2026-08-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vi vet för närvarande inte om de här fotavtrycken har med morden att göra.
Nej, men det talar för att minst två har varit på brottsplatsen och att det inte handlar om en udda person som var en ovan inbrottstjuv.
Citera
2026-08-08, 17:19
Medlem
K.Blomkvists avatar
Den där yxan igen...

Jag funderar på om den som högg använde baksidan eller eggsidan.

Det kan ju, tror jag, visa hur benägen gärningspersonen är rent mentalt.

Att direkt döda eller "bara" söva ner offren.

En klyvyxa som de flesta tror, är hyfsat tung och lång svår att svinga med speciellt i ladugården när det är lågt till taket.

Har JJ den kraften?

Klyvyxa:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/klyvyxa-019965/

https://testfakta.se/sv/verktyg-tradgardsredskap/article/stora-skillnader-pa-klyvyxor
Citera
2026-08-08, 17:24
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Nej, men det talar för att minst två har varit på brottsplatsen och att det inte handlar om en udda person som var en ovan inbrottstjuv.

Ok. Då vet du mer än mig. Man har alltså lyckats tidsbestämma skoavtrycken så att man med säkerhet vet att de lämnades i samband med morden?
Citera
2026-08-08, 17:27
Medlem
Citat:
Vad vet du om när dessa skoavtyck har stämplat på brottsplatsen? Vi måste hyfsa debatten. Inte minst med hänsyn och respekt till brottsoffren.
Citera
2026-08-08, 17:35
Medlem
Citat:
Vad vet du om när dessa skoavtyck har stämplat på brottsplatsen? Vi måste hyfsa debatten. Inte minst med hänsyn och respekt till brottsoffren.
Citera
2026-08-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Storlek 43 har avsatt blodiga spår men bara på nedervåningen. Storlek 38 har även gått på övervåningen utan blodspår.

Källa ? Från FUP ?
Citera
2026-08-08, 17:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där yxan igen...

Jag funderar på om den som högg använde baksidan eller eggsidan.

Det kan ju, tror jag, visa hur benägen gärningspersonen är rent mentalt.

Att direkt döda eller "bara" söva ner offren.

En klyvyxa som de flesta tror, är hyfsat tung och lång svår att svinga med speciellt i ladugården när det är lågt till taket.

Har JJ den kraften?

Klyvyxa:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/klyvyxa-019965/

https://testfakta.se/sv/verktyg-tradgardsredskap/article/stora-skillnader-pa-klyvyxor

Jag har för mig att det framkom i något avsnitt av Veckans Mord att åtminstone Tor slogs ihjäl med baksidan av yxan, dvs. inte med eggen, och jag skulle väl tro att Gerd fick samma behandling.

Sedan tror jag inte riktigt att styrka ska spela någon större roll. Att bara fälla en sådan pjäs i bakhuvudet på någon lär få personen att slockna.
Citera
2026-08-08, 17:45
Medlem
https://www.svd.se/a/aJa2Vd/dubbelmordet-i-brattas-skosparet-gackar-utredningen
Skospåret:
Det handlar om avtryck från en Reeboksko i storlek 44-45, samt från en tysk sko av märket Victory i storlek 38. Victoryskon såldes inte i svenska butiker 2005, då morden inträffade.

I förundersökningen framgår det att mönstertyper från båda skorna har hittats inne i bostadshuset. Reebokavtrycket har hittats på nedervåningen, i trappan, samt uppe på vinden. Victoryavtrycket har hittats i trappan upp till vinden.

Avtrycken har jämförts mot skor från de personer som polisen vet har varit på brottsplatsen: Dottern till ett av offren som var först på plats, ett annat vittne, samt den första polispatrullen på plats.

”Inga av dessa sulmönster stämmer in på de som säkrades i bostadshuset. Inte heller de skor de båda offren bar på fötterna vid anträffandet stämmer in på de säkrade skospåren”.

Skospåren har inte kunnat kopplas till den nu åtalade mannen.

– Men det har trots allt gått 20 år, så att man skulle ha kvar samma par skor är kanske inte så troligt, säger Hanna Flordal.
Tuggummipappret
På gårdsplanen hittades även ett tuggummipapper med kvinnligt dna på. Det har jämförts mot dna från kvinnliga släktingar till brottsoffren, samt från en kvinna som vid tillfället bodde i samma hus som den nu åtalade mannen, utan träff.

– När tuggummipappret har kommit dit eller i vilket sammanhang kan jag inte uttala mig om. Utan det är bara en sådan omständighet som gör att det uppenbarligen varit fler personer, men när de har varit där kan jag inte svara på.
Bilspår
Den åtalade mannen uppger i polisförhör att han har sett två okända män på gården som gått till attack och att de sedan åkt iväg i en bil. Några bilspår som stärker det har inte hittats.
Citera
2026-08-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det anonyma brevet till journalisten Anna Wikner 2015, jag undrar fortfarande hir mycket som kan stämma och vem brevskrivaren är.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. ... "

Efter att ha läst detta så funderar jag nästan på om JJ är den ursprungliga köparen, och när han inte kommer överens med Tor om vad-det-nu-är, så återkommer JJ med någon närstående "som han känner stor lojalitet till". Då skulle det faktiskt kunna vara så att JJ "bara" släpat in henne i ladan.
Citera
2026-08-08, 17:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Vi vet för närvarande inte om de här fotavtrycken har med morden att göra.

Det här med blodiga skoavtryck tror jag är något som har uppfunnits det senaste dygnet. Åtminstone vad gäller de avtryck som säkrats i huset.

Ja att det skulle vara blodiga skoavtryck kan jag inte heller hitta underlag för,

”I förundersökningen framgår det att mönstertyper från båda skorna har hittats inne i bostadshuset.
• Reebokavtrycket har hittats på nedervåningen, i trappan, samt uppe på vinden.
• Victoryavtrycket har hittats i trappan upp till vinden.

Inga av dessa sulmönster stämmer in på de som säkrades i bostadshuset. Inte heller de skor de båda offren bar på fötterna vid anträffandet stämmer in på de säkrade skospåren”, står det i förundersökningen.

Skospåren har inte kunnat kopplas till den nu åtalade mannen.
– Men det har trots allt gått 20 år, så att man skulle ha kvar samma par skor är kanske inte så troligt, säger Hanna Flordal.

Citera
2026-08-08, 17:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Du menar alltså att han var ute efter att mörda när han gick ut den dagen? Eller hur ska jag tolka din formulering?

Ja precis. Kanske att han redan bestämt vem eller vilka han skulle ha ihjäl.
Citera
2026-08-08, 17:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Bilspår
Den åtalade mannen uppger i polisförhör att han har sett två okända män på gården som gått till attack och att de sedan åkt iväg i en bil. Några bilspår som stärker det har inte hittats.

Intressant att inga bilspår hittats…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in