2026-08-08, 21:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Så du är en riktig Florence Nightingale, gör så gott du kan mer än så kan ingen begära!

Ja, och därför har jag till och med suttit och glott på massa field medics hur dom jobbar med skadade i US Army på Youtube. Får ta och uppdatera mina kunskaper genom YT just pga denna händelse där jag inte betedde mig helt optimalt utifrån situationen. Jag har exempelvis kollat ganska mycket på hur blödningar stoppas genom att trycka ner gasbindor i sår och hur en mentalt arbetar utifrån erfarenhet och kunskap.

Det är imponerande att se hur US Army Field Medic arbetar under svåra förhållanden och med svårt skadade personer. Jag har även studerat hur hårt kompressioner mot hjärtat ska göras och i vilken takt för att kunna det IRL.

Orsaken till mitt intresse är just denna mängden folk jag stöter på som är i nöd, skadade och hamnar i olika olyckor. Studera mera, och jag har en del att lära är vad jag tar med mig från gårdagens händelse. Jag kommer uppdatera mina kunskaper från Youtube så jag är mera alert nästa gång jag hamnar i en dylik situation, för jag är helt övertygad om det kommer ske.

Folk jag känner skämtar med mig och säger det är jag som drar till mig olyckor och dom frågar även om det var jag som dränkte tanten som drunknade. Men nej, jag bara hamnar i sådant här regelbundet. Glömde bort den äldre personen jag stötte på mitt i natten en vinter, han hade fått hjärtflimmer och låg utslagen i snön, ja, det vart bara att kalla på ambulans.

Fick springa till en telefonkiosk för jag hade inte mobil på mig, den var vandaliserad så det blev språngmarsch till polisstationen eftersom det var midnatt och jag fann ingen annan lösning på situationen. Ja ambulansen dök upp och han for iväg vid medvetande till sjukhuset.

Utöver allt ovan jag sagt så är det många jag stött på som cyklat omkull, blivit påkörda av bilar etc. Så jag ser mig faktiskt som en person som behöver hålla HLR och andra kunskaper vid liv, som är just livräddande. För sådant här händer mig kontinuerligt. Tyvärr händer sådant här när en är som minst förberedd, min erfarenhet. Det upplevs som jag i vardagen hamnar i dessa situationer när jag är lugn, utvilad och har tankarna på helt andra saker, än att kastas in i diverse livshotande situationer för mina medmänniskor.

Så jag får hålla mig uppdaterad, studera mera och vara förberedd inför nästa olyckshändelse.

Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Han borde ju rimligtvis frågat dig vänligt om hjälp. Att skrika på folk är ytterst omoraliskt.
/norther1

Det kan man tycka, men det får mig samtidigt att i efterhand tänka, han kanske inte var alkis alls. Utan det beteendet kan komma efter en skallskada. Det var något jag faktiskt inte tänkte på där under situationen.
Senast redigerad av Hegamon 2026-08-08 kl. 22:10.
Citera
2026-08-08, 22:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, och därför har jag till och med suttit och glott på massa field medics hur dom jobbar med skadade i US Arymy på Youtube. Får ta och uppdatera mina kunskaper genom YT just pga denna händelse där jag inte betedde mig helt optimalt utifrån situationen. Jag har exempelvis kollat ganska mycket på hur blödningar stoppas genom att trycka ner gasbindor i sår och hur en mentalt arbetar utifrån erfarenhet och kunskap.

Det är imponerande att se hur US Army Field Medic arbetar under svåra förhållanden och med svårt skadade personer. Jag har även studerat hur hårt kompressioner mot hjärtat ska göras och i vilken takt för att kunna det IRL.

Orsaken till mitt intresse är just denna mängden folk jag stöter på som är i nöd, skadade och hamnar i olika olyckor. Studera mera, och jag har en del att lära är vad jag tar med mig från gårdagens händelse. Jag kommer uppdatera mina kunskaper från Youtube så jag är mera alert nästa gång jag hamnar i en dylik situation, för jag är helt övertygad om det kommer ske.

Folk jag känner skämtar med mig och säger det är jag som drar till mig olyckor och dom frågar även om det var jag som dränkte tanten som drunknade. Men nej, jag bara hamnar i sådant här regelbundet. Glömde bort den äldre personen jag stötte på mitt i natten en vinter, han hade fått hjärtflimmer och låg utslagen i snön, ja, det vart bara att kalla på ambulans.

Fick springa till en telefonkiosk för jag hade inte mobil på mig, den var vandaliserad så det blev språngmarsch till polisstationen eftersom det var midnatt och jag fann ingen annan lösning på situationen. Ja ambulansen dök upp och han for iväg vid medvetande till sjukhuset.

Utöver allt ovan jag sagt så är det många jag stött på som cyklat omkull, blivit påkörda av bilar etc. Så jag ser mig faktiskt som en person som behöver hålla HLR och andra kunskaper vid liv, som är just livräddande. För sådant här händer mig kontinuerligt. Tyvärr händer sådant här när en är som minst förberedd, min erfarenhet. Det upplevs som jag i vardagen hamnar i dessa situationer när jag är lugn, utvilad och har tankarna på helt andra saker, än att kastas in i diverse livshotande situationer för mina medmänniskor.

Så jag får hålla mig uppdaterad, studera mera och vara förberedd inför nästa olyckshändelse.

+1. Där. Är ungefär detsamma. Hade militär sjukvårdsutbildning. Vi genomgick en massa övningar om just detta. Vad göra. Sällan man nu sett sådant IRL. Har ju SOS Alarm app med hela tiden. Där dyker det ibland upp. Nödställd där. Det brukar ju ofta vara att just räddningstjänsten är tillkallad. Det är inget extra som du förväntas göra som civil.

Men som sagt att du bara tänker på det. Det är ju långt bättre än att bara struntat i det. Du vet att om det inte var folk där redan på plats hade du agerat. På något vis. Åtminstone det allra minsta larmat om det. Att vad gjort för att gjort någon skillnad? Högst troligen ingen. Jag menar om du är militärt skolad och sett på Youtube om krigsskador kanske man hade gjort skit än värre. Om man är det är det mer som att man vet hur göra om ett ben är av...
Citera
2026-08-08, 22:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, och därför har jag till och med suttit och glott på massa field medics hur dom jobbar med skadade i US Arymy på Youtube. Får ta och uppdatera mina kunskaper genom YT just pga denna händelse där jag inte betedde mig helt optimalt utifrån situationen. Jag har exempelvis kollat ganska mycket på hur blödningar stoppas genom att trycka ner gasbindor i sår och hur en mentalt arbetar utifrån erfarenhet och kunskap.

Det kan man tycka, men det får mig samtidigt att i efterhand tänka, han kanske inte var alkis alls. Utan det beteendet kan komma efter en skallskada. Det var något jag faktiskt inte tänkte på där under situationen jag befann mig i.

Bra att du håller dig uppdaterad! Alla borde kunna göra HLR men så är det ju inte, ha själv fått göra det några gånger i mitt liv och det hjälpte de att överleva. Bara hålla en hand ibland kan vara värt mycket så snöa inte in för mycket på teknik utan var en medmänniska!
Citera
2026-08-08, 22:13
Medlem
Merwinnas avatar
Du ska inte ha dåligt samvete för det. Det är jättelätt hänt att man blir liksom handlingsförlamad, till och med om det handlar om något som man gör i sitt arbete på regelbunden basis. Och det vet jag av erfarenhet. Det blir liksom annorlunda när man befinner sig i en helt annan miljö än på (exempelvis) boendet eller sjukhuset. På arbetet följer man ju den rutin som sitter i ryggmärgen, och alla kollegor vet också vad de ska göra och var all materiel finns. Ensam på promenadvägen - not so much.

Om mannen hade ramlat ihop ensam och det inte hade varit någon annan där, och du bara hade gått förbi utan att ens ringa 112, så skulle du däremot ha däng! Sådant händer tyvärr också. Eller ännu värre: att folk står i vägen och filmar med sina mobiler, så att ambulansen inte kommer fram...

EDIT: i samband med detta kom jag att tänka på vad en vän till mig som är läkare har berättat. Han berättade att i början ställde han sig alltid upp, när det blev ett sådant där utrop på en allmän plats eller på ett flygplan: "finns det någon läkare här?" Då kände han sig väldigt mallig! Men på senare år har han inte gett sig till känna, fast det egentligen är hans etiska skyldighet, för han fick olika problem med det flera gånger (som att han måste stanna i ett annat land för att vittna, polisen släppte honom inte), och det var helt enkelt inte värt det längre.
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-08 kl. 22:20.
Citera
2026-08-08, 22:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
EDIT: i samband med detta kom jag att tänka på vad en vän till mig som är läkare har berättat. Han berättade att i början ställde han sig alltid upp, när det blev ett sådant där utrop på en allmän plats eller på ett flygplan: "finns det någon läkare här?" Då kände han sig väldigt mallig! Men på senare år har han inte gett sig till känna, fast det egentligen är hans etiska skyldighet, för han fick olika problem med det flera gånger (som att han måste stanna i ett annat land för att vittna, polisen släppte honom inte), och det var helt enkelt inte värt det längre.

Det är ju faktiskt något att klaga på. Han vägrar för det blir för jobbigt pappersmässigt att rädda liv. Sådana ska ju då faktiskt ha dåligt samvete.

Han borde aldrig fått blivit läkare. Om du har kunskap. Är det liksom givet att du kommer försöka. Om inte ja hans svar till Gud då.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-08 kl. 22:50.
Citera
2026-08-08, 22:59
Avslutad
Utbildningen är jättedålig. Jag gick nyligen en men är fortfarande fruktansvärt osäker på när/om jag ska göra HLR.

Ring ambulans i stället och följ instruktionerna.
Citera
2026-08-08, 23:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju faktiskt något att klaga på. Han vägrar för det blir för jobbigt pappersmässigt att rädda liv. Sådana ska ju då faktiskt ha dåligt samvete.

Han borde aldrig fått blivit läkare. Om du har kunskap. Är det liksom givet att du kommer försöka. Om inte ja hans svar till Gud då.

Absolut, men man blir mer pragmatisk och bekväm av sig med åren. T.ex. är det så, att om du missar din anknytning för att du måste överrapportera till ambulanspersonalen på flygplatsen, fylla i blanketter, lämna ett vitttnesmål till polis - så får du inte det ersatt någonstans. Inte en krona. Utan du får ta dig vidare bäst du kan och betala superdyra nya flygbiljetter helt själv.

Dessutom är det rättsliga läget osäkert. Om du gör ett misstag i USA t.ex., kan det bli fråga om skadestånd på flera miljoner dollar, som din svenska försäkring inte betalar. Eller ännu värre - du kan bli inspärrad någonstans i väntan på åtal, i något obskyrt land med dåliga förhållanden i häktet...
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-08 kl. 23:07.
Citera
2026-08-08, 23:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Håller med var med om samma på ett tåg från Stockholm, stod en bil på spåret och tågvärden kom in och fråga om någon var sjukvårdskunnig och det var ju jag och min kollega som tur var så behövdes vi inte då bilen var tom, vi måste alla ibland stå upp för vad vi är och hjälpa till så gott vi kan!
Citera
2026-08-08, 23:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Utbildningen är jättedålig. Jag gick nyligen en men är fortfarande fruktansvärt osäker på när/om jag ska göra HLR.

Ring ambulans i stället och följ instruktionerna.

Gör så gott du kan, det kan rädda någons liv!
Citera
2026-08-08, 23:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Absolut, men man blir mer pragmatisk och bekväm av sig med åren. T.ex. är det så, att om du missar din anknytning för att du måste överrapportera till ambulanspersonalen på flygplatsen, fylla i blanketter, lämna ett vitttnesmål till polis - så får du inte det ersatt någonstans. Inte en krona. Utan du får ta dig vidare bäst du kan och betala superdyra nya flygbiljetter helt själv.

Dessutom är det rättsliga läget osäkert. Om du gör ett misstag i USA t.ex., kan det bli fråga om skadestånd på flera miljoner dollar, som din svenska försäkring inte betalar. Eller ännu värre - du kan bli inspärrad någonstans i väntan på åtal, i något obskyrt land med dåliga förhållanden i häktet...

Bara jobbigt. Att det komplicerar ditt liv. Är du läkare ska du skita i det. Det är en dum läkare du är kompis med. En bra läkare (de vi betalar deras utbildning för) ska liksom skita i det. Finns det liv att rädda. Bered fan väg! Jag kommer krossa allt för det!
Citera
2026-08-08, 23:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bara jobbigt. Att det komplicerar ditt liv. Är du läkare ska du skita i det. Det är en dum läkare du är kompis med.

Å andra sidan är det lättare att ha romantiska föreställningar om läkaryrket om man INTE är läkare...
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-08 kl. 23:44.
Citera
2026-08-08, 23:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Å andra sidan är det lättare att ha romantiska förställningar om läkaryrket om man INTE är läkare...

Men du har en TS som bryr sig. Vad fan kunde han gjort. Sedan skriver du om läkare utbildade som bryr sig skit. Inte ens försöker. Jag menar har du fått denna utbildning till att bli läkare. Lågt kostnad +20 miljoner skattekronor. Ska du fan inte tycka det är jobbigt att bry dig! Du ska fan vara med i allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in