Citat:
Ja, och därför har jag till och med suttit och glott på massa field medics hur dom jobbar med skadade i US Army på Youtube. Får ta och uppdatera mina kunskaper genom YT just pga denna händelse där jag inte betedde mig helt optimalt utifrån situationen. Jag har exempelvis kollat ganska mycket på hur blödningar stoppas genom att trycka ner gasbindor i sår och hur en mentalt arbetar utifrån erfarenhet och kunskap.
Det är imponerande att se hur US Army Field Medic arbetar under svåra förhållanden och med svårt skadade personer. Jag har även studerat hur hårt kompressioner mot hjärtat ska göras och i vilken takt för att kunna det IRL.
Orsaken till mitt intresse är just denna mängden folk jag stöter på som är i nöd, skadade och hamnar i olika olyckor. Studera mera, och jag har en del att lära är vad jag tar med mig från gårdagens händelse. Jag kommer uppdatera mina kunskaper från Youtube så jag är mera alert nästa gång jag hamnar i en dylik situation, för jag är helt övertygad om det kommer ske.
Folk jag känner skämtar med mig och säger det är jag som drar till mig olyckor och dom frågar även om det var jag som dränkte tanten som drunknade. Men nej, jag bara hamnar i sådant här regelbundet. Glömde bort den äldre personen jag stötte på mitt i natten en vinter, han hade fått hjärtflimmer och låg utslagen i snön, ja, det vart bara att kalla på ambulans.
Fick springa till en telefonkiosk för jag hade inte mobil på mig, den var vandaliserad så det blev språngmarsch till polisstationen eftersom det var midnatt och jag fann ingen annan lösning på situationen. Ja ambulansen dök upp och han for iväg vid medvetande till sjukhuset.
Utöver allt ovan jag sagt så är det många jag stött på som cyklat omkull, blivit påkörda av bilar etc. Så jag ser mig faktiskt som en person som behöver hålla HLR och andra kunskaper vid liv, som är just livräddande. För sådant här händer mig kontinuerligt. Tyvärr händer sådant här när en är som minst förberedd, min erfarenhet. Det upplevs som jag i vardagen hamnar i dessa situationer när jag är lugn, utvilad och har tankarna på helt andra saker, än att kastas in i diverse livshotande situationer för mina medmänniskor.
Så jag får hålla mig uppdaterad, studera mera och vara förberedd inför nästa olyckshändelse.
Citat:
Det kan man tycka, men det får mig samtidigt att i efterhand tänka, han kanske inte var alkis alls. Utan det beteendet kan komma efter en skallskada. Det var något jag faktiskt inte tänkte på där under situationen.
Senast redigerad av Hegamon 2026-08-08 kl. 22:10.
Senast redigerad av Hegamon 2026-08-08 kl. 22:10.
Men på senare år har han inte gett sig till känna, fast det egentligen är hans etiska skyldighet, för han fick olika problem med det flera gånger (som att han måste stanna i ett annat land för att vittna, polisen släppte honom inte), och det var helt enkelt inte värt det längre.