2026-08-08, 15:41
Medlem
Hur många % av alla du ser är onda / otrevliga ?
Citera
2026-08-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag är skitdålig på att bedöma personer med glasögon för glasögonen förvränger ögonen och döljer ofta ögonbrynen,
men annars har jag bara haft något mycket fel på tre i hela mitt liv. (Två var bättre, en var sämre.)
Det ligger något i talesättet "Ögonen är själens spegel".
Även andra delar av ansiktet säger en hel del.
Varför slösa energi på att försöka ändra onda? Det borde vara deras eget jobb att fixa till sig.
DÄREMOT lägga energi på att stoppa t ex mobbare.

Undantag kan vara om det är en grupp där man inte kan undvika dem och inte kan bli av med dem.
Om det är så enkelt har du MISSBEDÖMT, de är inte onda snarare bara sura för något.

Glasögon är som en sköld för dom uttrycksfulla.
Mobbare förstår inte alltid varför/att dom mobbas eller vägrar erkänna anledning till mobbningen. Egot står i vägen. Måste vara hemskt att möta sig själv.
Vi är bara människor.
Citera
2026-08-08, 15:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizo11
Googla "splitting"

Gjorde som du skrev! Hm, nja, alltså jag kan betrakta folk "neutralt" också vid första anblick. Får reflektera/läsa på lite mer om begreppet.

Det är nått med just riktigt vidriga människor som jag fått för mig att jag kan läsa direkt.

Exempel:

När jag gick en YH-utbildning så fick vi en "skön" lärare i en kurs som alla i klassen rådiggade; kunnig, charmig, rolig. Jag tyckte, däremot, direkt nått var väldigt obehagligt med honom.

Halva kursen in dojades han efter att gjort sexuella närmanden på en av tjejerna i klassen och tydligen reagerat med ett hotfullt vredesutbrott mot ledningen.

Lite så
Citera
2026-08-08, 15:45
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Hur bekräftar du att så är fallet så du vet att det faktiskt stämmer? Dom flesta man ser träffar man sällan igen. Klart man upplevt liknande känsla men att omedelbart sätta varje sådan människa i ett snävt fack mellan normal, god och ond låter som en extrem förenkling för att "kategorisera" komplicerade människor som säkert känns väldigt skönt men sannolikt bara är en massa förutfattade meningar.

Många säljare och bedragare är väldigt naturligt trevliga där man inte får "en dålig känsla" förrän dom fått det dom vill ha från dig. Inte skulle du väl lägga hela livet i handen på en människa du vibbar som "god" efter en stunds observation eller interaktion? Gör du inte det så faller hela konceptet med en sådan "radar".
Citera
2026-08-08, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Gjorde som du skrev! Hm, nja, alltså jag kan betrakta folk "neutralt" också vid första anblick. Får reflektera/läsa på lite mer om begreppet.

Det är nått med just riktigt vidriga människor som jag fått för mig att jag kan läsa direkt.

Exempel:

När jag gick en YH-utbildning så fick vi en "skön" lärare i en kurs som alla i klassen rådiggade; kunnig, charmig, rolig. Jag tyckte, däremot, direkt nått var väldigt obehagligt med honom.

Halva kursen in dojades han efter att gjort sexuella närmanden på en av tjejerna i klassen och tydligen reagerat med ett hotfullt vredesutbrott mot ledningen.

Lite så

Det är normalt att känna aversion mot vissa människor, det behöver inte finnas en logisk förklaring även om det visar sig stämma ibland.

Splitting är när man likt TS kategoriserar alla människor man möter baserat på vad som för en normal person inte är något att haka upp sig på.
Citera
2026-08-08, 15:53
Medlem
Citat:
Det är normalt att känna aversion mot vissa människor, det behöver inte finnas en logisk förklaring även om det visar sig stämma ibland.

Splitting är när man likt TS kategoriserar alla människor man möter baserat på vad som för en normal person inte är något att haka upp sig på.

Finns nog en hel del som ser ”en dålig dag” som likvärdigt med att vara en ”ond person”.
Sällan eller nästintill aldrig möter man någon riktigt ondsint.
Citera
2026-08-08, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Finns nog en hel del som ser ”en dålig dag” som likvärdigt med att vara en ”ond person”.
Sällan eller nästintill aldrig möter man någon riktigt ondsint.

Så är det.

I verkligheten finns nyanser, något en "vanlig" människa uppfattar.
Citera
2026-08-08, 16:00
Medlem
Citat:
Så är det.

I verkligheten finns nyanser, något en "vanlig" människa uppfattar.
Ja det svartvita tänket har alltid skrämt slag ur folk. Eller tagit någons liv tom.
Citera
2026-08-08, 16:08
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Jag är vuxen och dömer inte människor vid första ögonblicket, vet av erfarenhet att det är korkat att göra det!
Citera
2026-08-08, 16:12
Medlem
Ballcancers avatar
Är du man? För det här är något kvinnor och flickor gör från barnsben. Inget unikt.
Citera
2026-08-08, 16:19
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Är du man? För det här är något kvinnor och flickor gör från barnsben. Inget unikt.

Gör de, hur vet du det?
Citera
2026-08-08, 16:27
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Gör de, hur vet du det?
Du känner alltså inga kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera