Jag gjorde lönekollen på honom tidigare. Kan egentligen bara se deklarerad inkomst, att han inte har några betalningsanmärkningar och att han har lite överskott på kapital (pengar investerade på börsen förutsätter jag).
Står att kreditupplysning föranleder att kopia skickas till Balsam. Det är detta jag tror inte är lagligt även om Ratsit och andra ger den möjligheten. Kanske är onödigt paranoid men man hade känts dumt att åka in i finkan. I och för sig kanske jag då kan få lära känna Balsam och söka vidare i personlighet och motiv.
Du kan sova gott, när någon använder tjänsten Lönekollen (exempelvis via Ratsit) sker sökningen helt anonymt. Den som blir kontrollerad får alltså ingen omfrågekopia, något brev eller något digitalt meddelande om att någon har tittat på deras inkomstuppgifter eller betalningsanmärkningar.
Du kan sova gott, när någon använder tjänsten Lönekollen (exempelvis via Ratsit) sker sökningen helt anonymt. Den som blir kontrollerad får alltså ingen omfrågekopia, något brev eller något digitalt meddelande om att någon har tittat på deras inkomstuppgifter eller betalningsanmärkningar.
Då ska vi inte skuldbelägga henne för att han tolkar galet.
Men kan vara en sån grej som tänder en osäker man.
Fy fan vilket svin han var när han gjorde detta.
Men allt var så irrationellt. Att fly på det sättet han gjorde och sen seriöst försöka simma ifrån polisen 30 timmar efter att han mördat henne. Om det varit någon psykos så borde han väl ha kommit till sans efter 30 timmar och typ ”vad fan har jag gjort?!” Eller?!
Att försöka simma ifrån polisen känns så vansinnigt irrationellt och korkat.
Beklagar verkligen, eftervåldet är bedrövligt! Sådana as kan plåga kvinnor i åratal utan konsekvenser.
Vad felet är? Mellan dig och mig:
Vi lever i ett patriarkat.
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Är helt med dig.
Det är sant att män är överrepresenterade i fysiskt våld mot partner men det är mer sannolikt en konsekvens av att män generellt är fysiskt starkare än sin partner snarare än patriarkatet. Med det sagt finns inget som ursäktar detta beteende.
Samtidigt är män även kraftigt överrepresenterade för suicid, inte sällan på grund av psykisk misshandel eller brustet hjärta och även sådant kan pågå långt efter avslutad relation. Jag tror det bästa för alla är om vi är försiktiga med generaliseringar som ökar polariteten mellan könen genom generell skuldbeläggning. Alla kvinnor är inte snälla och alla män är inte elaka.
Människor beter sig dåligt mot sina partners, låt oss kämpa mot det istället för att minska förståelsen mellan könen. Det här är dock inte relevant för tråden sedan MGM är gripen. Min avsikt är inte att förminska era upplevelser utan uppmana till att se båda sidorna av myntet. Missförstå inte, våld i relation aldrig är rättfärdigat.
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Så fort ändras inte registren. Kanske haft barnstrul senaste tiden och det har varit en del av utlösande faktor.
Strul i största allmänhet kanske och ett labilt humör. Men låt oss lämna familjen utanför i största möjliga mån, även om din analys är högst relevant.
Tror egentligen att tråden redan har konstaterat att BO sannolikt är betydligt mer förmögen än MGM, men det går att försöka sätta lite siffror på storleksordningen.
BO äger dessutom en bostad som grovt kan värderas till ca 8 Mkr, medan MGM bor i hyresrätt.
Därtill har BO haft kapitalinkomster på:
2023: 340 514 kr
2024: 42 561 kr
2025: 460 480 kr
MGM:
2023: 566 kr
2024: 54 902 kr
2025: 34 240 kr
Och BO har samtidigt haft drygt 2,2 Mkr i förvärvsinkomst per år, mot ca 0,7–0,8 Mkr för MGM.
Jag vet förstås inte hur BO:s kapital är placerat. Hon har inte automatiskt haft en indexportfölj bara för att jag räknar på en sådan. Men om man vill försöka uppskatta storleksordningen måste man göra ett antagande.
Om man exempelvis antar att kapitalinkomsterna huvudsakligen kommer från realiserade värdepappersvinster och att portföljen ungefär följer OMXS30, ger kapitalinkomsterna för 2023–2025 en grov storleksordning på ungefär 1,2–2,9 Mkr placerat kapital beroende på år. Jag skulle därför spontant säga att ett finansiellt kapital på några miljoner är fullt förenligt med siffrorna, även om det absolut inte är bevisat.
Lägger man sedan till bostaden på ca 8 Mkr börjar man alltså prata om tillgångar i storleksordningen 10–11 Mkr, FÖRE eventuella lån.
Det intressanta är alltså inte bara att BO verkar ha varit rikare än MGM, utan hur stor den ekonomiska asymmetrin faktiskt kan ha varit:
BO: ~8 Mkr bostad + sannolikt några Mkr finansiellt kapital + ~2,2 Mkr/år i inkomst.
MGM: hyresrätt + betydligt mindre kapitalinkomster + ~0,7–0,8 Mkr/år i inkomst.
Exakt nettoskillnad går förstås inte att säga utan att känna till bolån och övriga tillgångar/skulder. Men storleksordningen på skillnaden verkar kunna vara ganska betydande.
EDIT: hon ägde ju dessutom halva sommarstugan, såklart. Den köptes för ca 3 Mkr 2014 och är enligt Booli idag värderad till omkring 4 Mkr.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-08 kl. 21:35.
Jag gjorde lönekollen på honom tidigare. Kan egentligen bara se deklarerad inkomst, att han inte har några betalningsanmärkningar och att han har lite överskott på kapital (pengar investerade på börsen förutsätter jag).
Står att kreditupplysning föranleder att kopia skickas till Balsam. Det är detta jag tror inte är lagligt även om Ratsit och andra ger den möjligheten. Kanske är onödigt paranoid men man hade känts dumt att åka in i finkan. I och för sig kanske jag då kan få lära känna Balsam och söka vidare i personlighet och motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Känns det osäkert med kreditkoll, så: att ringa Kronofogden kan göras anonymt, särskilt om man ställer in mobilen (eller #31#) så ens mobilnummer inte visas där (för den extra-nojige).
Men allt var så irrationellt. Att fly på det sättet han gjorde och sen seriöst försöka simma ifrån polisen 30 timmar efter att han mördat henne. Om det varit någon psykos så borde han väl ha kommit till sans efter 30 timmar och typ ”vad fan har jag gjort?!” Eller?!
Att försöka simma ifrån polisen känns så vansinnigt irrationellt och korkat.
När det gäller en hyresrätt så har hyresvärden rätt att säga upp kontraktet ifall hyresgästen inte kan bo där under lång tid, exempelvis vid ett långt fängelsestraff. Detta gäller även om hyresgästen fortsätter att betala hyran.
Någon som vet vem som äger fastigheten?
Rätt och rätt, nja, stämmer inte riktigt, det kan se olika ut, men det finns fall där fängelsekunden förlorat sin lägenhet vid ett mångårigt straff.
Yes, stämmer. Men det stämmer inte för kreditupplysningar vilket också framgår på Ratsit. Om lönekollen hade kommit motparten till känna hade jag genom åren behövt besvara mer än en fråga från konfunderade familjemedlemmar, kollegor, vänner och Tinder-dejter
Känns det osäkert med kreditkoll, så: att ringa Kronofogden kan göras anonymt, särskilt om man ställer in mobilen (eller #31#) så ens mobilnummer inte visas där (för den extra-nojige).
Tack! Får se om jag kan kolla på det efter helgen.