2026-08-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Ja, det är ju snarare så att hennes rätta personlighet börjar sippra fram mer och mer. Tycker det märktes ganska snabbt efter att hon började podda med Malin, att hennes gamla bloggpersona var en fasad som hon byggt upp under många år där väldigt lite av hennes riktiga personlighet syntes. Jag erkänner att jag är en av de gamla följare som kände mig lite lurad av det, men jag har bara mig själv att skylla. Jag gick på den falska myten om lyckligt äktenskap och liv på landet, och hyllade henne troget. Men ju mer jag började lyssna och läsa mellan raderna så började bilden av henne krackelera och när hon sedan la ut inlägget om skilsmässan samtidigt som hon lanserade premiumtjänsten så var det droppen för mig. Hennes nya image, eller rättare sagt så kanske det är så här hon egentligen varit hela tiden men nu orkar hon bara inte längre hålla upp den falska fasaden hon byggt upp sitt varumärke på, tilltalar mig inte alls. Jag bara hoppas att hennes betalande kunder inser detsamma, att de köpt grisen i säcken så att hon får tar sitt lata arsle och börja jobba på riktigt.

Ja! Huvudet på spiken. Det har egentligen skavt länge och nu har det blivit tydligt varför.
För min egen del känner jag mig också dum (i brist på bättre ord) som följde henne så länge och inte såg igenom glansen. Nu avslöjar hon dessvärre mer och mer vilken narcissist jag länge misstänkt att hon är. Inte vackert.
Citera
2026-08-08, 09:59
Medlem
"De på flashback". Förstår hon inte att många av de som skriver här har läst hennes blogg och förut uppslattat den. Vissa har även varit prenumeranter eftersom de hoppades bloggen skulle bli läsvärd igen.

Många inlägg här i tråden är mer nyanserade än i hennes eget kommentarsfält samt (vad jag förstår - har inte orkat lyssna på mer än något enstaka avsnitt) deras podd.

För ett tag sedan hade UC ett inlägg om hur hon provade igenom sin garderob och då även filmat sig själv ur olika vinklar för att se hur plaggen faller i rörelse.

Jag tyckte det lät så otroligt självcentrerat. Själv skulle jag aldrig göra något liknande.

Jag undrar om man blir lite "skadad" och självupptagen av att hela tiden visa upp sig i en blogg eller om det ät tvärtom: det krävs ett mått självupptagenhet för att skapa en blogg där man visar upp stora delar av livet.

Jag läste några inlägg från 2022 och där kändes hon mycket mer ödmjuk.
Citera
2026-08-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronet
"De på flashback". Förstår hon inte att många av de som skriver här har läst hennes blogg och förut uppslattat den. Vissa har även varit prenumeranter eftersom de hoppades bloggen skulle bli läsvärd igen.

Många inlägg här i tråden är mer nyanserade än i hennes eget kommentarsfält samt (vad jag förstår - har inte orkat lyssna på mer än något enstaka avsnitt) deras podd.

För ett tag sedan hade UC ett inlägg om hur hon provade igenom sin garderob och då även filmat sig själv ur olika vinklar för att se hur plaggen faller i rörelse.

Jag tyckte det lät så otroligt självcentrerat. Själv skulle jag aldrig göra något liknande.

Jag undrar om man blir lite "skadad" och självupptagen av att hela tiden visa upp sig i en blogg eller om det ät tvärtom: det krävs ett mått självupptagenhet för att skapa en blogg där man visar upp stora delar av livet.

Jag tror en stor del av dagen för både Clara och Sandra men kanske framförallt Elsa går åt till att spegla sig även när det inte dokumenteras. Kanske ännu mer om de har en bra hårdag eller dylikt.
Citera
2026-08-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronet

Jamen, exakt! Du formulerade det jag precis tänkte skriva. Jag stör ihjäl mig på att hon nedlåtande pratar om de ”gulliga trollen” på Flashback, som att det inte är precis vanliga människor som skriver i denna tråd, människor som jag som läst hennes blogg med behållning i åratal, men som nu är mer kritiska till den av flera anledningar. Tråden innehåller mer intressanta och nyanserade inlägg än hennes eget kommentarsfält, som du skriver, och en stor del av kritiken är saklig. Hon och Malin är väl i så fall inte ett dugg bättre när de sitter och snackar skit om kändisar och influencers i sin högst offentliga podd som ett par means girls från högstadiet. Clara borde verkligen läsa tråden (tror att hon redan gör det) och ta sig en funderare över det som skrivs och inte bara avfärda det som ”trollerier”.
Citera
2026-08-08, 12:49
Medlem
Bandida.locas avatar
Den som uppmärksammade mig på "snörvel"-ljudet som kommer efter varje "skryt" i podden ska ha ett tack. Mycket träffsäkert.

Många av oss är väl ändå inte troll om vi med behållning läst bloggen i ~15 år och jag är dessutom premiumlyssnare på podden!
Citera
2026-08-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Jamen, exakt! Du formulerade det jag precis tänkte skriva. Jag stör ihjäl mig på att hon nedlåtande pratar om de ”gulliga trollen” på Flashback, som att det inte är precis vanliga människor som skriver i denna tråd, människor som jag som läst hennes blogg med behållning i åratal, men som nu är mer kritiska till den av flera anledningar. Tråden innehåller mer intressanta och nyanserade inlägg än hennes eget kommentarsfält, som du skriver, och en stor del av kritiken är saklig. Hon och Malin är väl i så fall inte ett dugg bättre när de sitter och snackar skit om kändisar och influencers i sin högst offentliga podd som ett par means girls från högstadiet. Clara borde verkligen läsa tråden (tror att hon redan gör det) och ta sig en funderare över det som skrivs och inte bara avfärda det som ”trollerier”.

Jag uppfattar hennes avfärdande som vanlig enkel härskarteknik, vilket ju visar att ”trollen” träffar rätt i sin kritik. Hon är nog djupt osäker innerst inne (kanske än mer efter skilsmässan) och har ett oändligt behov av bekräftelse på sin egen förträfflighet. Hon måste avfärda FB, annars erkänner hon sina egna tillkortakommanden och hur skulle det se ut?! En större människa (bildligt talat) hade kanske ägt sina brister, icke så Clara. Hon är ofelbar. Och tydligen färgblind att döma av hennes ”outfits”.
Citera
2026-08-08, 13:36
Medlem
Jag har försökt att lyssna på podden, visserligen bara på gratisavsnitten, men jag har stört mig även på den. Malin är ju som hon är, hon verkar vara samma person i podden, bloggen och Instagram, men det är Clara jag stör mig på mest även där. Hon är en genuin besserwisser, kan och vet alltid mest och bäst, och det hon inte kan är inte värt att veta. Just det där snörvelljudet har jag också noterat, men det värsta är ändå hur oprofessionellt det låter när de diskuterar olika ämnen som ibland är så osammanhängande att många saker blir hängande i luften för att de tappat tråden och börjat på något annat. Och så anser de att folk ska betala för det dessutom för annars är man en snål parasit. En månadsavgift som är billigare ”än en kaffe på stan”, låter kanske inte så farligt…men då ska man kanske jämföra lite med andra tjänster.
Ska man alltså betala 49 kr i månaden för bloggen och sen 39 kr dessutom för podden, så blir det 1056 kr på ett helt år (om det nu finns någon stackare som betalar för båda). Jämför det med mediaskatten på 1184 kr per år för hela public service-utbudet via radio och tv! Eller är det mediaskatten som är på tok för låg i relation till vilket enormt utbud man får för de pengarna? Det finns ju även en hel del streamingtjänster som kostar mindre än så (ex. Disney+, HBO, Prime för 69 kr/mån) med betydligt större utbud än man får från en liten blogg och två flamsiga kvinnor med förklimakteriebesvär.
Citera
2026-08-08, 14:01
Medlem
Haha, Cara har uppenbarligen noll koll på uttrycket "troll" och vad det innebär att trolla på Flashback.

Jag kan förklara det för dig Clara (eller Malin). Att trolla innebär att man går in i en tråd och skriver inlägg för att lura eller förvirra de andra som skriver i tråden. Man kan hitta på saker, eller skriva rena lögner för att uppröra personer, eller dra igång drev. Det är ett vanligt missförstånd att tro att anonyma personer som framför kritik är troll, men så är det alltså inte.

Vi som skriver här inne är personer som under år har läst, uppskattat och kommenterat bloggen. Vi är alltså inga troll, utan vanliga bloggläsare som har ett behov av att diskutera den förändring bloggen och Clara gjort de senaste åren. Det är helt okej att avfärda vår kritik genom att raljera över att vi är korkade små gäss, eller hur det uttrycktes i podden, men det visar mest på en osäkerhet och att vi många gånger kanske sätter fingret på saker som Clara själv har det jobbigt med.
Citera
2026-08-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Haha, Cara har uppenbarligen noll koll på uttrycket "troll" och vad det innebär att trolla på Flashback.

Jag kan förklara det för dig Clara (eller Malin). Att trolla innebär att man går in i en tråd och skriver inlägg för att lura eller förvirra de andra som skriver i tråden. Man kan hitta på saker, eller skriva rena lögner för att uppröra personer, eller dra igång drev. Det är ett vanligt missförstånd att tro att anonyma personer som framför kritik är troll, men så är det alltså inte.

Vi som skriver här inne är personer som under år har läst, uppskattat och kommenterat bloggen. Vi är alltså inga troll, utan vanliga bloggläsare som har ett behov av att diskutera den förändring bloggen och Clara gjort de senaste åren. Det är helt okej att avfärda vår kritik genom att raljera över att vi är korkade små gäss, eller hur det uttrycktes i podden, men det visar mest på en osäkerhet och att vi många gånger kanske sätter fingret på saker som Clara själv har det jobbigt med.
Amen på den!
Citera
2026-08-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan

Word! Hoppas hon läser och tar till sig detta.
Citera
2026-08-08, 18:59
Medlem
Den här kommentaren från Clara, under inlägget om senaste outfiten (nattlinne, pyjamasbyxor och hatt), blir också lite lustig om man tar det resonemanget till sin logiska slutpunkt:

"Sommaren och julen. Då är folk som märkligast i kommentarsfältet. Förmodligen är man lite missnöjd med sitt eget i kombination med att man har tid över att fundera på hur alla andra har det. Maj månad är värst dock. Kanske för att folk är helt utarbetade och behöver få lite utlopp för sin frustration 😅"

Om kommentarerna inte är ett resultat av inläggens kvalitet och tema över året utan av läsarnas livssituation och mående slår det ju åt båda hållen. Får hon beröm i kommentarerna är det inte för att inlägget är tänkvärt utan för att läsarna är t.ex:
* Dumsnälla och ensamma människor som vill ha en parasocial vänskapsrelation
* Folk som inte riktigt klarar av sitt jobb men just fick lite uppmuntran av mellanchefen och det blev en sån rush att de vill peppa andra
* Vinhaggor som just fyllnat till såpass att de är kärleksfulla och generösa
* Kvinnor som i den intrasexuella konkurrensen väljer att lyfta Clara för att hon är storvuxen och medelålders och därför inget hot
* Osv osv

Inga reaktioner skulle med säkerhet ha med inläggens kvalitet att göra, om man har den synen på sina läsare. Och hon blir ju mest en projektionsyta.
Citera
2026-08-08, 23:02
Medlem
Så vacker på den gamla bilden i senaste inlägget på bloggen ( https://underbaraclaras.se/2026/08/08/vad-jag-onskat-att-jag-forstatt-om-att-vara-mamma/). Jag tycker folk inklusive Clara oftast passar bäst i sina naturliga hårfärger och inte så mycket smink, jättefint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in