2026-08-02, 22:39
Medlem
Mr Yamamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oxandrolone
Fel. Det finns visst en nödkapning på de allra flesta bogserplan idag. Man använder idag oftast en elektrisk linvinsch för att mata in linan som även är utrustad med en ”linsax” för nödsituationer.

https://klubbhus.flygsport.se/download/18.1ede869e189f8a628ffc8301/1692692733537/bogsering-av-segelflygplan.pdf

F-n… utvecklingen går framåt, jag lägger mig platt. Enda ursäkten; ”Det fanns inte på min tid”
Citera
2026-08-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Yamamoto
Inte Pawnee, inte Cub.

Hur skulle de kunna klippa linan? Det går att koppla ur den, det är det enda.
Där har du fel. Redan min tid när jag bogserades så hade Pawnee vinsh med linkapare att använda ifall vinshen krånglade. Våra Cub hade det inte så där var det bombfällning av linan. Vi talar nu 80-90 tal.
Citera
2026-08-03, 09:55
Medlem
Mr Yamamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkelsvensson
Där har du fel. Redan min tid när jag bogserades så hade Pawnee vinsh med linkapare att använda ifall vinshen krånglade. Våra Cub hade det inte så där var det bombfällning av linan. Vi talar nu 80-90 tal.

Jag flög Pawneen på 80-talet. Den hade ingen linkapare.
Citera
2026-08-03, 10:41
Medlem
Citat:
Inte Pawnee, inte Cub.

Hur skulle de kunna klippa linan? Det går att koppla ur den, det är det enda.

Ja det finns sax om man har vinsch. Ingen vinsch så kan bogserplanet koppla ur linan på samma sätt som segelplanet.
Citera
2026-08-03, 14:13
Medlem
På helikoptrarna jag jobbade på förut så var det en krutladdning som skjöt av vinchvajern.
Det var lite manligare.
En snubbe som heter Kjell råkade detonera den av misstag i hangaren. Sen hette han Kjelle Knallhat för resten av tiden.
Citera
2026-08-03, 14:14
Medlem
Citat:
Vart flög du någonstans? Klubb?
Citera
2026-08-03, 18:02
Medlem
Så här skriver aftonbladet.
"Olyckan skedde i samband med att planet skulle bogsera upp ett segelflygplan i luften. Efter att segelflygplanet frikopplats störtade bogserflygplanet oförklarligt till marken och började brinna."
Källa:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0wJxo/en-dod-efter-flygolyckan-i-karlstad-det-ar-tungt
Citera
2026-08-04, 09:36
Medlem
Citat:

Pawneen på flygfältet i Höganäs på tidigt 80-tal hade inte heller nån linkapare eller möjlighet att dra in linan. Stod ofta och kollade den från modellflygfältet i ena banänden när den flög, och tog även alla chanser att få se den nära på marken. Vill gärna flyga fullskala själv, men så blev det inte.
Citera
2026-08-04, 11:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Pawneen på flygfältet i Höganäs på tidigt 80-tal hade inte heller nån linkapare eller möjlighet att dra in linan. Stod ofta och kollade den från modellflygfältet i ena banänden när den flög, och tog även alla chanser att få se den nära på marken. Vill gärna flyga fullskala själv, men så blev det inte.

Har inte hållit på med segelflyg eller bogsering men spontant låter det väldigt risky att inte kunna antingen kapa linan (med vinsch) eller frikoppla (om man inte har vinsch
) för att frigöra sig. Det låter inte ens som det skulle vara tillåtet utan att ha den möjligheten tänker jag.

Jag har fått lite info om ungefär hur det sägs ska ha gått till (problem som segelkärran ställt till med). Oklart om det stämmer, men i ett sånt läge vill man definitivt kunna komma loss från den bakomvarande.
Citera
2026-08-04, 12:08
Medlem
Citat:

Helt rätt. SE-FCX hade ingen linvinsch som kunde krångla.

Såhär såg den ut för övrigt när den gick i Höganäs. (Gula planet på nedersta bilden)

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=12350
Senast redigerad av UGEbladet 2026-08-04 kl. 12:11.
Citera
2026-08-04, 17:31
Medlem
Han verkade vara omtyckt.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/richard-60-dog-i-olyckan-pa-flygklubben/

Hans far dog tydligen i en liknande flygolycka en gång i tiden.
Citera
2026-08-05, 08:40
Medlem
Citat:

Ingen vinsch ingen linkapare.
Hade du kollat lite längre tid på den bogserkärran hade du sett den på ganska låg höjd gått in och fällt linan ungefär vid märket (där bogseringen har sin start inför nästa släp).
Någon på backen flaggar till piloten att linan är släppt.
Nästa släp kopplas när kärran landat, genom att ta upp höjdrodret fick piloten reda på att det var dags att "gapa"/öppna och när kopplaren sänkte höjdrodret så var det klart, samma (eller annan person) koppar till segelkärran och säger öppna/svälg... drar i linan för att se att den sitter fast ordentligt (samma procedur på båda planen).

Vid urkoppling svänger bogserkärran till höger och segeldito till vänster.
Urkoppling sker på olika höjd med tanke på vilken orsak till starten, skolning runt 500 meter och annat i regel när segelflygaren känner att hen har termik eller iaf har chans att nå den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in