2026-08-04, 20:49
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Numera lämnas FUP enbart ut mot uppvisande av utgivningsbevis.

En utredning som bedöms vara offentlig lämnas ut vid åtal oavsett om man har utgivningsbevis eller inte. Däremot får man sällan en förundersökning digitalt om utgivningsbevis saknas. Finns heller inget krav på myndigheter att skicka handlingar digitalt.
Citera
2026-08-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Så det krävs att flahsbackare går ihop och skaffar utgivningsbevis? Har inte flashback redan det?
Jag swishar gärna en slant

Kan du länka någon av trådarna hittar ingen

läste det här gamla inlägget
"Om du känner till polisens diarienummer kan du begära ut FUP hos dem. Det har jag själv gjort när tingsrätten bara ville skicka fysisk papperskopia mot avgift så fick jag den gratis digitalt från polisen."

sen var det nån som skrev om att scripta ett mail somefterfrågar sida 1-9 ,10-19 etc
eftersom9 sidor är gratis vet inte om det var ett förslag eller nåt som funkar

verkar som de uppdaterat:
Vid uppenbart missbruk av bestämmelsen om avgiftsfrihet är det möjligt att vid varje beställning ta betalt redan från och med den första sidan. Det innebär att avgiften för beställningar som omfattar en till tio sidor blir 50kr.

Kan inte mycket om detta men tydligen saknar FB utgivningsbevis (som det tidigare förekom stridigheter om).
Så i avsaknad av utgivningsbevis från FB, så får den person som publicerar en fup här ha ansvar för ett sådant (?) -- tydligen pga publicerade personuppgifter m.m. - men där borde offentlighetsprincipen gälla.

Någon som vet mer? Självklart pitchar väl vi som.är intresserade av fallet in, om det kostar?

Detta är ett mycket intressant fall.
Citera
2026-08-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
En utredning som bedöms vara offentlig lämnas ut vid åtal oavsett om man har utgivningsbevis eller inte. Däremot får man sällan en förundersökning digitalt om utgivningsbevis saknas. Finns heller inget krav på myndigheter att skicka handlingar digitalt.

Så var det tidigare, ja. Domstolar har ändrat det nyligen.
Citera
2026-08-05, 12:39
Medlem
Citat:
Jag upprepar och frågar om det verkligen inte är någon annan i tråden som är genuint intresserad av FUP på fredag?

Den dimper inte automatiskt ned i ert knä som manna från ovan. FUP släpps inte förrän tingsrätten, efter att ha fått in den på fredag, har sekretessprövat hela förundersökningen. Sånt brukar inte vara hög prio i semestertid med lite personal och vikarier på plats. Öppettider och telefontider halverade etc.

Numera lämnas FUP enbart ut mot uppvisande av utgivningsbevis. The times they are a-changin. Om någon har missat den senaste tidens beslut och förändring finns det flera trådar om det på forumet.

Hoppas alla intresserade att lilla Härnösands kansli har missat skärpningen med kravet på utgivningsbevis, sitter och tar för givet att någon annan ska pröjsa och fixa FUP till er?

Förstår inte. Tankar skulle uppskattas.
Det är ju precis tvärtom, ett utgivningsbevis är ingen sköld emot GDPR har EUD sagt.

Så du menar på allvar offentlighetsprincipen är avskaffad och ingen privat person kan hämta ut en FUP eller dom? Källa tack
Citera
2026-08-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Fick dock EN FUP digitalt förra veckan emot ett självkostnadspris.

Skribenten snackar skit och yrar
Citera
2026-08-05, 12:53
Medlem
Det är mycket onödigt att dumförklara debattörer bara för att medlemmar har olika erfarenheter, antal efterfrågade handlingar och dessutom från olika domstolar.

Jag skrev igår om hoppet att Ångermanlands tingsrätt inte har dragits med i hysterin som har drabbat större domstolar.

Se även det senaste inlägget här:

(FB) EU-domstolen fastslår att Lexbase strider mot GDPR (2026-07-09)
Citera
2026-08-05, 13:50
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Fick dock EN FUP digitalt förra veckan emot ett självkostnadspris.

Skribenten snackar skit och yrar

Man får nog OFTAST den digitalt skulle jag säga. Men det har ju förekommit en del fall där rekorderliga flashbackare fått pallra sig till TR, köpa en papperskopia, sen själv scanna in och posta. Vilket är sjukt, hela fup'en är ju digital från början. Bara slöseri med papper.
Citera
2026-08-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Man får nog OFTAST den digitalt skulle jag säga. Men det har ju förekommit en del fall där rekorderliga flashbackare fått pallra sig till TR, köpa en papperskopia, sen själv scanna in och posta. Vilket är sjukt, hela fup'en är ju digital från början. Bara slöseri med papper.
Det skulle jag med säga dock kan det bli til ett självkostnadspris, vilket jag själv fått erfara många gånger.

Så vad yrar subban/trollet angelica om?

sammarbetar den nära dessa tjänster och ägare måntro för 100% fel hittills
Citera
2026-08-05, 14:04
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Det skulle jag med säga dock kan det bli til ett självkostnadspris, vilket jag själv fått erfara många gånger.

Så vad yrar subban/trollet angelica om?

sammarbetar den nära dessa tjänster och ägare måntro för 100% fel hittills

Precis, för något år sen var det en sjujävla utredning som de envisades med att bara skriva ut. Då var det en guldanvändare här som startade en gofundme eller liknande, så vi skramlade ihop till kostnaden. Svindyrt var det, flera tusen. Minns tyvärr inte vilken fup det var.
Citera
2026-08-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Precis, för något år sen var det en sjujävla utredning som de envisades med att bara skriva ut. Då var det en guldanvändare här som startade en gofundme eller liknande, så vi skramlade ihop till kostnaden. Svindyrt var det, flera tusen. Minns tyvärr inte vilken fup det var.
det var faktiskt kreativt gjort.

Ni hade inte utgivningsbevis alltså?
Citera
2026-08-05, 14:36
Medlem
2560ps avatar
Citat:
det var faktiskt kreativt gjort.

Ni hade inte utgivningsbevis alltså?

Ställer jag mig ytterst tveksam till!
Citera
2026-08-05, 15:20
Medlem
Citat:
Jag upprepar och frågar om det verkligen inte är någon annan i tråden som är genuint intresserad av FUP på fredag?

Den dimper inte automatiskt ned i ert knä som manna från ovan. FUP släpps inte förrän tingsrätten, efter att ha fått in den på fredag, har sekretessprövat hela förundersökningen. Sånt brukar inte vara hög prio i semestertid med lite personal och vikarier på plats. Öppettider och telefontider halverade etc.

Numera lämnas FUP enbart ut mot uppvisande av utgivningsbevis. The times they are a-changin. Om någon har missat den senaste tidens beslut och förändring finns det flera trådar om det på forumet.

Hoppas alla intresserade att lilla Härnösands kansli har missat skärpningen med kravet på utgivningsbevis, sitter och tar för givet att någon annan ska pröjsa och fixa FUP till er?

Förstår inte. Tankar skulle uppskattas.
Förstår inte vart du har inhämtat din erfarenhet ifrån. Har inte märkt någon skillnad på innan och under semestertider när jag har begärt ut handlingar.. Vilken tingsrätt menar du inte lämnar ut förundersökningsprotokoll utan ugivningsbevis? Har du svaret i från den rätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in