2026-08-08, 19:10
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Tack. Då får det bli en röd också.

Fantasin är den det är.

Har testat gula, smakar också likadant. Som nån skrev innan så smakar inte karamellfärg nånting!
Citera
2026-08-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Har testat gula, smakar också likadant. Som nån skrev innan så smakar inte karamellfärg nånting!
Jag skulle alltså kunna kräva röd princesstårta?
Citera
2026-08-08, 20:00
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag skulle alltså kunna kräva röd princesstårta?

Absolut, bara att fråga om de kan fixa det. De flesta gör det utan att blinka!
Citera
2026-08-08, 22:09
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Operatårta kallas den röda varianten. Skillnaden mot vanlig prinsesstårta är att den innehåller ett lager med sylt.

Visst är det så att originalreceptet inte innehåller sylt i den gröna varianten. Men det är sedan åtminstone ett halvsekel standard att ha sylt (Brukar vara hallonsylt men även aprikosmarmelad på vissa håll. Har råkat ut för den senare varianten på kondis i södra Sverige mer än en gång. Lika traumatiserande varje gång.) även i en prinsesstårta.

På exempelvis CityGross görs tårtan i flera olika färger (Grön, gul, röd, rosa, blå, orange, svart och vit har jag sett.) men med samma fyllning. Till nationaldagen brukar den även återfinns med marsipantäcket i svenska flaggans färger i samma butik.
Citera
2026-08-09, 09:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Karl Gustaf-tårta? Ska ha en gul marsipanyta.

https://www.devote.se/1170579/karl-gustav-taarta-29149967

Edit:

Finns visst någon lokal variant med annan stavning och innehåll också.

https://www.vlt.se/familj/carl-gustaf-tartan-ett-klassiskt-lokalt-bakverk/

Man önskar ju nästan att EU standardiserade vad våra tårtor ska innehålla.

Nej men till utseendet var den ganska lik men det är aprikosylt/marmelad. I vissa fall är den inte ens orange-gul utan grön vilket blir en överraskning. Det är något man kan råka ut för i södra Sverige.

Ja en standard vore trevligt. Samma med gräddtårtan som på vissa håll tolkas lite väl bokstavligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Visst är det så att originalreceptet inte innehåller sylt i den gröna varianten. Men det är sedan åtminstone ett halvsekel standard att ha sylt (Brukar vara hallonsylt men även aprikosmarmelad på vissa håll. Har råkat ut för den senare varianten på kondis i södra Sverige mer än en gång. Lika traumatiserande varje gång.) även i en prinsesstårta.

På exempelvis CityGross görs tårtan i flera olika färger (Grön, gul, röd, rosa, blå, orange, svart och vit har jag sett.) men med samma fyllning. Till nationaldagen brukar den även återfinns med marsipantäcket i svenska flaggans färger i samma butik.
Mycket märkligt.
Jag undrar om inte även Fantomen tårtan bara var en Princess tårta i annan kostym?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in