Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Jag räckte fram en fredspipa. Du svarade med "obildad idiot" i samma inlägg som du bad om logik. Det säger mig att tryggheten för ett vuxet samtal inte riktigt finns där än – men vi kämpar på, jag har gott om tålamod att prata fjärilsspråk med larver.
Genom att påstå att jag gjorde nåt jag inte gjorde, fortsatte du nog i samma spår.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Nu till sakfrågorna. Äntligen kom de:
"På vilket sätt bytte jag modell?"
Det gjorde du aldrig. Jag spelade ett drag i förväg - förutsåg den vanligaste reträtten ("okej, då är jag energin/partiklarna då") och bemötte den innan den kom. Det draget låg uppenbarligen utanför din horisont, så poängen träffade tom luft. Mitt fel: jag överskattade dig. Den stryks.
Du gjorde ett drag i förväg, efteråt, om något som skulle hänt tidigare. Låter inte rimligt. En efterkonstruktion och en dålig sån.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
"Kan du visa att jag inte lever?"
Ingen har påstått det. Läs igen. Påståendet var att ditt liv har två sidor: det mätbara (år, celler, journaler) och det upplevda (att det känns som något att vara du). Det mätbara är beskrivningen. Upplevelsen är det beskrivna. Din puls är inte 72 - 72 är beskrivningen av din puls. En karta delar struktur med terrängen, annars vore den oanvändbar, men den består av papper och terrängen av granit. Det är hela liknelsen. Att du kallade den värdelös innan du bad om förklaringen säger något om ordningen du arbetar i: först domen, sedan frågan.
En liknelse har man för att förklara något. I det här svaret säger du ingenting. En karta består av papper, ja och verkligheten av mätbar materia. Men vad vill du säga med det. Refererar du till Platon, så hade han en poäng här. En avbildning av verkligheten är en förfalskning.
Är pulsen 72 så är den 72 och går att använda till att bedöma till viss del hur jag mår, då den ligger inom det normala, men inget av det du säger, förklarar vad du menade med nedanstående.
Citat:
Ursprungligen postat av Du
Du är både död och levande samtidigt.
Därför att:
1. Död - för att allt är illusion.
2. Levande - för att du tror på den.
Jag frågade även om du kan visa att allt är en illusion? Du hoppade över det. Själva påståendet här ser jag bara som ord utan förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Att lägga märke till: Du har redan gjort mitt jobb åt mig – två gånger, i två olika inlägg, utan att märka det.
Första gången: smärtan. Du skrev själv att smärtan i armen inte finns i armen – hjärnan skapar upplevelsen. Du menade det som ett argument för din sida. Men titta vad du faktiskt etablerade: hjärnan konstruerar upplevelser. Håll kvar den tanken.
Andra gången: drömmen. Du skrev att du inte alltid vet att du har en upplevelse när du drömmer. Tänk efter vad du just erkände. Drömmen är en värld som din hjärna bygger helt utan sinnesdata - och medan den pågår köper du den som verklighet. Samma hjärna, samma mekanism, bygger din vakna värld. Enda skillnaden är råmaterialet.
Skillnaden är att när jag vaknar vet jag att det var en dröm. Samma mekanism bygger inte min vakna värld, för där är det sinnesdata som skapar upplevelserna av verkligheten. Men jag kan även sitta och fantisera och skapa mina egna upplevelser. Bekvämt.
Poängen är att när jag drömmer är mina upplevelser inte verkliga. Att jag drömmer är verkligt, men inte det jag drömmer. Man kan med mätningar visa om jag är medveten eller inte och om jag drömmer eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Lägg ihop dina två egna exempel: varje mätvärde du någonsin tagit del av har nått dig genom exakt den konstruerande hjärna du själv beskrev. Du har aldrig mött ett mätresultat utanför en upplevelse. Din kontakt med "det mätbara" är själv en upplevelse. Det är tesen jag drivit hela tråden - och du levererade båda premisserna åt mig medan du kallade slutsatsen flum. Du sköt dig i foten - laddade om - och sköt dig sen i den andra. Jag behövde bara stå bredvid och antckna.
Inget av detta gör det mätbara falskt. Båda sidorna är sanna. Pulsen slår och siffran stämmer – och siffran når dig som upplevelse. Två sidor av samma mynt. Du har valt bort den ena, för det är enklare att hantera ett mynt med en sida. Men ett val är inte ett bevis. Det är bara ett val.
Fast själva poängen här som du inte förstår, är att siffror inte går att missuppfatta. Man kan förstås se fel eller göra en felaktig mätning. Men 42 är alltid 42. Det kan inte bli något annat. De är inte subjektiva och man kan inte bara tycka att de är något annat än vad de är. Om du tänker "själv". Det är därför mätningar är en direkt koppling till verkligheten. Är något mätbart är det verkligt.
Sen dumheter om mynt. Jag kan se saker från olika håll. Återigen en massa påhitt om mig. Men ett bevis är förstås ett bevis och en mätning är faktiskt ett bevis. Du försöker skapa en bild av mig som inte stämmer. Inget du påstått om mig stämmer. Så håll dig till vad jag faktiskt säger, inte vad du anser att jag anser. Bara irriterande då du alltid har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Du kan även välja att blunda med ena ögot och idiotförklara dem med djupseende om du vill. Det är samma grej. Kan det vara så att världen tittar tillbaka på en på samma sätt man själv observerar den?

Och vem är isåfall idioten?
Kanske är det jag som har djupseendet och du som bara irrar runt med ögonen utan att kunna fokusera.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
"Du menar att man ska förkasta vetenskapen och bli obildad idiot"
Det var en retorisk fråga, utifrån frågeställningen i trådstarten, som du verka släppt?
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
Tredje halmgubben - och nu blir det komiskt på riktigt. Lägg märke till att mekanismen är samma här som när du gömmer dig bakom citat från kända tänkare. När du läser filosofi tar du andras ord (det trådstarten handlar om) och låtsas att de är dina egna. När du läser mig tar du dina egna påhittade påståenden och låtsas att de är mina. I båda fllen flyr du från att möta texten som den faktiskt är - för gör du det tvingas du tänka själv utan en sköld att gömma dig bakom.
Jag låtsas inte att de är mina ord. Jag tar till mig det som är vettigt, som Pythagoras sats, då den stämmer. Inte hans idé om att det bara finns heltal. Jag förkastar det jag anser är trams och tar till mig det som är vettigt. Så återigen påstår du att jag gör eller anser något som jag inte gör. Så i det är du helt totalt borta. Det är du som skapar halmgubben. D.v.s. lägger på mig åsikter som jag inte har och försöker debattera mot dem. Det är vad en halmgubbe är, om du nu vill bilda dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
EdgeOfSomething
En rak fråga tillbaka, eftersom du gillar sådana:
Du säger att hjärnan skapar upplevelsen av smärta. Du säger att hjärnan skapar hela drömvärldar. Men när du läser av en termometer - då är hjärnan plötsligt en passiv mottagare som visar verkligheten precis som den är. Hur går det till? Vad är det som stänger av konstruerandet just där?
Den visar inte verkligheten som den är, men siffror går inte att förfalska. Visar termometern 12 grader, så gör den. Det går bara diskutera om den skulle ligga mellan två värden, vilken den är närmast. Men du kan inte få det att subjektivt bli 24 grader och fortfarande vara ärlig. Det är omöjligt, om du tänker själv. Försöker du med det, vet du själv att du narras.
Sen ger temperaturen oss en bild av hur vi kommer att uppleva den temperaturen om vi går ut, utifrån erfarenhet.
Så den ger oss även en begränsad bild av verkligheten utanför dörren om just det. Men även annat som skulle kunna påverka oss kan vi avgöra med våra sinnen. Är vi osäkra går även det att mäta, då det är verkligt.