Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Lite OT kanske men jag skulle nog säga att det alltid finns något motiv, även om vissa är så skruvade att de förefaller helt irrationella för normalt funtade människor.
Beror väl på hur man ser det. Det kan ju vara ”Han hade på sig en blå tröja, och med detta signalerade han att han skulle döda både mig och min familj. Jag dödade honom i självförsvar.”
Det skulle jag säga är ett motiv som är helt irrationellt för normalt funtade människor. Här tror jag inte att vi finner den åtalade, han är inte koko på det viset. Men ja, det är i någon mening ett
motiv.
Men sedan kan ju målet med ett mord vara att döda. Att det inte finns någon vidare tanke bakom, förutom just viljan att mörda. Det är möjligt att du kan klassa också det som ett motiv, jag gör det inte - men det är ju mest en semantisk diskussion. Mördandet är målet, inte ett motiv för att uppnå något annat än själva dödandet. Det finns flera sådana fall i kriminalhistorien och sker väl någon gång per år i Sverige, eller kanske lite mindre.
Det här är inte en tråd för att definiera vad som är ett motiv eller ej. Men jag menar att GM, om det är den nu åtalade, troligen går att finna i kategorin ovan, oavsett om man kallar det för ett motiv eller inte.