2026-08-08, 20:28
Medlem
Ett tag var det tröttsamt mycket zest hit och zest dit. Allt skulle ha en fräschör av nyriven citrus-zest, exakt på millimetern av skallagret. Trenden medförde en aldrig sinande debatt om hur mycket av skalet som skulle rivas.

En annan knepig trend var banankaviaren. Jag gillar inte kaviar så jag provade aldrig den, men nån här i tråden kanske gjorde det och kan förtälja om den var god eller vidrig.
Citera
2026-08-08, 20:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixora
Ett tag var det tröttsamt mycket zest hit och zest dit. Allt skulle ha en fräschör av nyriven citrus-zest, exakt på millimetern av skallagret. Trenden medförde en aldrig sinande debatt om hur mycket av skalet som skulle rivas.

En annan knepig trend var banankaviaren. Jag gillar inte kaviar så jag provade aldrig den, men nån här i tråden kanske gjorde det och kan förtälja om den var god eller vidrig.
Men det är ju bara det färgade man ska riva för zest, och just zest ordet berättar just det och inte det vita.
Hur kan du missat det?
Citera
2026-08-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men det är ju bara det färgade man ska riva för zest, och just zest ordet berättar just det och inte det vita.
Hur kan du missat det?

Haha, jag tar det här som ironi.
Citera
2026-08-08, 20:51
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du driver...?

Beef Wellington har inget med NZ att göra.

Namnet alluderar till Arthur Wellesley, den förste Hertigen av Wellington - upphovsman till gummistövlarna vi bär idag och Napoleons besegrare vid Waterloo

Om han sedan verkligen åt fint kött inlindat i deg är det ingen som verkligen vet, men New Zeelands Wellington heter som den gör för att hedra hertigen - inte maträtten.

Hade jag ingen aning om! Wellington fick mig att tänka på Wellington bara.
Citera
2026-08-08, 21:02
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag fattade aldrig trenden/hypen med halloumi. Skulle stekas/grillas, ätas i sallader, istället för köttet i hamburgarna osv...

Visst var det intressant att prova och smakade rätt ok, men lite väl tvättsvampaktig.

Låt den ligga i vatten och dra innan du steker den så blir den mjukare och frasigare.
Citera
2026-08-08, 21:04
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Picklad rödlök. Inget blev bättre av det. Tack och lov verkar det vara en utdöende trend.

Som jag förstått det är det smidigt att använda i hamburgerkök då du inte behöver stå och skiva upp massa lök varje dag, utan bara slevar upp den inlagda löken ur en bytta som håller längre.
Citera
2026-08-08, 21:07
Medlem
Kinaskis avatar
"Poki bowl" trenden var ju stor får några år sen.
Man ser inte så mycket "poki bowl" längre.

Provade en gång. En djuptallrik med ris, sushi-fisk, sojabönor, gurka och majonnäs.
Ja mycket roligare än så var det inte. Hur det blev så stort vete fan.
Citera
2026-08-08, 21:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixora
Haha, jag tar det här som ironi.
Hur då, vet du inte hur man tar zest och när det redan är beskrivet hur man gör?
Zest är ett sjukligt bra ord på en mycket specifik sak, att man kan missförstå det färgade man ska ta är intressant.
Citera
2026-08-08, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Grapefrukt som man ser överallt på reklam. Det ska ju vara så himla nyttigt och ”gott”.
Köpte hem och provade då frukten faktiskt ser väldigt god ut. Men smakar precis raka motsatsen till hur den ser ut.
God om man häller på ett halvkilo socker
Citera
2026-08-08, 21:14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.

Du missar på I princip alla punkter. Men allt är inte flr alla, och man måste hur man ska laga saker. Hemgjord pesto är svingott om man gör rätt, samt att göra en egen buljong för bas är helt underbart.

Men jag ger dig grönkålschipsen. Sen kan de vara gott till mat etc.

Något jag däremot aldrig farstat för är alla dessa veganska produkter "som smakar som den riktiga varan" har fan inte hittat en enda som är ett fullgott komplement. Provat dessa när jag lagar år veganer, nu mera lagar jag egen mat till dem. Någon kan gnälla på att det hade varit enklare om alla fått samma mat, men jag vill inte förstöra smaken för mina andra gäster.
Citera
2026-08-08, 21:17
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Jag tyckte trenden med Havremjölk var riktigt vidrig; det smakar ju som gammal pappkartong och man riktigt känner pappersfibrerna mellan tänderna.

Sen var/är ju Oatly ett riktigt skabbigt företag; både cyniskt djungelkapitalistiska och godhentsknarkande posörer!

Var det inte på den där pretentiösa hipsterfestivalen Way out West som det var förbjudet att föra in vanlig mjölk på festivalområdet?
Citera
2026-08-08, 21:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Okej så jag ska koka en helt vanlig jävla soppa som jag köpt helt vanliga ingredienser till och sen sila bort maten?
Ungefär så. En lök och en paket "soppgrönsaker" (tror jag det brukar kallas, rotfrukternas Gott & Blandat), skär grovt, stek kanske lite och låt sedan koka länge med exempelvis räkskal. Har du en skvätt passande vin som du inte yrkar dricka upp så kan den få koka med. Sila och frys in.
Citat:
Ursprungligen postat av KANGFLAKKA
Alkoholfri sprit.
Gordons, Kapten Morgan osv finns faktiskt som alkoholfria men de smakar parfymerat vatten.

Även när flera märken började med alkoholfri öl var det en vidrig upplevelse. Men nu finns det flera som är helt OK men i början var det katastrof.

Edit: vill även lägga till lean / purple drank vilket var för mig sånt jävla högstadiepundarbeteende så det finns inte.
Helt meningslöst, jag testade en liten flaska alkoholfri snaps. Smakade som snaps, fast utan själva spritigheten En kompis klantade sig utomlands och köpte en flaska alkoholfri sprit när det skulle groggas. Blev lite fiasko, men en relativt nykter kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in