2026-07-29, 06:27
Medlem
Hejsan.
Jag undrar om inte några som är lite mer begåvade i ämnet skulle kunna redogöra för på ett pedagogiskt vis. Hur sådana där AI-agenter fungerar (inte tekniskt). Hur man skapar dom, vad det kostar, mm. Vad kan man använda dom till?

Förstår givetvis att det finns en massa information på YouTube mm. Men om det är någon som orkar, och tycker det är roligt, att förklara så skulle det uppskattas.

Och snälla, försök att inte skriva en massa irrelevanta kommentarer.

Tack på förhand.
Senast redigerad av EgonKarman 2026-07-29 kl. 06:30.
Citera
2026-07-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Hejsan.
Jag undrar om inte några som är lite mer begåvade i ämnet skulle kunna redogöra för på ett pedagogiskt vis. Hur sådana där AI-agenter fungerar (inte tekniskt). Hur man skapar dom, vad det kostar, mm. Vad kan man använda dom till?

Förstår givetvis att det finns en massa information på YouTube mm. Men om det är någon som orkar, och tycker det är roligt, att förklara så skulle det uppskattas.

Tack på förhand.

Går snabbare att googla än och skapa en tråd på Flashback
Citera
2026-07-29, 07:31
Medlem
Jag har en konceptuell prototyp av en AI-agent.

Pytteliten med bara 123 rader Python.

Om du vill se/ha.
Citera
2026-07-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jag har en konceptuell prototyp av en AI-agent.

Pytteliten med bara 123 rader Python.

Om du vill se/ha.

Aha.
Alltså jag förstod inte att man var tvungen att koda den själv. Attans, det kommer antagligen bli alldeles för komplicerat för mig. Har absolut noll erfarenhet av kod…
Men jag blev intresserad av ämnet. Kommer ihåg när crypto va relativt nytt, 2015-16, jag tyckte det va så lätt att förstå konceptet och hur man skulle kunna använda det. Känns lite så med AI också, så jag tänkte man kanske skulle avancera lite och lära sig leka med tekniken.
Agenter kan jag tänka mig är lite som digitala robotar. Men om man måste koda dom då är jag helt lost.
Är det Python som gäller då eller? Nu skuter jag från höften, Python är nog det ända jag känner till om kod…. Att det är ett ”språk”

Ja, jag skulle väl ha googlat först. Tyckte det skulle vara kul om lite fler trådar på Flashback va mer utbildande. Det är så mycket kunskap som finns hos många av er som hänger här, och många gånger tycker jag det är lättare att ta till mig kunskap som presenteras i en dialog, som på ett forum. En videomonolog på YouTube triggar många gånger en viss skepsis hos mig.

Men visst. För dom som är lite mer redo för kodning så kanske tråden ändå kan fylla en funktion. Annars får den väl segla ut mot den avlägsna horisonten av obetydliga trådstumpar🙏🏻
Senast redigerad av EgonKarman 2026-07-29 kl. 11:17.
Citera
2026-07-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Går snabbare att googla än och skapa en tråd på Flashback

Ja, det stämmer helt säkert.
Tack ändå 🙏🏻
Citera
2026-07-30, 22:59
Medlem
The Crashs avatar
https://developers.openai.com/api/docs/libraries
https://github.com/openai/openai-agents-python
https://code.claude.com/docs/en/agent-sdk/overview

Var så god. Här har du de vanligaste. Anthropics tror jag kostar då den kräver anslutning till deras console.claude.ai
Medan jag tror OpenAI:s är öppen och kompatibel med lokala modeller som bygger på deras modeller med öppna vikter. Jag tror det är OpenAI:s du ska använda om du vill prova utan att riskera kostnader under tiden du klurar ut hur man gör.
Citera
2026-07-30, 23:43
Medlem
Citat:
Alltså jag förstod inte att man var tvungen att koda den själv. Attans, det kommer antagligen bli alldeles för komplicerat för mig. Har absolut noll erfarenhet av kod…
Finns verktyg som gör det åt dig. T ex n8n.
Citera
2026-07-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Finns verktyg som gör det åt dig. T ex n8n.
Tack så mycket, det låter lovande.
Ska ta en titt på det så snart jag lyckas hitta en bättre uppkoppling.
Tänkte också se om det inte går att ta hjälp av nån AI i samma veva. Är egentligen lika grön på det området så det blir väl till att nörda in sig lite framöver.
Citera
2026-07-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
https://developers.openai.com/api/docs/libraries
https://github.com/openai/openai-agents-python
https://code.claude.com/docs/en/agent-sdk/overview

Var så god. Här har du de vanligaste. Anthropics tror jag kostar då den kräver anslutning till deras console.claude.ai
Medan jag tror OpenAI:s är öppen och kompatibel med lokala modeller som bygger på deras modeller med öppna vikter. Jag tror det är OpenAI:s du ska använda om du vill prova utan att riskera kostnader under tiden du klurar ut hur man gör.

Tusen tack.
Kan förhoppningsvis kika lite närmare på detta om någon vecka eller så. Är utomlands och har sliter med ett riktigt kasst nätverk.
Citera
2026-07-31, 12:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Hejsan.

Tack på förhand.

AI agenter är oftast av betald tjänst.
Men du kan exempelvis posta din C++ kod eller C kod till Grok eller ChatGBT och låta den bygga vidare på koden.

Agenter lyssnar enbart på vad du säger. Är du dålig att formulera dig, ja, då får du skit tillbaka i form av kod.
Men kan du berätta för dina agenter vad dom ska göra, ja då lyckas dom.

Agenter = Robotar som gör ditt jobb
Citera
2026-07-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
AI agenter är oftast av betald tjänst.
Men du kan exempelvis posta din C++ kod eller C kod till Grok eller ChatGBT och låta den bygga vidare på koden.

Agenter lyssnar enbart på vad du säger. Är du dålig att formulera dig, ja, då får du skit tillbaka i form av kod.
Men kan du berätta för dina agenter vad dom ska göra, ja då lyckas dom.

Agenter = Robotar som gör ditt jobb

Ja, jag har hunnit snappa upp att man verkar kunna pussla ihop en ”bot” men diverse olika verktyg. Kanske köpa ett grundämne. Nägon tidigare erbjöd kod som man kanske skulle kunna bygga vidare på.
Som jag förstår det hela så verkar en agent vara i princip det man vanligtvis kallar ”botar” men med en AI ”modul”.
Jag antar att en bot utan AI är mer som en digital industrirobot. Eller är jag ute och cyklar?

Drar mig till minnes när jag för en massa år sedan blev intresserad av nätpoker. Jag tappade det intresset ganska omgående för jag upplevde det som att merparten av motståndarna va program.
Undrar hur forum som Flashback initialt kommer att klara av att identifiera agenter. Vissa sociala medier verkar ju börja med någon form av ansiktsigenkänning som jag kan tänka mig delvis är för att sålla bort botar. Det fungerar ju, av uppenbara orsaker, si sådär på ett anonymt forum.
Kom liksom av mig lite med det här resonemanget. En del av mig är barnsligt förtjust i tekniken och vill börja experimentera med allt möjligt. Men gör alla det så svämmar väl internet över till slut av agenter och så sitter man där och blir skedmatad av en AI.
Det må va hänt att man kanske inte kan undvika en sådan situation, men ändå.
Jag får nog klura lite på detta.
Citera
2026-07-31, 13:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ja, jag har hunnit snappa upp att man verkar kunna pussla ihop en ”bot” men diverse olika verktyg. Kanske köpa ett grundämne. Nägon tidigare erbjöd kod som man kanske skulle kunna bygga vidare på.
Som jag förstår det hela så verkar en agent vara i princip det man vanligtvis kallar ”botar” men med en AI ”modul”.
Jag antar att en bot utan AI är mer som en digital industrirobot. Eller är jag ute och cyklar?

Drar mig till minnes när jag för en massa år sedan blev intresserad av nätpoker. Jag tappade det intresset ganska omgående för jag upplevde det som att merparten av motståndarna va program.
Undrar hur forum som Flashback initialt kommer att klara av att identifiera agenter. Vissa sociala medier verkar ju börja med någon form av ansiktsigenkänning som jag kan tänka mig delvis är för att sålla bort botar. Det fungerar ju, av uppenbara orsaker, si sådär på ett anonymt forum.
Kom liksom av mig lite med det här resonemanget. En del av mig är barnsligt förtjust i tekniken och vill börja experimentera med allt möjligt. Men gör alla det så svämmar väl internet över till slut av agenter och så sitter man där och blir skedmatad av en AI.
Det må va hänt att man kanske inte kan undvika en sådan situation, men ändå.
Jag får nog klura lite på detta.

En Bot är också AI.

AI har funnits i över 70 år. Det är bara nu som stora företagen börjar göra vinst på AI.
På 50-talet så myntades ordet "Artificiell Inteligens" när Fortran uppfanns.

Hela AI är bara en affärsidé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in