2026-08-09, 01:45
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
/…/

Även MGM har haft skador som kan ha uppkommit vid själva händelsen.

/…/

Du måste hålla med om att den mest sannolika förklaringen är att skadorna har uppstått vid händelsen när kvinnan avled.

/…/

Att skador på GM uppstod i samband med att han utövade dödligt våld mot BO är en sak, men att BO var delaktig i något ömsesidigt handgemäng är något helt annat.

Skadorna kan lika gärna ha uppstått om BO försökte värja sig mot våldet som sedan ledde till hennes död.

Ömsesidigt handgemäng och skydd mot övervåld är två helt olika saker.

Jag ser det dock som mest sannolikt att skadorna på GM är ett resultat av hans egna våldsutövande. Om man tillfogar någon dödligt våld på nära håll med vasst tillhygge – då är det vanligt förekommande att man råkar skada sig själv samtidigt. Om det trubbiga våldet kommer från GM:s knytnävar så är det också fullt naturligt att det blir skador/rodnad/blod på GM:s händer.

Tack och lov för rättsläkare som brukar kunna gradera sannolikheten för olika sorters skador. Rättsläkarna brukar även utesluta vissa orsaker – eller åtminstone gradera den ena och den andra orsaken som osannolik.

Ska bli väldigt intressant att höra redovisningen av Rättsmedicinalverkets rättsintyg i samband med åtal och rättegång.
Citera
2026-08-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
” svårigheter med humöret”. 😂😂😂

Ja, exklusive gärningen som tråden handlar om. Svårt att spekulera i vilken grad.

Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vad många olika, långa, speciella teorier det finns om hur en man/ person som är eller verkar normal kan göra något så hemskt. Man önskar ju nästan att en så ” normal ” person bara råkade knuffa till henne… men nej så är det sällan tyvärr.
Min enkla teori utgår från erfarenheter… av helt normala” vanliga ” personer…
” snedtändning ” tror jag det kallas. Druckit för mycket… blev knäpp. Jo det är väldigt vanligt…. Våld i nära relation…

Det är klart händelsen varit mindre obehaglig om det tex var en knuff som gick illa, men då hade kanske gärningsmannen inte paddlat runt ön, gömt sig ett dygn och sedan försökt simma från polisen ut i Östersjön. Istället kanske ringt 112 och påbörjat HLR?
Citera
2026-08-09, 01:47
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Du vet att partnervåld förekommer inom homosexuella relationer också? Alltså mellan män-män och kvinnor-kvinnor? Vilka mekanismer och mönster drar du utifrån samkönat partnervåld? Jag blandar inte ihop nånting, jag ifrågasätter könsperspektivet för att separera det i ett försök att isolera motivet.

Användaren har vetat om att MGM har varit våldsam mot kvinnor i över minst tio år, men träder nu fram som gubben i lådan med en aha-reaktion. Kanske denna tråd aldrig hade behövt göras om inte användaren aktivt valt att sälla sig till mörkertalet?

Lätt att skuldbelägga offer, låt oss ej göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Kvinnor dödar inte i samma utsträckning. Tro mig lyssnar på allt. Detta blir väl som jag skrev…. Minns ej.

Han har hittills inte medgivit mer än varit på plats. Detta kvinnovåld är ej ok.

Jo men är det inte intressant varför kvinnor inte dödar i samma utsträckning? Du har säkert någon väl underbyggd teori.

När är våld egentligen okej tycker du? Är det mer okej mot män eller transpersoner?
Du påstår också att män mördar för att äga, har du någon källa som bekräftar det påståendet?
Citera
Medlem
Citat:
Är det så svårt?

Lagt fram två teorier

Att snillen spekulerar betyder inte att det blir en sanning. Om mina spekulationer går på tvärs med dina, måste det betyda att det är minst lika sanna, eller?
Citera
2026-08-09, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Du vet att partnervåld förekommer inom homosexuella relationer också? Alltså mellan män-män och kvinnor-kvinnor? Vilka mekanismer och mönster drar du utifrån samkönat partnervåld? Jag blandar inte ihop nånting, jag ifrågasätter könsperspektivet för att separera det i ett försök isolera motivet.

Jag fattar vad du försöker göra, men argumentet håller inte riktigt. Att partnervåld förekommer i samkönade relationer visar att kontroll, svartsjuka och våld inte är exklusivt manliga fenomen. Fine. Men det säger inte att kön därför saknar betydelse för hur ofta våldet förekommer, hur grovt det blir eller vem som oftare utövar det.

Och om syftet är att “isolera motivet” är det väl snarare ännu viktigare att inte börja med slutsatsen att kön måste bort. Då får man titta på vad som faktiskt föregick just det här mordet: kontroll, separation, svartsjuka, tidigare våld, konflikt osv. Där vet vi fortfarande alldeles för lite. Men det går inte att utesluta bara för att vi inte vet om det föregicks av sådana företeelser.

Att det finns partnervåld mellan två kvinnor eller två män innebär inte att könsskillnaderna i statistiken plötsligt upphör att existera. Och ingen har sagt att TN mördade henne för att hon var kvinna. Det är den halmgubben du hela tiden argumenterar mot.
Citera
2026-08-09, 01:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Rent statistiskt? Du argumenterar med fel person. Ska plocka ut statistik med
KÄLLA, nåt du inte verkar veta vad det är.

Du behöver inte anstränga dig för att plocka fram statistik.

Statistik över dödligt våld i Sverige
2025: 84 fall (59 män, 25 kvinnor)
2024: 92 fall (69 män, 23 kvinnor)
2023: 121 fall (88 män, 33 kvinnor)
2022: 116 fall (93 män, 23 kvinnor)
2021: 113 fall (89 män, 24 kvinnor)
2020: 124 fall (99 män, 25 kvinnor)

Källa Brottsförebyggande rådet.

————————
Under 2025 dödades elva kvinnor i Sverige av förövare som de haft en pågående eller avslutad parrelation med. Antalet fall av dödligt våld mot män i parrelation var två fall under året.”

”Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) är dödligt våld i nära relationer en kategori där antalet fall kan variera stort från år till år. Det är därför svårt att dra slutsatser om en ökning eller minskning av våldet enbart baserat på förändringar från ett enskilt år till ett annat.

Under perioden 2018–2021 dödades 60 kvinnor av sin partner, vilket motsvarar i genomsnitt 15 kvinnor per år.

Totalt 12 män har under 2018–2021 dödats av en kvinna de haft en relation med.

Inget fall av dödligt partnervåld som skett under perioden ägde rum i en samkönad relation.”

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer
Citera
2026-08-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, han blev tvungen att döda henne.
Stackars man som nu kanske får ett långt fängelsestraff.

Jag förstår inte din kommentar.
Citera
2026-08-09, 01:52
Medlem
Citat:
Lätt att skuldbelägga offer, låt oss ej göra det.

Jag vill spekulera i vad som kan ha föranlett detta våldsdåd på ett objektivt sätt. Jag skuldbelägger ingen. Jag är fortfarande nyfiken på BO, att förstå hennes persona hjälper till att nysta i fallet. Men det enda vi har kännedom om än så länge är MGM, vi vet ingenting om BO.
Citera
2026-08-09, 01:59
Medlem
Citat:
Sluta skriva privat att du ej vill ha mig.
Såna som
Dig gör mig rädd!

Det finns många osäkra där ute och några här är äckliga.

Det säger väl att hennes snubbe var vem som helst.

Jag är inte intresserad. Du får hitta någon på annat håll. Jag tror du ska ta det lugnt med drickat, jag förstår i ärlighetens namn inte ens vad du skriver. Totalt osammanhängande.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag fattar vad du försöker göra, men argumentet håller inte riktigt. Att partnervåld förekommer i samkönade relationer visar att kontroll, svartsjuka och våld inte är exklusivt manliga fenomen. Fine. Men det säger inte att kön därför saknar betydelse för hur ofta våldet förekommer, hur grovt det blir eller vem som oftare utövar det.

Och om syftet är att “isolera motivet” är det väl snarare ännu viktigare att inte börja med slutsatsen att kön måste bort. Då får man titta på vad som faktiskt föregick just det här mordet: kontroll, separation, svartsjuka, tidigare våld, konflikt osv. Där vet vi fortfarande alldeles för lite. Men det går inte att utesluta bara för att vi inte vet om det föregicks av sådana företeelser.

Att det finns partnervåld mellan två kvinnor eller två män innebär inte att könsskillnaderna i statistiken plötsligt upphör att existera. Och ingen har sagt att TN mördade henne för att hon var kvinna. Det är den halmgubben du hela tiden argumenterar mot.

Förklara vad detta har med kön att göra. Jag är helt öppen för att detta har med relationsvåld att göra, men vilka är dina argument för att just detta dåd är könsbetingat? Bespara mig dina floskler och förklara sakligt och kortfattat.
Citera
2026-08-09, 02:03
Medlem
Citat:
Nej, det är ovanligt och om inte snubben har psykiska problem får offren noll förklaring.
Anser du verkligen att runt hälften är ovanligt?
Statistiken säger helt annorlunda. Som du fått till dig gång på gång här så är det alltså runt hälften av det dödliga våldet mot kvinnlig partner där mannen är äldre och aldrig tidigare uppvisat ett våldsamt beteende om man ser till om de är tidigare dömda för våld i nära relation.

"- Runt hälften är inte dömda för tidigare våld i nära relation. Det kan bero på att en stor andel våld i nära relation inte polisanmäls men också på att det faktiskt inte har förekommit våld före modet.
- De är äldre och mer etablerade i samhället än manliga utövare av andra typer av dödligt våld.
- De är inte heller kriminella, missbrukare eller allvarligt psykiskt sjuka i större utsträckning än andra."

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

Denne MGM TN är inte tidigare dömd för våld i nära relation. Jag definierar TN som både äldre och etablerad i samhället.
Senast redigerad av DrFilip 2026-08-09 kl. 02:20.
Citera
2026-08-09, 02:06
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Anser du verkligen att runt hälften är ovanligt?
Statistiken säger helt annorlunda. Som du fått till dig gång på gång här så är det alltså runt hälften av det dödligt våldet mot kvinnlig partner där mannen är äldre och aldrig tidigare uppvisat ett våldsamt beteende om man ser till om de är tidigare dömda för våld i nära relation.

"- Runt hälften är inte dömda för tidigare våld i nära relation. Det kan bero på att en stor andel våld i nära relation inte polisanmäls men också på att det faktiskt inte har förekommit våld före modet.
- De är äldre och mer etablerade i samhället än manliga utövare av andra typer av dödligt våld.
- De är inte heller kriminella, missbrukare eller allvarligt psykiskt sjuka i större utsträckning än andra."

Denne MGM TN är inte tidigare dömd gör våld i nära relation. Jag definierar TN som både äldre och etablerad i samhället.

De sågs under 8 månader. Jag anser det som oväntat. Du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in