2026-08-08, 18:15
Medlem
det är 2 senior befäl - såtillvida lotsen inte var en matros på sommar kneg åt sjöfartsverket -

Man drar i spakarna och sätter farten till NOLL om man inte vet vad man gör.
Citera
2026-08-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det måste ha varit väldigt lokala skurar då en väderstation på Tjörn hade 0,5 mm som började 21.30 tidigast (redovisning per kvart på den). Jag hade hos mig i närheten (ett par km söderut) också regn som började 21.30 (1,3 mm på under tio minuter). Innan detta var det också regn, men lätt duggregn och god sikt. Det riktigt kraftiga regnet kom en stund efter 22 både hos mig i söder och på Tjörn.

Det var väldigt lokala skurar som kom snabbt och försvann snabbt. Kom och gick.
Bilden från Windy som skickats talar sitt tydliga språk med olika stråk av styrka i nederbörden. Dessutom, Windy är pålitligt, men inte heller det 100%.

Ett jävla snack om vädret öht. Det har varit på tapeten typ sen 20 första inläggen i tråden. Givetvis helt normalt.
Men fakta och faktum är att det var otroligt varierande i området vid tidpunkten för olyckan. Det blåste kraftigt och skurarna kom i olika styrka och tidpunkt därefter.
Citera
2026-08-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
det är 2 senior befäl - såtillvida lotsen inte var en matros på sommar kneg åt sjöfartsverket -

Man drar i spakarna och sätter farten till NOLL om man inte vet vad man gör.

Alltså man skulle kunna dra en parallell till trollen in den här tråden och säga att kapten och lots precis som trollen i tråden lider av Dunning-Kruger syndrom, de ihärdar för att de inte vet vad de gör och därför inte själva förstår hur fel de har.

Men det är en skämtsam och enligt mig inte särskilt relevant jämförelse. Då jag tror att kapten och lots vetat precis vad de gjort, till skillnad från trollen i tråden. Om det sedan visar sig ha varit vårdslöst, så kan det mycket väl vara fallet, men jag tror inte de har gjort det i oförstånd, utan snarare i så fall slarv och vårdslöshet.
Citera
2026-08-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, 10-12 knop är en vanlig marschfart fartyg som detta. Om det var för snabbt eller inte, återstår att se, rent juridiskt. Varken kapten eller lots tycks anse att så var fallet. Vad jag har sett har ingen i tråden kunnat presentera något som visar att de skulle ha bättre kompetenes eller bättre faktagrund, för att hävda motsatsen. Det kan ha varit för fort, men det finns än så länge inget som visar det.

Det är min uppfattning att det som framkommit visar att det anses ha varit dåligt sikt, alltså anses av besättningarna och åklagaren gemensamt, att det var så. Så som jag förklarat i mina tidigare inlägg.

Så, nej, trots att det var dålig sikt, blåste man inte i mistluren, inte på något av fartygen. Det är en av de saker som kommit fram. Menar jag. Det är då en av de saker som åklagaren tycks avse lägga fram emot kapten. Problemet för åklagaren att få det till vållande till annans död handlar då, återigen, om kausaliteten.

Jag har inte sett något som klarlägger att sikten var dålig. Det verkar finnas vittnesmål som uppger dålig sikt, men å andra så talar de klarlagda faktumen att lots och kapten på Misje Verde höll 12 knop och inte blåste i mistluren för att man bedömde sikten som tillräcklig. Har de inte varit det så har männen såklart varit vårdslösa, men jag finner det inte särskilt troligt att två erfarna sjömän skulle underlåta att i som minst blåsa i mistluren. Och ska lotsen misstänkas för att den höga farten så måste han ha varit i en mer än rådgivande roll - det är ju kaptenen som ansvarar för säkerheten.

Citat:
Jag gör vad igen?
Du och jag har helt enkelt olika uppfattning om vad som krävs för att åklagaren ska kunna, eller känna sig tvingad, att misstänka lotsen för vållande till annans död. Jag har ansett från början att så är möjligt, vilket vi nu vet, och det även om lotsen inte har vidtagit åtgärder utanför sitt ansvarsområde.

Jag tror att vi har samma uppfattning, och jag har själv skrivit att en lots kan misstänkas även där han bara har gjort det han är anställd för att göra. Jag bara säger att det inte är troligt att det är vad som hänt här - se nedan:

Citat:
Jag menar att det räcker med att lotsen har angivit kurs och fart och att kaptenen har följt dessa rekommendationer. Jag har förklarat det tillräckligt många gånger, tycker jag. Om jag behöver förklara det igen, så säg till.

Det må så vara att det räcker, men min poäng är att detta troligen inte är skälet till misstankarna. Dels för att detta verkar mycket ovanligt, men framför allt baserat på uttalanden från åklagaren:

-Dels säger åklagaren uttryckligen att det är lotsens aktiva roll som är grund för brottsmisstankarna.

-Dels betyder uttalandet om att lots och kapten var ensamma på bryggan att om lotsen inte haft en aktiv roll så har kaptenen i praktiken ensamseglat ett 90 meter långt fartyg inomskärs i som bäst kvällsljus och möjligen i dåligt väder och mörker. Detta är en möjlighet om kaptenen är snudd på omänskligt inkompetent - inomskärs är det är praxis med minst två besättningsmedlemmar på bryggan på långt mycket mindre fartyg, och någon som verkar ha erfarenhet här har skrivit att man på deras fartyg hade/har tre personer.

Någonstans får man bedöma vad som är mest troligt av:

--En erfaren kapten har bestämt sig för att framföra ett 90 meter långt fartyg ensam, trots att detta är uppenbart vårdslöst och trots att han har en lots som kan hjälpa till.

--En erfaren kapten känner sig tvingad att ta lotsen till hjälp med driften på grund av den underbemanning och övriga bemanningsproblem som vi faktiskt vet att fartyget har dragits med. Detta är såklart också fel och troligen olagligt, men vi vet att det föreligger press uppifrån då en överstyrman har fått foten efter att ha varnat om dessa problem vid ett tidigare stopp i Storbritannien. Vi vet också att press från redare ganska ofta leder till att annars kompetenta yrkesmän tar risker med säkerheten på sjön, och dessutom inte sällan begår långt grövre brott än vad som har hänt här.

Och detta är då, än en gång, utöver det åklagaren uttryckligen har sagt angående lotsens aktiva roll.
Citera
2026-08-08, 18:35
Medlem
Citat:
Alltså man skulle kunna dra en parallell till trollen in den här tråden och säga att kapten och lots precis som trollen i tråden lider av Dunning-Kruger syndrom, de ihärdar för att de inte vet vad de gör och därför inte själva förstår hur fel de har.

Men det är en skämtsam och enligt mig inte särskilt relevant jämförelse. Då jag tror att kapten och lots vetat precis vad de gjort, till skillnad från trollen i tråden. Om det sedan visar sig ha varit vårdslöst, så kan det mycket väl vara fallet, men jag tror inte de har gjort det i oförstånd, utan snarare i så fall slarv och vårdslöshet.

Det är så stora brister i uppsikt att det ledde till döden, något är grundläggande fel i rutinerna.
Citera
2026-08-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Jag har påstått att det kommer högst något fartyg per dygn från Uddevalla, inget annat.

Nu pekade jag inte ut någon specifik, men jag vill minnas att du påstått både att det går max ett varannan dag och att du påstått att det inte gått mer än en handull under hela juli månad. En varannan dag är hälften mot en varje dag och 31st är rätt mycket mer än en handfull. Du verkar inte ha så där jättebra koll, trots allt.

Och det var lätt att hitta:

Citat:
Inte konstigt, under juli går inte inte många fartyg in/ut från Uddevalla. På sin höjd ett varannan dag, ibland mera sällan. Eftersom pappan inte var från trakten så förväntade han sig nog inte ett fartyg.

Citat:
Under hela juli har det bara gått ett handfull fartyg dagtid till eller från Uddevalla.

Så jo, du har påstått lite av varje och defintivt något annat än bara "högst något fartyg per dygn från Uddevalla"
Citera
2026-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är så stora brister i uppsikt att det ledde till döden, något är grundläggande fel i rutinerna.

Om det nu var nedsatt sikt så spelar det ingen roll hur många besättningsmän man satt på att hålla uppsikt. Men berätta gärna vilka rutinerna var och på vad sätt man brast, enligt dig.

På snipan däremot vet vi att det fanns flera grundläggande fel i rutinerna. Det börjar tyvärr redan vid rutinen att se till att alla har flytväst på sig, särskilt barnen.
Citera
2026-08-08, 18:50
Medlem
Frocks avatar
Det är 3 relativt stora hamnar där som handelstrafiken rör sig in och ut ifrån; Wallhamn, Uddevalla och Stenungsund (främst till kemikalieverket där). Där utöver är det stor trafik med bogserbåtar som rör sig mellan hamnarna. Då tillkommer förstås en himla massa fritidsbåtar så det är en jävla trafik där det är ingen snack om saken.
Citera
2026-08-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Det är 3 relativt stora hamnar där som handelstrafiken rör sig in och ut ifrån; Wallhamn, Uddevalla och Stenungsund (främst till kemikalieverket där). Där utöver är det stor trafik med bogserbåtar som rör sig mellan hamnarna. Då tillkommer förstås en himla massa fritidsbåtar så det är en jävla trafik där det är ingen snack om saken.

Ja visst, alla vi som är bekanta med området är väl införstådda med detta och jag har påtalat det otaliga gånger ända sedan början av tråden, ändå försöker vissa hävda motsatsen in absurdum

Och extra tätt blir det vid Katten där det ligger en naturhamn alldeles intill farleden.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-08 kl. 19:21.
Citera
2026-08-08, 19:28
Medlem
Citat:
Man kan defintivt säga så här - Det kan inte garanteras att pappan hade hört tutan, att han hade uppmärksammat den även om den hade hörts, att han hade förstått eller agerat även om han hört den. Det finns många mänskliga och naturliga faktorer som spelar in här. Det är också detta som ligger till grund för de inlägg jag skrivit om problematiken för åklagaren när det kommer till kausaliteten att åtala skeppets kapten, och lots, för såväl utebliven signal som för "säker fart".

Eller så la det av att regna när snipan kom in i döda vinkeln. Såg du den sista artikeln på svt "vad vi vet nu" där kranen står och har hela bommen framför siktfältet? Svårt att säga men ser ut som att kranen står centrerad på däck.

Jag håller med dig om att det ser ut som grävmaskinen står mitt på däck. Dock, bommen är riktad rakt framåt och inte särskilt bred. Den står sannolikt då i linje med förliga masten, och den som har uppsikt föröver står naturligtvis inte rakt bakom bom och mast mitt på bryggan, utan utåt sidan på bryggan till för att se förbi hindren på däck och få en helhetsbild över hela havet för om skeppet.

Ja, absolut. Huruvida kaptenen blir dömd hänger nog uteslutande på hurpass slipad försvarsadvokat han har. Det finns alldeles för många faktorer som inte kan bevisas som gör att det sannolikt är omöjligt att påvisa att han bortom allt rimligt tvivel agerat så omdömeslöst så han vållande annans död.

En enbart lagom engagerad försvarare och jag tror han blir dömd...

Återigen, spekulationer då vi inte direkt har så mkt fakta att gå på
Citera
2026-08-08, 19:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Sedan har vi fartygets fart genom vattnet, STW, Speed Through Water.
Dessa två, SOG och STW, kan skilja, eftersom vattnet kan röra på sig, vara strömt.

En ström på 2 knop söderut förbi knappen är relativt mycket, men inte otänkbart, särkilt inte med tanke på att vid tidpunkten för olyckan gick mot ebb, dvs strömmarn bör ha legat ut ur Hakefjorden. En sådan ström skulle då ge STW 10 knop och SOG 12 knop för skeppet.

Den hastighet som anges som snipans marschfart, är som regel STW, alltså fart genom vattnet.
För de som liksom undertecknad blev förvånad över de kraftiga tidvattenströmmarna på 2 m/s som tydligen upplevs som rimliga på Västkusten så kan en reality check vara av intresse. En koll på SMHIs data för närmaste (?) mätstation på Dyrön visar på följande imponerande maxvärde under det senaste dygnet:
https://www.kustvader.se/dyr%C3%B6n-nordhamnen
Det är inte Engelska kanalen vi talar om.

Notera att min och max-värden hinner upprepas varje dygn.
Citera
2026-08-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
För de som liksom undertecknad blev förvånad över de kraftiga tidvattenströmmarna på 2 m/s som tydligen upplevs som rimliga på Västkusten så kan en reality check vara av intresse. En koll på SMHIs data för närmaste (?) mätstation på Dyrön visar på följande imponerande maxvärde under det senaste dygnet:
https://www.kustvader.se/dyr%C3%B6n-nordhamnen
Det är inte Engelska kanalen vi talar om.

Notera att min och max-värden hinner upprepas varje dygn.

2 m/s ???

Återigen visar du din totala inkompetens. 2 knop skrev jag.

0.2m/s = 0.4 knop.

Du har förstår jag absolut ingen som helt kunskap om strömmar och hur de fungerar, var de finns, var de är snabba och långsamma och varför.

För oss som kappseglar i området kan det vara helt avgörande att ha full koll på vart ytströmmarna går och vilket håll de går åt och hur starka de är, därtill kan de gå åt diametralt motsatt håll på olika djup, vilket dock inte spelar så stor roll för båtar oftast men kan göra en jävla skillnad när vi dyker.

Men för all del, fortsätt gärna roa med dina galet knasiga och okunniga inlägg!

Om det skulle vara så att skeppets SOG var ca 12 knop och STW var ca 10 knop, då är det så gott som bevisat att strömmen där och då var ca 2 knop just där just då. Sedan kan du tjafsa i nattmössan hur mycket du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in