2026-08-07, 19:41
Medlem
Ravanas avatar
Om inte samtliga av de senaste beställda opinionsundersökningarna är helt åt helvete fel har jag svårt att se att Allard skulle misslyckas. Om de som röstar ÖP i Örebro kommun även gör det i riksdagen är de inne med mer än ett mandat.
Enligt undersökningar på GU så är det runt 30% som röstar på olika partier i de olika valen och Allard får nog till och med ta med sig en kompis om siffran stämmer även för Örebro.
Jag tror dock att hans 28%+ i kommunen dels är resultatet av att han just flaggat för riksdagen. Kan till och med tänka mig att han går bättre i riksdagsvalet än regionen eventuellt.
Hur som helst sätter jag mina slantar på att han kommer in så det visslar om det och då jävlar blir det popcorn till varenda riksdagsdebatt.
Citera
2026-08-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Vet ens 4% av väljarna om att afs existerar som ett parti? Tveksamt

Nej, eftersom finns inga AfS valsedlar i vallokaler. De arla flesta röstar endast med de 8 valsedlar som finns där.

Frågan är om vet ens 12% av väljarna i Örebro valkrets, dvs 25 000 väljare, att Allard satsar på Riksdagsval också? Tveksamt.

De som vill att elnätet ska förstatligas kan rösta direkt på V som har 30 riksdagsmandat, varför ska de rösta på Allard med 0 mandat?
Citera
2026-08-08, 01:07
Medlem
Får de 1 mandat kommer deras makt ändå bli obefintlig.
Citera
2026-08-08, 06:56
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Får de 1 mandat kommer deras makt ändå bli obefintlig.

Faktiskt inte.
1 mandat räkte för att stänga ner ett kärnkraftverk.
En rösts marginal i den mest uppmärksammade riksdagsomröstningen om Ringhals

Det räckte med 3 mandat för att högern skulle vinna.
ATP-pensionen 1 mandat räckte.
Misstroendeomröstningen mot Morgan Johansson 1 enda mandat.
Statsministeromröstningen för Magdalena Andersson 1 enda mandat

Amineh Kakabaveh lade ner sin röst vid den historiska och avgörande misstroendeomröstningen mot justitieminister Morgan Johansson i juni 2022, vilket gjorde att regeringen Andersson satt kvar.Detaljer kring omröstningenAvgörande roll: Som partilös riksdagsledamot ("politisk vilde") satt Kakabaveh på den tungan på vågen som krävdes för att fälla eller rädda ministern

Underskatta aldrig 1 mandat.
Senast redigerad av Driftstopp 2026-08-08 kl. 06:58.
Citera
2026-08-08, 21:33
Medlem
Örebropartiet har börjat posta deras politik (inte allt är klart än). Mycket att gilla, såsom demografipolitik och migrationspolitik. Går också nu att beställa valsedlar.

https://www.orebropartiet.se/var-politik/
Citera
2026-08-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Örebropartiet har börjat posta deras politik (inte allt är klart än). Mycket att gilla, såsom demografipolitik och migrationspolitik. Går också nu att beställa valsedlar.

https://www.orebropartiet.se/var-politik/

Ni har kopierat nästan allt förutom migrationpolitik från V. Örebromarxister möter vänsterpartiets kommunister.
Citera
2026-08-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Underskatta aldrig 1 mandat.

Om du får 11,99 procent och därmed missar mandatet, gynnas de rödgröna automatiskt av de bortkastade rösterna. Jag tror verkligen inte att det finns 25 000 personer i Örebro som vet vem Allard är, än mindre som skulle rösta på honom i riksdagsvalet.
Citera
2026-08-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Ni har kopierat nästan allt förutom migrationpolitik från V. Örebromarxister möter vänsterpartiets kommunister.

Nu har jag inget med partiet att göra, men deras skattepolitik verkar skilja rätt rejält t.ex av det lilla jag läst.

Förövrigt är demografin det enda som betyder något i princip, resterande problem löser sig själva. Vore riktigt bra med ett parti som vill mer än SD i riksdagen.
Citera
2026-08-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Om du får 11,99 procent och därmed missar mandatet, gynnas de rödgröna automatiskt av de bortkastade rösterna. Jag tror verkligen inte att det finns 25 000 personer i Örebro som vet vem Allard är, än mindre som skulle rösta på honom i riksdagsvalet.

Det är hela länet och det gör det givetvis. De fick 8500 röster i länet till kommunfullmäktige förra valet och vad opinionsmätningarna säger har de växt rejält.

Osäkert om de lyckas nå 12% dock men ser ut som tidö ligger långt efter just nu så blir inte så farligt om de skulle misslyckas.

Röstar Örp så länge tidö inte har chansen att vinna.
Citera
2026-08-08, 22:50
Medlem
Citat:
Förövrigt är demografin det enda som betyder något i princip, resterande problem löser sig själva. Vore riktigt bra med ett parti som vill mer än SD i riksdagen.

Idealt sett, ja. Men priset för en bortkastad röst är helt enkelt för högt. Den svenska högern har tyvärr inte så många röster att den har råd att slösa bort dem. Valen är jämna och vänsterpartierna har traditionellt varit mycket starka. Jag tycker verkligen att Allard i det här fallet jobbar för vänstersidan.
Citera
2026-08-08, 22:52
Medlem
Citat:
tidö ligger långt efter

Du kan inte dra några säkra slutsatser utifrån opinionsundersökningar som bara frågar omkring 800 personer. Det är på valdagen som väljarna faktiskt röstar.
Citera
2026-08-08, 22:53
Medlem
Citat:
De fick 8500 röster i länet till kommunfullmäktige förra valet

I kommunalval röstar folk ofta mer fritt och lokalt – själv röstar jag på ett lokalt parti i kommunalvalet. I riksdagsvalet tenderar väljarna däremot att i högre grad välja de större partierna, särskilt i en jämn val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in