2026-08-08, 23:18
Medlem
Hej,

Ska byta oljan till automatväxellådan på volvo v70 2011 d3.
Bad några verkstäder lämna offert samtidigt som jag kikade på chat gpt vad som var lämpligt.

AI säger aw-1 olja för det är en aisin låda.
Verkstaden (meca) lämnar offert för en helt annan olja som de påstod är original.

När jag kör in den oljan som verkstaden offererade i AI så säger AI att det är helt fel olja med fel viskositet osv.

Vem ska man lita på?
Citera
2026-08-08, 23:21
Medlem
haxor4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Hej,

Bad några verkstäder lämna offert samtidigt som jag kikade på chat gpt vad som var lämpligt.

Verkstaden (meca) lämnar offert för en helt annan olja som de påstod är original.

När jag kör in den oljan som verkstaden offererade i AI så säger AI att det är helt fel olja med fel viskositet osv.

Vem ska man lita på?
Kolla instruktionsboken till fordonet där står det säkert (om du har den kvar)
Citera
2026-08-08, 23:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Lita inte på AI. Fan vad det fuckade upp mitt oljebyte.
Citera
2026-08-08, 23:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vem ska man lita på?
Bara en idiot litar på ai....en med hjärna kollar vad tillverkaren säger.
Citera
2026-08-09, 01:33
Medlem
Onanikrems avatar
Lämnade bort det till Merkonomen för 8 år sedan och den rullar på bra fortfarande V70 .
Annars är väl Merkonomen inget jag rekommenderar men där lyckades de i alla fall. (rätt stor skillnad på de olika verkstäderna inom samma Fanche) Hör med någon eller några som haft bilen där innan du lämnar. Vissa är rent ut sagt usla!
Citera
2026-08-09, 11:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej,

Vem ska man lita på?

Har du motonet i närheten så gör de också enklare reparationer, ingen aning om hur bra de är men att byta olja i en växellåda borde de klara och säkert också billigare än hos märkesverkstaden.
Citera
2026-08-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haxor4
Kolla instruktionsboken till fordonet där står det säkert (om du har den kvar)
Bra sagt, ska kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bara en idiot litar på ai....en med hjärna kollar vad tillverkaren säger.
Det är därför det finns forum att ställa frågor i?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du motonet i närheten så gör de också enklare reparationer, ingen aning om hur bra de är men att byta olja i en växellåda borde de klara och säkert också billigare än hos märkesverkstaden.

De flesta har inte spelmaskin utan drar endast ut pluggen, det är bara hälften som försvinner då.
Citera
2026-08-09, 19:39
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:

De flesta har inte spelmaskin utan drar endast ut pluggen, det är bara hälften som försvinner då.

Ingen aning om vad en "spelmaskin" är men jag lossar ena röret till oljekylen och låter automatens egen oljepump pumpa ur ca 2L olja, så fyller jag 2L, pumpa ur 2L, fylla 2L. Man ser när oljan bytt färg från svart till röd.
Citera
2026-08-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Ingen aning om vad en "spelmaskin" är men jag lossar ena röret till oljekylen och låter automatens egen oljepump pumpa ur ca 2L olja, så fyller jag 2L, pumpa ur 2L, fylla 2L. Man ser när oljan bytt färg från svart till röd.

Spolmaskin såklart
De med spelmaskin offererar 12 l olja, de utan 6 l. Antar då för de inte får ut allt endast via pluggen.
Citera
2026-08-09, 20:10
Medlem
kolla instruktions boken eller tillverkaren av lådans anvisningar. Lite ej på AI.
Citera
2026-08-09, 20:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag gissar att du menar sugmaskin. Ingen aning hur motonet gör men då det är ett stort företag så gissar jag att de har verktyg som behövs för de enklare reparationerna iallafall.
Citera
2026-08-09, 20:54
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Spolmaskin såklart
De med spelmaskin offererar 12 l olja, de utan 6 l. Antar då för de inte får ut allt endast via pluggen.

12 liter är absoluta minimum jag skulle rekommendera 15-16 liter om man spolar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in