2026-08-09, 00:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Du är ju konstig om du skäms för något sånt litet. Det är ju normalt ändå med well Done. 👍
Normalt? Nej det är inte normalt att förstöra köttet på det viset.
Citera
2026-08-09, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Folk som inte kan tillaga kött.

För inte så länge sedan så stod en bekant och grillade kött. Fick inte ner en enda tugga. Alla satt och idisslade tuggummi och ingen sa "åh vad gott det var".

Ingen verkar kunna steka kött ordentligt. Inklusive mig själv.
ni sa inget?? var frispråkig för i helvette det är bara en bekant
Citera
2026-08-09, 03:43
Medlem
Man förstör det inte. Alla gillar inte blodigt. Jag gillar det men då ska det inte vara mycket blod utan lite.
Well done är egentligen det normala sättet att äta kött. Det är mest standard.
Tänk på hur kyckling och gris inte ens funkar att äta utan well done

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Normalt? Nej det är inte normalt att förstöra köttet på det viset.
Citera
2026-08-09, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Faktiskt! Jag upptäckte det av en slump, när jag inte hade någon olivolja hemma utom en med tillsatt citron. Tänkte att "jag kan väl testa", och det blev faktiskt riktigt gott! (Ska kanske tillägga att jag använder både vispgrädde och olivolja i carbonaran, så det var bara typ två stora matskedar olivolja med citronsmak på fyra portioner.)
Då har du totalfailat gällande vitsen med carbonara.

Men vad fan, hemma får man göra som man vill, men att be om ketchup till carbonara när man äter ute är att be om fniss från bordsgrannar och serveringspersonal.

(en riktigt bra carbonara kan ge intrycket av att den innehåller grädde, det är lite grejen)

Jag kan för övrigt tycka att ketchup på pasta bolognese är en riktig mat-fuckups, men...
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-09 kl. 06:35.
Citera
2026-08-09, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Man förstör det inte. Alla gillar inte blodigt. Jag gillar det men då ska det inte vara mycket blod utan lite.
Well done är egentligen det normala sättet att äta kött. Det är mest standard.
Tänk på hur kyckling och gris inte ens funkar att äta utan well done

Well done är kanske det normala sättet för dig att äta kött, för dom flesta andra är det inte så.
Griskött funkar utmärkt att äta utan att det är well done.
Det är inget blod i en köttbit, du tänker nog på köttsaft.
Citera
2026-08-09, 09:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har genom åren bevittnat några saker vid matbordet som fortfarande sitter kvar i minnet.

En gång gjorde jag carbonara och hade faktiskt gått in för det. Fin guanciale, bra ost, bra pasta, nymalen svartpeppar osv. Serverar upp den fint och innan man knappt hunnit börja äta reser sig en i sällskapet och säger att det behövs ketchup. Går till kylen, hämtar Felix tomatketchup och öser det rakt över hela carbonaran. Inte smaka först eller ens testa lite. Nej ketchup direkt över guanciale, ost och hela skiten. Kunde lika gärna kokat snabbmakaroner och stekt Dennis hot dogs till henne.

En annan gång var vi ett gäng som fått tips om ett korvställe på semester som skulle vara riktigt bra. Massor med olika korvar, olika kryddningar och tillbehör. Alltså ett ställe man går till just för att testa bra korv.
Långt ner på menyn finns någon i stil med Eldorado hot dog som typ beskrivs som smaklös och mest till för barn.
Gissa vilken korv som väljs i en av gänget? Denna såklqrt.
Det roliga är att samma person dagen innan suttit och berättat om någon annan korv som var så jävla god just för att den var ordentligt kryddad och hade så mycket smak. Ett dygn senare står människan alltså framför ett helt sortiment bra korv och letar aktivt upp den enda som typ är gjord för ett barnkalas på en kommunal lekplats.

Svar på en finare resturang och hade beställt en meny med flera rätter. Minns inte exakt vad allt var men en av mellanrätterna var någon mindre köttbit med sås. Då ropas servitören in.
Kan man inte få potatis till det här?
Servitören försöker förklara att vi beställt en hel meny med flera serveringar och att det kommer potatis till en rätt senare. Det duger inte. En maträtt består tydligen av kött, potatis och sås. Saknas potatis så är maträtten inte komplett. Efter en massa tjat kommer servitören tillslut tillbaka med typ 3-4 potatisar vid sidan av.
Sen spenderas resten av middagen med att klaga på att man inte blir mätt, portionerna är för små och att det är alldeles för dyrt för så lite mat. Vi sitter alltså på en finare resturang tror denna meny kostade 1500-2000 per skallar med en meny i flera serveringar och en vuxen människa bedömmer hela skiten efter samma kriterier som dagens lunch på en vägkrog. Kött, potatis, sås och mycket av det. Annars är det dåligt.

Vi åt lunch på en enklare resturang men bra och en av rätterna var lasagne. Det var absolut ingen fantastisk lasagne men helt okej enligt mig förhållande till pris / placering så var det faktiskt bra . Vanlig fullt ätbar lunchlasagne helt enkelt tänk från en vedungeldad pizzeria .
En i sällskapet tycker däremot att den är alldeles för torr och frågar om någon kan skicka oljan. Någon på bordet räcker över en liten flaska fin olivolja. Då tittar personen på den och säger typ finns det ingen riktig olja på det här stället? Olivolja är alltså tydligen inte riktig olja. Han går fram till personalen och kommer tillbaka med en skål vanlig matolja eller vad det vara.
Sen börjar han hälla den över lasagnen. Och fortsätter hälla.
Alltså vi pratar inte en liten skvätt. Det måste varit närmare en deciliter om inte mer. Hela lasagnen ligger tillslut och bokstavligen badar i vanlig jävla matolja.
Där sitter alltså en vuxen människa och äter en lasagne som ser ut som den precis bärgats efter ett oljeutsläpp och är nu nöjd för att den inte längre är torr.

Vilka är era värsta?
Så du har precis upptäckt att det finns människor som inte har exakt samma intresse som du och detta har gjort dig upprörd?

Människor är olika. Vi har olika intressen och olika smak. Alla tycker inte exakt lika om allting. Det som är fullständigt otänkbart för en person kan vara helt egalt för en annan. En person kan tycka att det är en skandal att någon har satt ”fel” sorts strängar på en viss gitarr. En annan klagar på internetforum att hans kompisar har valt fel sorts däck till sina bilar.

Så du är matsnobb. Ditt närmaste umgänge är inte matsnobbar. Det som möjligen kan vara intressant är hur du väljer ditt umgänge. Varför hamnar du och dina kompisar i situationer med mat när dina kompisar inte är det minsta intresserade av mat? Varför tar du med människor med helt andra intressen än mat för att äta en 2000-kronorsmiddag?
Citera
2026-08-09, 09:21
Medlem
guderis avatar
Det roligaste med sådana här matelitisttrådar är ändå folk som klagar på fullt normala rätter eller sätt att äta, som om de själva skulle vara några kulinariska experter
Citera
2026-08-09, 09:52
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
En kompis lade på en fin ädelost på sina pepparkakor. Vi umgås inte längre.
Nu är ju det en ganska välkänd smakkombination.
Citera
2026-08-09, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det roligaste med sådana här matelitisttrådar är ändå folk som klagar på fullt normala rätter eller sätt att äta, som om de själva skulle vara några kulinariska experter

Detta.
Hittills är har det inte skrivits om ett enda ’fuck-up’ på restaurang.
Men en hel del om personligt tycke och smak.

Ett av dom värsta fuck-ups jag har varit med om var förra helgen när jag jobbade på ett bröllop på en ’tjusig’ resort/restaurang i stockholmsområdet.
Hovmästaren hade missat att informera köket om att hela middagen behövde vara laktosfri, men när maten skulle ut så visade det sig att allt var lagat på riktig grädde, riktigt smör, ost och andra mejeriprodukter.
Alla fyra rätterna innehöll laktos i någon form.
Citera
2026-08-09, 11:19
Medlem
Citat:
Har också varit med om detta "har du ketchup?", när jag verkligen ansträngt mig med någon rätt. Eller att personen tar en fin bit blodig oxfilé från sin tallrik, och själv går till spisen och steker på den mera, så att det dyra köttet förvandlas till en kolbit. "Biff ska vara VÄLSTEKT. Jag äter inte RÅTT kött". Eller att man serverar ett passande, utvalt vin + alkoholfria alternativ (t.ex. mineralvatten samt en fin tillbringare med lingon- eller tranbärsdricka), och så måste personen säga "har du cola?". Eller om man har lagt ett par örtkvistar ovanpå som garnityr, och så säger de "varför ska det vara BLAD här?" och plockar bort det. Man tröttnar...

Det handlar ju inte bara om att personen har dålig smak, utan om att det är ouppfostrat och respektlöst mot värdinnan eller värden som har tänkt ut menyn och lagat rätterna.

??? Detta är ju etablerat? Särskilt grönmögelost passar väldigt bra på pepparkakor - och så starkglögg till. Brukar vi ha på julafton.

Det har hänt mig flera gånger att jag blivit bjuden på otillräckligt tillagad kyckling hemma hos folk. Jag håller god min och äter och hoppas att jag inte blir sjuk. De stunderna har jag god lust att steka på kycklingen.
Citera
2026-08-09, 11:49
Avslutad
Citat:
Har också varit med om detta "har du ketchup?", när jag verkligen ansträngt mig med någon rätt. Eller att personen tar en fin bit blodig oxfilé från sin tallrik, och själv går till spisen och steker på den mera, så att det dyra köttet förvandlas till en kolbit. "Biff ska vara VÄLSTEKT. Jag äter inte RÅTT kött". Eller att man serverar ett passande, utvalt vin + alkoholfria alternativ (t.ex. mineralvatten samt en fin tillbringare med lingon- eller tranbärsdricka), och så måste personen säga "har du cola?". Eller om man har lagt ett par örtkvistar ovanpå som garnityr, och så säger de "varför ska det vara BLAD här?" och plockar bort det. Man tröttnar...

Det handlar ju inte bara om att personen har dålig smak, utan om att det är ouppfostrat och respektlöst mot värdinnan eller värden som har tänkt ut menyn och lagat rätterna.

??? Detta är ju etablerat? Särskilt grönmögelost passar väldigt bra på pepparkakor - och så starkglögg till. Brukar vi ha på julafton.

Att någon vill ha cola eller ketchup kan väl knappast kallas ett ’fuck-up’?
Det handlar ju bara om vad man tycker om att äta och dricka.
Citera
2026-08-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Att någon vill ha cola eller ketchup kan väl knappast kallas ett ’fuck-up’?
Det handlar ju bara om vad man tycker om att äta och dricka.
Om man är på annat än macken, så är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in