2026-08-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse

Förklara vad detta har med kön att göra. Jag är helt öppen för att detta har med relationsvåld att göra, men vilka är dina argument för att just detta dåd är könsbetingat? Bespara mig dina floskler och förklara sakligt och kortfattat.

Jag tror du missar poängen ganska grovt - den flyger 3-4 meter över huvudet på dig. Jag säger inte att han dödade henne för att hon var kvinna. Jag pratar om en möjlig relationsdynamik där kontroll, svartsjuka, makt, separation och våld kan hänga ihop. Det är en helt annan sak än att påstå att könet var motivet.

Och din egen påstådda objektivitet är rätt tveksam. Du säger att alla hypoteser ska hållas öppna, men verkar samtidigt ha väldigt lätt att hitta alternativa förklaringar så fort möjligheten till kontroll eller en destruktiv relationsdynamik kommer på tal. Varför ska just den hypotesen bort? Vi vet inte om den stämmer, men vi vet inte heller motsatsen. Om du faktiskt vill vara objektiv får du väl tåla att även den möjligheten ligger på bordet.

Next.
Citera
2026-08-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
De sågs under 8 månader. Jag anser det som oväntat. Du?
Det har ingen betydelse hur länge de har setts. Det är vanligt att mannen som utövar det dödliga våldet inte är tidigare dömd för parnervåld och är äldre.
adet stämmer överens med TN.
Citera
2026-08-09, 02:19
Medlem
Citat:
Om inga varningssignaler finns kan alltså alla män vara potentiella mördare?

Skrämmande!
Ja, det är definitivt skrämmande. Jag är alltför färgad av detta själv, män som inte ler på sin datingprofil går oftast bort.
Citera
2026-08-09, 02:21
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja, det är definitivt skrämmande. Jag är alltför färgad av detta själv, män som inte ler på sin datingprofil går oftast bort.

Undrar hur de träffades, trodde först på fest…. Men han verkade driven..säkert nätet.
Citera
2026-08-09, 02:21
Medlem
Citat:
Sluta med ditt hitte-på. Jag har tidigare uttryckligen skrivit att jag inte skuldbelägger BO, däremot har någonting utlöst situationen. Ingen dansar tango ensam. Du känner MGM bättre än 99.9% i denna tråd. Du utrycker att han har "aggressionsproblem" och "troligen" varit våldsam mot kvinnor tidigare. Nu försöker du släta över det, eftersom du känner dig skyldig. Om du och dina "vänner" hade haft lite stake kanske BO hade levt idag. Lev med det, jävla fegis.

Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.

Det var denna kommentar jag svarade på… jag kanske misstolkade det du skrev men jag kan inte se något annat än att du skuldbelägger BO och menar att BO måste ha gjort något för att utlösa detta bestialiska mord. Du får gärna förtydliga syftet med din fråga och den efterföljande meningen om du egentligen söker svar på någon annan fråga än BO:s personliga karaktär och vad BO gjort för att bli mördad.
Och för att förtydliga återigen har jag i efterhand hört via bekanta att MGM tidigare har uppvisat problem med att hantera aggressioner vilket jag tolkar som att han troligtvis varit våldsam tidigare. Därmed känner jag mig inte det minsta skyldig eftersom jag inte känner MGM mer än som en bekant och inte har någon som helst vetskap om hans relationer, känsloliv eller karaktär mer än det han uppvisat vid ett fåtal då våra vägar korsats för ca 10 år sedan. Jag önskar dock att jag hade vetat mer och kunnat göra något som hade förhindrat denna oerhört tragiska utgång för BO eller att någon som faktiskt vet mer hade gjort det men å andra sidan är det lätt att vara efterklok och se subtila signaler när man har facit i handen för ingen tror väl att någon är kapabel till att göra något sådant här om det inte finns väldigt tydliga tecken innan?
Citera
2026-08-09, 02:28
Moderator
Parongatans avatar
Rensat bort tjafs- och OT-inlägg. Tipset är att anmäla de inlägg men också PM man anser bryta emot våra regler. Att sitta i tråden och skriva OT-inlägg kan belönas med varningar.

/Moderator
Citera
2026-08-09, 02:28
Avstängd
vichy6s avatar
Har levt med en labil man och det var en jobbig resa.

Här borde de vara förälskade… så något hände. Hans ord räckte inte till. Men som jag skrev, övervåldet det alltid pratas om..

Sorglig jävla man som borde stoppats tidigare.

Obs! Skuldbelägger ej hans tidigare partners.
Hur kan vi inte se?
Citera
2026-08-09, 02:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Att skador på GM uppstod i samband med att han utövade dödligt våld mot BO är en sak, men att BO var delaktig i något ömsesidigt handgemäng är något helt annat.

Vi vet fortfarande inte vad som hänt förutom att en person har hittats avliden, samtidigt är det inte bara män som utövar fysiskt våld i nära relationer.

Källa: Aftonbladet https://share.google/FWXpKNu1bvrrD8njy

Citat:
Skadorna kan lika gärna ha uppstått om BO försökte värja sig mot våldet som sedan ledde till hennes död.

Eller så uppstod MGM:s skador under ett tumultartat partnerbråk som ledde fram till kvinnans död?

Citat:
Ömsesidigt handgemäng och skydd mot övervåld är två helt olika saker.

Varför utesluter du ett ömsesidigt handgemäng?

Citat:
Jag ser det dock som mest sannolikt att skadorna på GM är ett resultat av hans egna våldsutövande. Om man tillfogar någon dödligt våld på nära håll med vasst tillhygge – då är det vanligt förekommande att man råkar skada sig själv samtidigt.

Fast dina teorier behöver inte alls stämma eftersom du verkar vägledas av fördomar, det är väldigt vanligt i partnerbråk att båda parter triggar och provocerar varandra eftersom ingen vill ge sig och om alkohol inblandat så är det ofta som att hälla bränsle på elden.

Citat:
Om det trubbiga våldet kommer från GM:s knytnävar så är det också fullt naturligt att det blir skador/rodnad/blod på GM:s händer.

Fast just nu vet inte vi om dessa påstådda skador på händerna ens existerar.

Citat:
Tack och lov för rättsläkare som brukar kunna gradera sannolikheten för olika sorters skador. Rättsläkarna brukar även utesluta vissa orsaker – eller åtminstone gradera den ena och den andra orsaken som osannolik.

Ska bli väldigt intressant att höra redovisningen av Rättsmedicinalverkets rättsintyg i samband med åtal och rättegång.

Även rättsläkare kan dra fel slutsatser, rättsmedicin är ingen exakt vetenskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag tror du missar poängen ganska grovt - den flyger 3-4 meter över huvudet på dig. Jag säger inte att han dödade henne för att hon var kvinna. Jag pratar om en möjlig relationsdynamik där kontroll, svartsjuka, makt, separation och våld kan hänga ihop. Det är en helt annan sak än att påstå att könet var motivet.

Och din egen påstådda objektivitet är rätt tveksam. Du säger att alla hypoteser ska hållas öppna, men verkar samtidigt ha väldigt lätt att hitta alternativa förklaringar så fort möjligheten till kontroll eller en destruktiv relationsdynamik kommer på tal. Varför ska just den hypotesen bort? Vi vet inte om den stämmer, men vi vet inte heller motsatsen. Om du faktiskt vill vara objektiv får du väl tåla att även den möjligheten ligger på bordet.

Next.

Jag tror att har en ambition att florera så mycket att du själv glömmer bort vad egentligen skriver. Var vänlig gå tillbaka och läs dina egna inlägg. Du utgår från dina egna spekulationer och håller dem för sanna, något som är ack så vanligt. Det stämmer som du skriver att jag är intresserad av objektivitet, men när ingenting, någonstans, framkommer om BO utan bara om MGM, vill jag försöka förstå hur och varför detta dåd skedde. Du nämner i ditt tidigare inlägg att "kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga." Du har alltså redan bestämt dig för att mannen är kontrollerande, och att detta är en könsfråga. Med tanke på utgången är det självklart att detta är en destruktiv relation, men vi vet inte varför. Däremot låter du säker på att dina egna hypoteser är de som är de mest troliga. Det finns inget som påvisar det, du pratar runt och i floskler. Kanske kan du inte ta att någon ifrågasätter dig, men det får du väl tåla.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Om inga varningssignaler finns kan alltså alla män vara potentiella mördare?

Skrämmande!

I snitt TRE kvinnor dödar varje år sin man.
Förra året var det två.

Ska vi därför också se varje kvinna som en presumtiv mördare i relation?

Nej lägg ner de här könsfixerande teorierna. De hör inte hemma i det här fallet som sannolikt inte handlar om kön utan om en mördares känsla av kränkthet. En feg mördare som flyr polisen.

Folk - både kvinnor och män dödas såväl av närstående som av främlingar. Män har större genetisk och hormonell våldshormonmängd - de är helt enkelt mer DOERS - därför är de oftare både förövare och offer som hamnat i konflikt.

Mordet på Åsa bygger med stor sannolikhet inte på ett upptrappat partnervåld. Snarare ett plötsligt uppblossat dödligt våld. Därför bör rimligen diskussionen om mäns långvariga våld i parrelationer lämnas därhän här.
Citera
2026-08-09, 02:30
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi vet fortfarande inte vad som hänt förutom att en person har hittats avliden, samtidigt är det inte bara män som utövar fysiskt våld i nära relationer.

Källa: Aftonbladet https://share.google/FWXpKNu1bvrrD8njy

Eller så uppstod MGM:s skador under ett tumultartat partnerbråk som ledde fram till kvinnans död?

Varför utesluter du ett ömsesidigt handgemäng?

Fast dina teorier behöver inte alls stämma eftersom du verkar vägledas av fördomar, det är väldigt vanligt i partnerbråk att båda parter triggar och provocerar varandra eftersom ingen vill ge sig och om alkohol inblandat så är det ofta som att hälla bränsle på elden.

Fast just nu vet inte vi om dessa påstådda skador på händerna ens existerar.

Även rättsläkare kan dra fel slutsatser, rättsmedicin är ingen exakt vetenskap.

Hon är död och han sitter i finkan. Sluta ursäkta?
Citera
2026-08-09, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leilars
Men något hos BO måste väl utlöst detta hos MGM? Klart att det inte är rätt att ta någons liv, men vissa personer har en viss förmåga att trycka på rätt knappar. Därför är det väsentligt att försöka kartlägga hur även BO var som person. Men allt detta lyser med sin frånvaro, än så länge.

Det var denna kommentar jag svarade på… jag kanske misstolkade det du skrev men jag kan inte se något annat än att du skuldbelägger BO och menar att BO måste ha gjort något för att utlösa detta bestialiska mord. Du får gärna förtydliga syftet med din fråga och den efterföljande meningen om du egentligen söker svar på någon annan fråga än BO:s personliga karaktär och vad BO gjort för att bli mördad.
Och för att förtydliga återigen har jag i efterhand hört via bekanta att MGM tidigare har uppvisat problem med att hantera aggressioner vilket jag tolkar som att han troligtvis varit våldsam tidigare. Därmed känner jag mig inte det minsta skyldig eftersom jag inte känner MGM mer än som en bekant och inte har någon som helst vetskap om hans relationer, känsloliv eller karaktär mer än det han uppvisat vid ett fåtal då våra vägar korsats för ca 10 år sedan. Jag önskar dock att jag hade vetat mer och kunnat göra något som hade förhindrat denna oerhört tragiska utgång för BO eller att någon som faktiskt vet mer hade gjort det men å andra sidan är det lätt att vara efterklok och se subtila signaler när man har facit i handen för ingen tror väl att någon är kapabel till att göra något sådant här om det inte finns väldigt tydliga tecken innan?

Fast då fultolkar du, ge dig nu. Utlösande faktor kan vara att BO gjort slut eller liknande, det betyder inte på något vis ett skuldbeläggande eller rättfärdigande.

Tror du de satt och lyssnade på ekot i lugn och ro sen plötsligt börjar gärningsmannen misshandla BO? Det mesta tyder på en impulsgärning i vrede, utlösande faktor betyder bara varför blev Thomas arg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in