2026-08-02, 18:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Ok, jag kanske missar vad du menar men låt mig ta ett exempel.
Nu är det mer än 25år sedan jag flög det där jorbruksredskapet senast, men jag vill minnas att VSo är 60kt och VS bara ett par knop högre (typ62kt), klaffarna funkar mer som bromsar på den där.
Vad jag vill ha sagt är att om du då flyger precis på stallgränsen 60kt IAS rakt norr ut i rak motvind på 10kt så kommer du att ha en GS på 50kt.
Om du då svänger 180° till rakt sydlig kurs så kommer inget dramatiskt att hända, du kommer fortfarande att ha 60kt IAS men när svängen är fullbordad ha 70kt GS.

Sedan är det ju det här med GS och verktyg som tex flightradar.
Det går inte att garantera någonting ang IAS utifrån den angivna groundspeeden.
GS tar nämligen inte hänsyn till om flygplanet stiger eller sjunker vilket påverkar den presenterade GS oavsett vilken IAS flygplanet har.

För att visualisera vad jag menar så gör jag det med en väldig överdrift. Om ett flygplan (i noll vind) stiger eller sjunker rakt vertikalt så kommer GS att presenteras som noll oavsett flygplanets verkliga IAS. Och allt mellan mellan horisonten och +-90° blir trigonometri.

Ja, det är inte det jag menar.

Kärran låg i ungefär 52 kt GS under starten, vilket är fullt rimligt med variabel vind snett från höger i snitt.

Sedan började kärran tappa fart och svängde vänster. Om den hade haft konstant IAS och svänger upp i medvind bör GS öka men GS minskade.

På bilden har kärran 41 knop GS och markvinden var 11knop växlande mellan snett bakifrån höger och rakt bakifrån. Kärran har slutat stiga men har inte hunnit tappa någon höjd.
https://i.postimg.cc/RZXqYnck/IMG-4012.jpg

Vad tror du om flygläget på bilden? Groundspeed minskar gaska fort där och kärran har havererat ungefär rakt ned där, som det verkar. Jag skulle säga att det är ett UAS (Undesired Aircraft State).

Segelflygkärrans position i förhållande till Pawneen är växlande framför och bakom, vilket gör att den relativa positionen inte känns tillförlitlig. Om man kan lita på de inbördes positionerna så skulle det peka på att det blivit oreda i starten och att segelflygkärran kan ha ställt till med detta. Men det är relativt osäkert. Segelkärran ser ut att flyga om bogserkärran tidigt i starten på ungefär samma höjd vilket inte känns rimligt.
Citera
2026-08-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Mannen i 60-årsåldern som dog i flygkraschen var pilot, instruktör och lärare – känd i Flyg-Sverige.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sorgen-i-segelklubben/

Han var mycket känd och medverkade även i många tv-program. B la med Hans Fahlén och Harald Treutiger.
Citera
2026-08-02, 18:49
Medlem
Mr Yamamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Normalt så kopplar segelflygplanet loss sej, och bogseraren vinchar in linan. Men bogseraren kan även klippa linan om nåt händer.

Det vinschas INTE in någon lina!

Det går heller inte att ”klippa” någon lina. Enda sättet är att koppla ur linan från ”kroken”.
Citera
2026-08-02, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Yamamoto

Det går heller inte att ”klippa” någon lina. Enda sättet är att koppla ur linan från ”kroken”.
Jodå, bogserplanet brukar ha en vinch och en repklippare.
Men det existerar även på typ Cubar att de fäller linan innan landning.
Citera
2026-08-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Han var mycket känd och medverkade även i många tv-program. B la med Hans Fahlén och Harald Treutiger.

mi**ael carl**on ?
Citera
2026-08-02, 20:09
Medlem
Citat:

Inte för jag vet hur det är idag, men det fanns förr nån ständigt krånglande linvinsch på bl a Borås SFK SE-EYA. Där skulle man klippa linan om nåt gick åt helsike.
Citera
2026-08-02, 20:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webave
mi**ael carl**on ?

Nej.
Citera
2026-08-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Om det är konstaterat att nödurkopplingen skedde på väldigt låg höjd, 100 meter, och att planet i det närmaste föll fritt därifrån rätt ner, så antyder det väl stall och att segelflygplanet kopplade ur sig snarare än att piloten i bogserplanet kopplade ur sig.

Alternativet motorhaveri borde för en erfaren pilot inte vara katastrof då tex segelflygplan aldrig har en motor och de har i deras DNA att alltid upprätthålla hastighet i luften så att planet inte stallar.

Att en erfaren pilot som spekuleras om i tråden skulle vända om på så låg höjd som 100 m är nog uteslutet.
Du borde nog googla lite - det finns en oändlig mängd YouTube klipp där erfarna piloter försöker sig på den omöjlig svängen.
"Hoover" går igenom väldigt många.
https://www.youtube.com/@pilot-debrief
Citera
2026-08-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej.

Korrekt namn bör vara R*chard J*nss*n.
Citera
2026-08-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Korrekt namn bör vara R*chard J*nss*n.
Stämmer. Men vilka tv-program har han deltagit i?
Citera
2026-08-02, 22:03
Medlem
Mr Yamamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Jodå, bogserplanet brukar ha en vinch och en repklippare.
Men det existerar även på typ Cubar att de fäller linan innan landning.

Inte Pawnee, inte Cub.

Hur skulle de kunna klippa linan? Det går att koppla ur den, det är det enda.
Citera
2026-08-02, 22:08
Medlem
Citat:
Inte Pawnee, inte Cub.

Hur skulle de kunna klippa linan? Det går att koppla ur den, det är det enda.
Fel. Det finns visst en nödkapning på de allra flesta bogserplan idag. Man använder idag oftast en elektrisk linvinsch för att mata in linan som även är utrustad med en ”linsax” för nödsituationer.

https://klubbhus.flygsport.se/download/18.1ede869e189f8a628ffc8301/1692692733537/bogsering-av-segelflygplan.pdf
Senast redigerad av mr.oxandrolone 2026-08-02 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in