2026-07-31, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
En Bot är också AI.

AI har funnits i över 70 år. Det är bara nu som stora företagen börjar göra vinst på AI.
På 50-talet så myntades ordet "Artificiell Inteligens" när Fortran uppfanns.

Hela AI är bara en affärsidé.

Ja, det stämmer.
Men å andra sidan kan det vara lite olika hur vi definierar intelligens. Vi prata ju inte om myror som intelligenta varelser, eller dagsländor.
Men jag håller med.

Edit: och på samma vis är allt organiskt liv intelligent i olika utsträckning
Citera
2026-07-31, 14:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Ja, det stämmer.
Men å andra sidan kan det vara lite olika hur vi definierar intelligens. Vi prata ju inte om myror som intelligenta varelser, eller dagsländor.
Men jag håller med.

Edit: och på samma vis är allt organiskt liv intelligent i olika utsträckning

På 50-talet tolkade man att if-satser och while-satser samt logik i datorer är AI.
Dom kunde liksom ta ett beslut.
Citera
2026-07-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
På 50-talet tolkade man att if-satser och while-satser samt logik i datorer är AI.
Dom kunde liksom ta ett beslut.

Intressant. Så satserna du nämnde blir lite som på det viset vi diskriminerar information? Det blir ju nästan som att man kan föreställa sig dessa funktioner inbakade i princip allt.positivt eller negativt energi. Ta eller ge. Etta eller nolla.
Tack för bra vägledning. Det är betydligt intressantare att lära sig.., epistemologi, i brist på bättre ord.
Citera
2026-07-31, 15:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Intressant. Så satserna du nämnde blir lite som på det viset vi diskriminerar information? Det blir ju nästan som att man kan föreställa sig dessa funktioner inbakade i princip allt.positivt eller negativt energi. Ta eller ge. Etta eller nolla.
Tack för bra vägledning. Det är betydligt intressantare att lära sig.., epistemologi, i brist på bättre ord.

Tips: Lär dig Modern C++

Du kommer tacka dig själv.
Citera
2026-08-08, 16:15
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Tusen tack.
Kan förhoppningsvis kika lite närmare på detta om någon vecka eller så. Är utomlands och har sliter med ett riktigt kasst nätverk.
Här finns kompatibelt lager med openAI om du hellre föredrar att arbeta mot Claudes modeller senare.

https://platform.claude.com/docs/en/cli-sdks-libraries/libraries/openai-sdk
Citera
2026-08-08, 16:29
Medlem
Citat:
Hejsan.
Jag undrar om inte några som är lite mer begåvade i ämnet skulle kunna redogöra för på ett pedagogiskt vis. Hur sådana där AI-agenter fungerar (inte tekniskt). Hur man skapar dom, vad det kostar, mm. Vad kan man använda dom till?

Förstår givetvis att det finns en massa information på YouTube mm. Men om det är någon som orkar, och tycker det är roligt, att förklara så skulle det uppskattas.

Och snälla, försök att inte skriva en massa irrelevanta kommentarer.

Tack på förhand.
Det började på riktigt i år när OpenClaw släpptes, nu för tiden använder de flesta Hermes. Man installerar den, väljer vilken motor man vill använda (en LLM som en ChatGPT modell tex, finns flera gratis och nästan gratis alternativ). Sen installerar man skills, som är som uppgifter den kan göra åt dig, tex söka igenom internet och börsmarknaden och hitta bra aktier att köpa. Finns massor av saker den kan göra, det är ofta att söka information, göra digitala arbeten som att skriva, programmera, skapa videor, hantera sociala medier, etc.
Citera
2026-08-10, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Det började på riktigt i år när OpenClaw släpptes, nu för tiden använder de flesta Hermes. Man installerar den, väljer vilken motor man vill använda (en LLM som en ChatGPT modell tex, finns flera gratis och nästan gratis alternativ). Sen installerar man skills, som är som uppgifter den kan göra åt dig, tex söka igenom internet och börsmarknaden och hitta bra aktier att köpa. Finns massor av saker den kan göra, det är ofta att söka information, göra digitala arbeten som att skriva, programmera, skapa videor, hantera sociala medier, etc.
Ja, jo.
Det låter ju väldigt bra
Min tanke var liksom att för att bli lite mer insatt i ämnet så skulle jag behöva göra något praktiskt. Men jag har egentligen ingen direkt nytta av någon agent.
Att läsa på lite om hur kodningen fungerar gör en hel del för mig som egentligen är mer intresserad av människor.
Men tack för bidraget. Det är säkert många där ute som gärna skulle vill ha sig en liten agent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in