2026-08-06, 15:57
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Något av det finaste med vetenskap är att vad någon köper, eller inte köper spelar ingen roll. Du behöver inte köpa att om man har en sten i ena handen, och lägger ännu en sten samma hand - så har man två stenar i den handen. Det är sant oavsett vad någon tycker, tänker eller tror om det.

Nja. Nu är det en väldig skillnad på exemplet med stenar i handen, eftersom vem som helst kan kontrollera om det stämmer eller inte.

Däremot, teorin eller påståendet att ett klot mha sin gravitation skulle kunna suga fast gaser, och därigenom hålla sig med en stabil atmosfär, i ett absolut vakuum?

Lycka till att demonstrera det med ett repeterbart experiment.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-06 kl. 16:02.
Citera
2026-08-06, 15:58
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nja. Nu är det en väldig skillnad på exemplet med stenar i handen, eftersom vem som helst kan kontrollera om det stämmer eller inte.
Däremot, teorin eller påståendet att ett klot mha sin gravitation skulle kunna suga fast en stabil gasatmosfär, i ett absolut vakuum?
Woosh!
Citera
2026-08-06, 16:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Woosh!

Berätta gärna vad du menar flög över mitt huvud?
Citera
2026-08-06, 16:08
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Hela poängen med mitt inlägg. En poäng som jag förklarade i inläggets första mening.
Citera
2026-08-06, 16:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

EDIT: Eller om det var ditt huvud som blev woshat kanske.
Citera
2026-08-06, 16:11
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Hela poängen med mitt inlägg. En poäng som jag förklarade i inläggets första mening.

Men oj vilken smartis man kan va då. Inte visste jag att du var en sån autistisk person. För när man diskuterar så är det meningen att man skall utbyta tankar.

Min poäng var att det som inte kan demonstreras med repeterbara experiment, det är inte riktigt vetenskap, eller är det det tycker du?
Citera
2026-08-06, 17:33
Medlem
Citat:

Däremot, teorin eller påståendet att ett klot mha sin gravitation skulle kunna suga fast gaser, och därigenom hålla sig med en stabil atmosfär, i ett absolut vakuum?

Driver du med oss? Självklart går det att göra repeterbara experiment på gravitation och att gaser har en tyngd (dras mot jorden).

Ett exempel på ett ganska trivialt och enkelt experiment är att en fylld gasflaska väger mer än en tom gasflaska. Gasen i flaska har alltså en tyngd och det går att mäta den tyngden. Vilket i sin tur innebär att gasen dras nedåt av gravitationen.

Finns ju självklart massor med andra experiment som visar att gaser dras mot jorden.

Citat:
.... Min poäng var att det som inte kan demonstreras med repeterbara experiment, det är inte riktigt vetenskap, eller är det det tycker du?

Vi har typ 500 år av repeterbara experiment runt gravitation.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-06 kl. 18:12.
Citera
2026-08-06, 18:14
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Driver du med oss? Självklart går det att göra repeterbara experiment på gravitation och att gaser har en tyngd (dras mot jorden).

Ett exempel på ett ganska trivialt och enkelt experiment är att en fylld gasflaska väger mer än en tom gasflaska. Gasen i flaska har alltså en tyngd och det går att mäta den tyngden. Vilket i sin tur innebär att gasen dras nedåt av gravitationen.

Finns ju självklart massor med andra experiment som visar att gaser dras mot jorden.

Driver du med mig? Det var inte det jag sa.
Visa mig ett experiment som visar hur ett klot håller kvar en gasatmosfär i ett fullständigt vakuum, så kan du fortsätta att vara kaxig sen om du vill.
Citera
2026-08-06, 18:35
Medlem
Citat:
Driver du med mig? Det var inte det jag sa.
Visa mig ett experiment som visar hur ett klot håller kvar en gasatmosfär i ett fullständigt vakuum, så kan du fortsätta att vara kaxig sen om du vill.

Varför duger det inte att visa att gaser på jorden har en tyngd? Och att gaser liksom allt annat dras mot Jorden?

Citat:
... fullständigt vakuum....

Jag förstår inte din fixering vid vakuum. Vakuum är ingenting så hur kommer ingenting in i det hela? Tror du att ingenting kan påverka atmosfären? Vakuum (ingenting) är inte en kraft och har inte ett skit med det hela att göra.

Har man den minsta kunskap om fysik och krafter så är det här inte ett dugg mystiskt eller konsigt. Kraften som drar atmosfären mot jorden är mycket större än kraften i andra riktningen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-06 kl. 18:44.
Citera
2026-08-06, 18:45
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Varför duger det inte att visa att gaser på jorden har en tyngd? Och att gaser liksom allt annat dras mot Jorden?

Jag förstår inte din fixering vid vakuum. Vakuum är ingenting så hur kommer ingenting in i det hela?

Nu slingrar du dig
Citera
2026-08-06, 18:51
Medlem
Citat:
... Även om trycket är lågt längst upp intill barriären, så skulle gasmolekylerna ändå sugas rakt ut i det påstådda vakuumet ...

Förklara varför de skulle "sugas rakt ut". Vilka krafter är det som påverkar gasmolekylerna och var kommer det här "suget" ifrån?

Har du möjligtvis väldigt felaktigt fått för dig att vakuum är någon slags mystisk kraft? Det är det inte, vakuum är bokstavligen ingenting.

Citat:
Nu slingrar du dig

Nja... det är faktiskt du som för fram en mycket alternativ teori om att gaser inte har en tyngd och att vakuum är någon slags mystiskt sugande kraft.

Och detta gör du utan att ens kunna förklara ett jävla skit
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-06 kl. 18:55.
Citera
2026-08-06, 19:00
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Förklara varför de skulle "sugas rakt ut". Vilka krafter är det som påverkar gasmolekylerna och var kommer det här "suget" ifrån?

Har du möjligtvis väldigt felaktigt fått för dig att vakuum är någon slags mystisk kraft? Det är det inte, vakuum är bokstavligen ingenting.

Att du bara byter samtalsämne utan att svara på min fråga, är svar nog för mig. Tack wille
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in