Igår, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
12 liter är absoluta minimum jag skulle rekommendera 15-16 liter om man spolar.

Håller med, har spolat hundratals bilar genom åren med maskin och på äldre Volvo som denna minst 12 litet går det åt men oftast runt 14-15 tills oljan ser bra ut.
Citera
Igår, 09:32
Medlem
Tänk att det har gått så långt att folk inte längre begriper att läsa instruktionsboken eller kontrollera tillverkarkraven, utan man frågar ai.... Undra på att det går åt helvete.
Citera
Igår, 17:27
Medlem
För ett bra och prisbilligt byte ATF:
Byt själv.
Byt till helsyntetisk MoPar ATF +1.*)

Förslagsvis gör du så här:

Varmkör motorn och därmed växellådans olja.
Foten på bromspedalen, kör igenom alla växlar och sluta med "P", och låt motorn gå på tomgång.
Med uppsamlingskärl under oljekylaren lossar du röret för utgående olja på oljekylaren och låter oljan strömma ut.
När det inte kommer mer olja, efter cirka 2 liter, stänger du av motorn.
Fyll på lika mycket som du lät rinna ut = cirka 2 liter.

Själv har jag Biltemas 12 volt oljebytare till hjälp och fyller i förväg upp "dosen" 2 liter.

Startar motorn och med foten på bromsen kör igenom alla växlar med motorn på tomgång.
När det inte kommer mer olja, efter cirka 2 liter, stänger du av motorn.
Fyll på lika mycket som du lät rinna ut = cirka 2 liter.

Gör om denna cykel 2 gånger till och du har blandat ut oljan så pass mycket att den till runt 75 % är ny.

På bilar med oljefilter lossar jag trågbotten och byter även filtret.
På bilar med justerbara bandbromsar justeras dom med momentnyckel när tråget är borta.
Vet inte om Volvo har oljefilter i automatlådan.

*)MoPar ATF +1 är en helsyntetisk automatlådeolja med bredare viskositetsområde som vid kall växellåda gör att den griper in mjukare, så att man vid stark kyla slipper smällen när man lägger i växeln.
Den är visserligen lite dyrare än rak ATF-olja.
Analogt med att du har syntetolja i motorn.

En del amerikanska biltillverkare, som har lång erfarenhet av automatlådor, rekommenderar oljebyte med cirka 5.000 mils intervall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in