2026-08-08, 23:14
Medlem
Ja rätten läser inte ens FUP vanligtvis innan huvudförhandlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Exakt. Och statyer, musiksmak eller annat totalt ovidkommande för målet har inget som helst bevisvärde eller ens betydelse i salen
Citera
2026-08-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus999
Det här inlägget tycker jag ändock är intressant. Var han ensam gm eller finns det spår av sanning i hans historier om ytterliggare två personer som i förhör förvandlats till mördarna och han till en oskyldig bystander.
Hede..men var det inte där som Malin Lindstöms mördare arbetade
innan sanningens-dna-spår hann i kapp?
Citera
2026-08-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Just, då var uppgiften korrekt
Såg bilden på statyn, ja bisarr.
Stayer samlade han tydligen på, fula konsverk.
Citera
2026-08-08, 23:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Lite OT kanske men jag skulle nog säga att det alltid finns något motiv, även om vissa är så skruvade att de förefaller helt irrationella för normalt funtade människor.

Beror väl på hur man ser det. Det kan ju vara ”Han hade på sig en blå tröja, och med detta signalerade han att han skulle döda både mig och min familj. Jag dödade honom i självförsvar.”

Det skulle jag säga är ett motiv som är helt irrationellt för normalt funtade människor. Här tror jag inte att vi finner den åtalade, han är inte koko på det viset. Men ja, det är i någon mening ett motiv.

Men sedan kan ju målet med ett mord vara att döda. Att det inte finns någon vidare tanke bakom, förutom just viljan att mörda. Det är möjligt att du kan klassa också det som ett motiv, jag gör det inte - men det är ju mest en semantisk diskussion. Mördandet är målet, inte ett motiv för att uppnå något annat än själva dödandet. Det finns flera sådana fall i kriminalhistorien och sker väl någon gång per år i Sverige, eller kanske lite mindre.

Det här är inte en tråd för att definiera vad som är ett motiv eller ej. Men jag menar att GM, om det är den nu åtalade, troligen går att finna i kategorin ovan, oavsett om man kallar det för ett motiv eller inte.
Citera
2026-08-08, 23:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Ja rätten läser inte ens FUP vanligtvis innan huvudförhandlingen.

Inte efter heller väl. Det är vad som framkommer i rättssalen som de ska utgå från.
Citera
2026-08-08, 23:31
Medlem
Ska ärligt sägas att detta med statyer och monster också kan vara ett utslag av "monsterfokus" pga av olika dataspel med monster etc. Mkt vanligt tyvärr bland spelberoende ungdomar. JJ var synnerligen spelberoende med egen spelserver etc. Satt i stort sett och spelade all ledig tid då han ej sov. Misstänker spelande var hans stora sk "specialintresse" som det heter i autism utredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Såg bilden på statyn, ja bisarr.
Stayer samlade han tydligen på, fula konsverk.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-08 kl. 23:36.
Citera
2026-08-08, 23:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hede..men var det inte där som Malin Lindstöms mördare arbetade
innan sanningens-dna-spår hann i kapp?

Jag hade för mig att han jobbade på ett callcenter (heter de Sykes?) i typ Sveg.
Citera
2026-08-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag hade för mig att han jobbade på ett callcenter (heter de Sykes?) i typ Sveg.
jDu har rätt-Sveg var det.
Citera
2026-08-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Åklagaren kan förvisso åberopa detta, vilket jag inte tror, men rätten kommer att ignorera det totalt.
Det har inget med målet att göra öht

Jag säger som GW brukar säga: för att förstå brottet måste vi kartlägga personen bakom brottet.

Att placera ut udda statyer i motionsspår kan vara en viktig pusselbit för att förstå personen, hans sinnesvärld osv... Och på det sättet bearbeta honom, motiv, förstå hans psykiska mående osv...

Som vid en RPU. Saker som ser helt ovidkommande ut för själva brottet kan säga EXTREMT mycket om personen och just brottet.
Citera
2026-08-08, 23:48
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror väl på hur man ser det. Det kan ju vara ”Han hade på sig en blå tröja, och med detta signalerade han att han skulle döda både mig och min familj. Jag dödade honom i självförsvar.”

Det skulle jag säga är ett motiv som är helt irrationellt för normalt funtade människor. Här tror jag inte att vi finner den åtalade, han är inte koko på det viset. Men ja, det är i någon mening ett motiv.

Men sedan kan ju målet med ett mord vara att döda. Att det inte finns någon vidare tanke bakom, förutom just viljan att mörda. Det är möjligt att du kan klassa också det som ett motiv, jag gör det inte - men det är ju mest en semantisk diskussion. Mördandet är målet, inte ett motiv för att uppnå något annat än själva dödandet. Det finns flera sådana fall i kriminalhistorien och sker väl någon gång per år i Sverige, eller kanske lite mindre.

Det här är inte en tråd för att definiera vad som är ett motiv eller ej. Men jag menar att GM, om det är den nu åtalade, troligen går att finna i kategorin ovan, oavsett om man kallar det för ett motiv eller inte.
Sedan måste vi komma ihåg att motiv vanligtvis inte är intressant i rättssalen, åklagaren behöver inte visa på något alls. Och det är bra. G.W brukar ha ett talesätt om detta som jag inte minns just nu men som går ut på att motiv är helt irrelevant.
Däremot hade det kanske kunnat vara en indicie i detta mål där den tekniska bevisningen får en förklaring av den misstänkte. Trovärdig eller ej
Citera
2026-08-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag säger som GW brukar säga: för att förstå brottet måste vi kartlägga personen bakom brottet.

Att placera ut udda statyer i motionsspår kan vara en viktig pusselbit för att förstå personen, hans sinnesvärld osv... Och på det sättet bearbeta honom, motiv, förstå hans psykiska mående osv...

Som vid en RPU. Saker som ser helt ovidkommande ut för själva brottet kan säga EXTREMT mycket om personen och just brottet.
Du har rätt.
Citera
2026-08-08, 23:58
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Du har rätt.
Han har helt fel.
För att göra det måste man först kunna bevisa att det är rätt person som gjort sig skyldig till brottet.
Och det gör man inte genom att visa på att personen har statyer eller annat totalt ovidkommande trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in