avlossade 2 skott mot bilen medans den flydde FAKTA !! SEN ATT DU SKRIVER O PÅPEKAR ETT STAVFEL Säger mer om din ärt hjärna än min kunskap din jävla nolla.. Håll käften och låt oss vuxna prata !!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Man har aldrig stått och "siktat på benen" man skjuter mot benen om det är lämpligt men annars mot bröstet det som är lättast att träffa. Hade du sysslat med fältskytte hade du skrivit fältskytte inte fält skytte och du skulle reagerat på 400 meters-tönten som alla som varit på en skjutbana skulle förstå det absurda i. Vi brukar ha tävlingar i fältskytte pistol men det är inte direkt imponerande avstånd, vanligtvis som mest 50. Själv skjuter jag fältskytte gevär 100-500 (upp till 700 på tävlingar ibland)

Enligt din vilda fantasi att polisen sköt upp i luften istället för mot bilen. Finns en anledning att polisen har förstärkningsvapen i form av gevär, att pistoler betraktas som värdelösa i krig. Skjuta mot mål över 100 meter är helt värdelöst med pistol. Med en Ruger pcc 9x19 är det också värdelöst om man bara har rödpunkt. Kpist har 100 som tävlingsavstånd men det tar vi annan dag.
Med pistol måste man sikta över målet för att träffa på 100 meter och på grund av det dåliga siktet kommer du ändå inte träffa i sidled. Att polisen sköt i liggande ställning tror jag du hittat på, inte troligt att polisen skulle ligga kvar på marken och fumla efter pistolen. Beviset för att du har vild fantasi och jag är realistisk kommer visa sig snart i tråden i form av uteblivna kulhål i husfasader och att människor inte sett någon övrig skada av pistolkulorna.
Bästa pistolskytte jag sett var när en polis på avstånd av säg 20 meter sköt en turk i huvudet. Turken siktade mot polisen med ett låtsasgevär efter ett rån. 18 skott sköt olika poliser då när de försökte skjuta sönder bilen. Ingen oskyldig träffad och ingen polis klandrad. Hade de skjutit med gevär 5,56 eller 7,62 hade det varit en helt annan fara för allmänheten. Ingen utom töntar på flashback kommer klaga på en polis som skjuter med pistol mot en flyende bil. Hur skulle det se ut om polisen inte försökt stoppa säg en terrorist som försökt köra på poliser och sedan kanske hade försökt köra på folk längre bort?
Citera
2026-08-08, 20:12
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Eloge till polisen som trodde och tänkte att bilen ska köra in i människor. Vilket den kan ha gjort och varit medvetet.

Ni vet Alah Akbar.

ingen j*vel kommer nog ihåg det
folk glömde redan dagen efter
Citera
2026-08-08, 20:22
Medlem
Det e ett jävla tjatter om kulbana och 400 meter bort och secunder kulan färdas jag vet inte va ni tror ni vill uppnå med detta. En glock pipa är ca 10-12 cm lång om man har den exakt fast skruvad jag då kan du visa kul bana osv och kan vara relevant. Men om nu vapnet dvs Glocken sitter i händena på en skytt och han ändra siktet 2mm höger vänster upp eller ner jag då är träffbilden förändrad avsevärt bara på 10-100 meters avstånd skillnad allt från cm till meter. sätt nu detta i den situationen som finns så är all vådaskjutning på tapeten allt från 5 meter till 400 meter allt från skada till dödlig vådaskjutning. Att skjuta liggande på sidan med en pistol med den felmarginalen näää fullständigt vansinne i den miljön som järnvägsgatan är en vardags eftermiddag en sommar.
Citera
2026-08-08, 20:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ni vet Alah Akbar.
Precis! En galning som gasar och siktar på en polis då kan man genast ana vad som är på gång.

Händelseförloppet var så här:

Citat:
Polisen larmades på onsdagen till centrala Helsingborg efter att en bil ska ha kört mot rött i hög hastighet.

När en polispatrull på plats ska försöka stoppa bilen kör föraren på polismannen. Då avfyrar polismannen sitt tjänstevapen.

– Ett fordon sticker snabbt från platsen, polisen följer efter fordonet, säger polisen presstalesperson Jakob Palmgren.

Bilen ska sedan, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna, ha krockat med en polisbil.

Skottlossningen ska ha skett utanför ett café, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Enligt uppgifter ska bilen sedan ha kört ifrån platsen och polisen inledde en biljakt. Biljakten har pågått på E6:an, bekräftar polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av osynlige.mannen
Bilen bromsade ju!
En kort inbromsning innan ett mordförsök på polis är inget stopp.
Senast redigerad av Xelious 2026-08-08 kl. 21:03.
Citera
2026-08-08, 23:15
Medlem
Citat:
Precis! En galning som gasar och siktar på en polis då kan man genast ana vad som är på gång.

Händelseförloppet var så här:

En kort inbromsning innan ett mordförsök på polis är inget stopp.
Du väljer alltså att felcitera både mig och media, samt anmäla mig för 1.06. Därmed har du visat att du är fullständigt oseriös. Bra, då skall jag aldrig mer bemöta dig direkt, utan endast via andras kommentarer.
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
Oj du bör nog börja läsa nyheterna och läsa vad som står i tråden .. polisen låg på sidan och avlossade 2 skott mot bilen medans den flydde FAKTA !! SEN ATT DU SKRIVER O PÅPEKAR ETT STAVFEL Säger mer om din ärt hjärna än min kunskap din jävla nolla.. Håll käften och låt oss vuxna prata !!!!
Dags att sätta upp Xelious på listan över troll.

Det som media har rapporterat om är taget från vittnesuppgifter. Det är kvinnan som också blev påkörd som berättade att polisen sköt från liggande ställning. Hon berättade också att bilen tvärnitade, men inte lyckades stanna helt. Mordförsök medelst kraftig inbromsning? Nej, det tyckte inte åklagaren heller... Om vapnet avfyrades 25 cm över marknivå och siktade på förarens huvud 100 cm över marknivå och bilen är 8 meter bort, ja då har vapnet en vinkel på drygt 5 grader över horisontalplan. Då når en förlupen kula 700-800 meter och har rejäl anslagskraft. Det är inte spekulation, det är matematik. En felsyftning i sidled riskerar att träffa någon av alla dem som befann sig på trottoarerna. Det är inte lätt att skjuta i liggande position, jag tävlar i PPC så jag vet. (Jag tycker faktiskt att det är värre än att skjuta med svag hand.) Sedan har vi sådana där små detaljer som att polisen inte visste vilka de andra i bilen var. Medskyldiga eller oskyldiga? Och trodde polisen på fullt allvar att det går att stoppa en bil genom att beskjuta den med 9*19? Nej det här var en ren hämndskjutning, responsen från en lättkränkt man i polisuniform. Det enda rätta vore att polisen åtalas för mordförsök, för det är exakt vad det var. Han blev arg för att han blev påkörd. Frågan är om det handlar om en svensk polisman, eller en lättkränkt "svensk" polisman?
Citera
2026-08-08, 23:22
Medlem
Citat:
Man har aldrig stått och "siktat på benen" man skjuter mot benen om det är lämpligt men annars mot bröstet det som är lättast att träffa. Hade du sysslat med fältskytte hade du skrivit fältskytte inte fält skytte och du skulle reagerat på 400 meters-tönten som alla som varit på en skjutbana skulle förstå det absurda i. Vi brukar ha tävlingar i fältskytte pistol men det är inte direkt imponerande avstånd, vanligtvis som mest 50. Själv skjuter jag fältskytte gevär 100-500 (upp till 700 på tävlingar ibland)
En sista gång innan du hamnar på permanent ignore: Jag tävlar mycket i fältskytte med pistol. Skjutavstånd på 90-100 meter är inte ovanligt.
Citera
2026-08-09, 04:25
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:

Ni vet Alah Akbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
ingen j*vel kommer nog ihåg det
folk glömde redan dagen efter

Lovar, hade polisen gett fan i o skjuta och det blivit ett nytt Drottninggatan så kan jag lova att man hade klagat på polisen över det...
Citera
2026-08-09, 10:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Lovar, hade polisen gett fan i o skjuta och det blivit ett nytt Drottninggatan så kan jag lova att man hade klagat på polisen över det...
Absolut. Då hade man sagt att polisen är skjuträdd.
Töntiga mytomaner på flashback som inte vill att polisen skjuter mot våldsverkare. Polisen finns för att skydda allmänheten med hjälp av våld när så krävs och detta var definitivt ett sådant tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in