Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Ja, 10-12 knop är en vanlig marschfart fartyg som detta. Om det var för snabbt eller inte, återstår att se, rent juridiskt. Varken kapten eller lots tycks anse att så var fallet. Vad jag har sett har ingen i tråden kunnat presentera något som visar att de skulle ha bättre kompetenes eller bättre faktagrund, för att hävda motsatsen. Det kan ha varit för fort, men det finns än så länge inget som visar det.
Det är min uppfattning att det som framkommit visar att det anses ha varit dåligt sikt, alltså anses av besättningarna och åklagaren gemensamt, att det var så. Så som jag förklarat i mina tidigare inlägg.
Så, nej, trots att det var dålig sikt, blåste man inte i mistluren, inte på något av fartygen. Det är en av de saker som kommit fram. Menar jag. Det är då en av de saker som åklagaren tycks avse lägga fram emot kapten. Problemet för åklagaren att få det till vållande till annans död handlar då, återigen, om kausaliteten.
Jag har inte sett något som klarlägger att sikten var dålig. Det verkar finnas vittnesmål som uppger dålig sikt, men å andra så talar de klarlagda faktumen att lots och kapten på Misje Verde höll 12 knop och inte blåste i mistluren för att man bedömde sikten som tillräcklig. Har de inte varit det så har männen såklart varit vårdslösa, men jag finner det inte särskilt troligt att två erfarna sjömän skulle underlåta att i som minst blåsa i mistluren. Och ska lotsen misstänkas för att den höga farten så måste han ha varit i en mer än rådgivande roll - det är ju kaptenen som ansvarar för säkerheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Jag gör vad igen?
Du och jag har helt enkelt olika uppfattning om vad som krävs för att åklagaren ska kunna, eller känna sig tvingad, att misstänka lotsen för vållande till annans död. Jag har ansett från början att så är möjligt, vilket vi nu vet, och det även om lotsen inte har vidtagit åtgärder utanför sitt ansvarsområde.
Jag tror att vi har samma uppfattning, och jag har själv skrivit att en lots kan misstänkas även där han bara har gjort det han är anställd för att göra. Jag bara säger att det inte är troligt att det är vad som hänt här - se nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Jag menar att det räcker med att lotsen har angivit kurs och fart och att kaptenen har följt dessa rekommendationer. Jag har förklarat det tillräckligt många gånger, tycker jag. Om jag behöver förklara det igen, så säg till.
Det må så vara att det räcker, men min poäng är att detta troligen inte är skälet till misstankarna. Dels för att detta verkar mycket ovanligt, men framför allt baserat på uttalanden från åklagaren:
-Dels säger åklagaren uttryckligen att det är lotsens aktiva roll som är grund för brottsmisstankarna.
-Dels betyder uttalandet om att lots och kapten var ensamma på bryggan att om lotsen inte haft en aktiv roll så har kaptenen i praktiken ensamseglat ett 90 meter långt fartyg inomskärs i som bäst kvällsljus och möjligen i dåligt väder och mörker. Detta är en möjlighet om kaptenen är snudd på omänskligt inkompetent - inomskärs är det är praxis med minst två besättningsmedlemmar på bryggan på långt mycket mindre fartyg, och någon som verkar ha erfarenhet här har skrivit att man på deras fartyg hade/har tre personer.
Någonstans får man bedöma vad som är mest troligt av:
--En erfaren kapten har bestämt sig för att framföra ett 90 meter långt fartyg ensam, trots att detta är uppenbart vårdslöst och trots att han har en lots som kan hjälpa till.
--En erfaren kapten känner sig tvingad att ta lotsen till hjälp med driften på grund av den underbemanning och övriga bemanningsproblem som vi faktiskt vet att fartyget har dragits med. Detta är såklart också fel och troligen olagligt, men vi vet att det föreligger press uppifrån då en överstyrman har fått foten efter att ha varnat om dessa problem vid ett tidigare stopp i Storbritannien. Vi vet också att press från redare ganska ofta leder till att annars kompetenta yrkesmän tar risker med säkerheten på sjön, och dessutom inte sällan begår långt grövre brott än vad som har hänt här.
Och detta är då, än en gång, utöver det åklagaren uttryckligen har sagt angående lotsens aktiva roll.