2026-08-08, 14:17
Medlem
Får känslan han kommer dömmas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning
Senast redigerad av Norrgauten 2026-08-08 kl. 14:46.
Citera
2026-08-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det tror jag också. Ett självuppblåst ego som plötsligt står inför fakta, när det framkommer att hans värde inte alls var så högt som han trodde.

Åsa var ju honom vida överlägsen i det mesta. Hon ägde landstället, akademiker, framgångsrik karriär, såg bra ut (det gör inte han) hög yrkesposition med uppåt 2 miljoner i årsinkomst. Vad hade han?
Han kanske bara var ett tidsfördriv för henne, en sommarflirt som skulle tar slut?
När han fick det klart för sig, möjligen hånfullt, tappade han kanske fattningen.

Fallet påminner mycket om mordet på Lena Tigerholm i sommarstugan på ön Muskö år 2016.
Skedde också i sommarstugan där de inblandade också hade känt varandra något år och var och en på sitt håll hade vuxna barn. De var båda i 60-års åldern, ostraffade, hon framgångsrik mäklare och gärningsmannen Benny var lägre bankman.
I det fallet tillhörde sommarstugan också kvinnan. Hon hade en tid tänkt att göra slut med Benny - men ”ville invänta alla hans dyra presenter på hennes födelsedag”, något hon berättade för sin syster.
Mycket hänsynslöst gjort! När han ställdes inför fakta rann sinnet över och han dödade henne och satte eld på sommarstugan. Han brännskadades själv, hela sommarstugan brann ner. Han dömdes för mord till 16 års fängelse, dog i fängelset för några år sedan.

Det finns inga rapporter eller uppgifter från myndigheter eller medier om att han Benny skulle ha avlidit i fängelse, var kommer dessa uppgifter från
Citera
2026-08-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Tror inte den var planerad.

Undrar om alkohol kan vara inblandat.

Tveksam till alkohol, i konstbranschen är det tyngre saker som gäller
Citera
2026-08-08, 14:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Tveksam till alkohol, i konstbranschen är det tyngre saker som gäller

Kokain tror jag, sen fick han en kokainpsykos? En kokainpsykos kännetecknas ofta av att tillståndet upplevs som mycket skrämmande.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2026-08-08 kl. 14:36.
Citera
2026-08-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ratsit. De har skrivit sig hos sin mamma nu. Förståeligt att de inte vill bo kvar i pappans lght.
Det kan även vara så att de har pratat med hyresvärden och om de inte har bott där regelbundet under några år så finns ingen möjlighet för dem att få fortsätta bo där.
Alternativt kan det vara så att de vill slippa att ha med lägenheten att göra över huvud taget fastän de skulle ha möjlighet att överta kontraktet. De skulle lätt kunna byta lägenheten till varsin.lägenhet.
Utifall MGM har stora besparingar skulle han kanske kunna betala hyran i 18 år framåt och därmed få behålla lägenheten om han kommer ut då. Men om han har besparingar borde väl allt detta gå till skadestånd förhoppningsvis.
Citera
2026-08-08, 14:41
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leilars
Jag uppfattade MGM som lugn, vänlig och lite tillbakadragen när jag träffade honom. Nu var det visserligen ca 10 år sedan sist. Trots det så minns jag att tyckte att han var lite ”stel” eller ”off” på något sätt… eller kanske bara lite annorlunda. Det kanske också är så att det är min hjärna som spelar mig ett spratt så här i efterhand men jag är nästan helt säker på att det var så jag uppfattade MGM.

Misstänkte du att han skulle bli mördare?
På den nivån udda, eller mest udda som vi ofta kan upplevas generellt?
Citera
2026-08-08, 14:55
Medlem
Hela förvirringen med att i panik försöka fly i en kajak mitt i skärgården och gömma sig i 30 timmar för mina tankar till pillermissbruk, meth, eller typ kokain utlöst psykos. Kanske han blandmissbrukat en längre tid, men lyckats sköta det "snyggt" med jobb och allt...

Kan heller såklart inte utesluta den iskalla psykopaten/sociopaten, men brottet känns för idiotiskt och impulsivt för det.

Men någon underliggande störning är jag övertygad om att han har, särskilt om man tänker på hans hanterande av separationen med ex'et, många tidigare varit inne på.

Så ja, kränkt sen har han tappat kontrollen helt, påverkad eller nykter ...

Fyfan, han förtjänar det värsta, vilken jävla idiot...
Senast redigerad av devaleva 2026-08-08 kl. 15:07.
Citera
2026-08-08, 14:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Den minns jag inte. Vad var motivet i det fallet?
Psykos
Citera
2026-08-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Allvarlig psykisk sjukdom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LABzm4/topp-vd-atalas-for-sodermalmsmord?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Edit: Länk
Hm, tror nog den här mördaren är frisk i juridisk mening.
Citera
2026-08-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Psykos
Har tänkt på samma. Undrar om han hade bi-polär sjukdom.
Citera
2026-08-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det kan även vara så att de har pratat med hyresvärden och om de inte har bott där regelbundet under några år så finns ingen möjlighet för dem att få fortsätta bo där.
Alternativt kan det vara så att de vill slippa att ha med lägenheten att göra över huvud taget fastän de skulle ha möjlighet att överta kontraktet. De skulle lätt kunna byta lägenheten till varsin.lägenhet.
Utifall MGM har stora besparingar skulle han kanske kunna betala hyran i 18 år framåt och därmed få behålla lägenheten om han kommer ut då. Men om han har besparingar borde väl allt detta gå till skadestånd förhoppningsvis.
Tror inte han får ha den tom i 18 år även om han betalar hyra. Vilket han inte behöver några stora besparingar för. Han lär ju ha rätt låga utgifter ett tag framöver. Och kan väl gå i tidig pension.
Citera
2026-08-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Vilket medianamn får han?

Skärgårdsmördaren?
Thompa kofot?

Skärgårdsmördaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera