2026-08-08, 23:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så aposteln Paulus är arrogant? Du hävdar saker, om mig också, som du inte bevisar. De tio buden är ett judiskt förbund genom Mose, inte genom Kristus.

Varför skulle aposteln Paulus vara arrogant? Det är du som är arrogant genom att förneka delar av Bibeln som du inte vill följa. Tänk på det heliga Andens frukter, de flesta budorden som även kristna ska hålla och så vidare. Du vilseleder människor och försöker förhindra människor att bli frälsta. Du är som fariseerna och laglärda som Jesus pratade om i Lukasevangeliet när han pratade om de ohederliga vingårdsarbetarna.
Citera
2026-08-08, 23:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför skulle aposteln Paulus vara arrogant? Det är du som är arrogant genom att förneka delar av Bibeln som du inte vill följa. Tänk på det heliga Andens frukter, de flesta budorden som även kristna ska hålla och så vidare. Du vilseleder människor och försöker förhindra människor att bli frälsta. Du är som fariseerna och laglärda som Jesus pratade om i Lukasevangeliet när han pratade om de ohederliga vingårdsarbetarna.
Vad bråkar ni om?
Citera
2026-08-08, 23:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad bråkar ni om?

Bråket har börjat om varför Jesus behövde dö. Sedan upptäckte jag att min motpart försöker vilseleda tittarna genom att säga att antyda att vi kristna får göra vad vi vill för att vi har Guds nåd. Så är det inte. Gud förväntar av oss att vi ska följa Jesus undervisning som bland annat innebär att vi behöver följa de flesta av de tio budorden samt älska varandra och förneka oss själva. Annars är chansen liten att vi människor blir frälsta.
Citera
2026-08-09, 00:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Bråket har börjat om varför Jesus behövde dö. Sedan upptäckte jag att min motpart försöker vilseleda tittarna genom att säga att antyda att vi kristna får göra vad vi vill för att vi har Guds nåd. Så är det inte. Gud förväntar av oss att vi ska följa Jesus undervisning som bland annat innebär att vi behöver följa de flesta av de tio budorden samt älska varandra och förneka oss själva. Annars är chansen liten att vi människor blir frälsta.
Jesus dog tydligen för att ta på sig våra synder så har du problem med att någon syndat får du ta det med Jesus för han har tagit på sig skulden. Hoppas han gjorde en bra deal, ta på sig alla andras skuld för att slippa leva.
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-09 kl. 00:56.
Citera
2026-08-09, 00:56
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?

Har du frågat Gud? Vi har bettvom
Svar i så många år,.
Citera
2026-08-09, 01:27
Medlem
Citat:
Att förolämpa andra när man är motsagd är också vanlig bland arroganta människor. Man ska be till Gud men samtidigt ska man följa de flesta av de tio budorden som har kopplingar till den heliga Andens frukter som Paulus skrev om i Galaterbrevet.
Ni har fått detta förklarat för er många gånger utan att förstå. Så nu är det inte alla bud, bara vissa?

Apostlagärningarna 28
[25] I stor oenighet bröt de upp sedan Paulus tillagt detta enda: »Det var med rätta som den heliga anden [26] sade till era fäder genom profeten Jesaja: Gå till detta folk och säg: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå, och se med era ögon men ingenting uppfatta. [27] Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron, och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
Citera
2026-08-09, 01:30
Medlem
Citat:
Jag citerade Paulus, så du anklagade honom. You aren't doing yourself any favors. Kom med bevis, inte bara anklagelser.
Citera
2026-08-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad bråkar ni om?
Läs tråden.

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Galaterbrevet 5
[4] Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.

1 Korinthierbrevet 6
[12] Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig.

Du får dricka vin, vilket är förbjudet för mormoner, men du får inte dricka så mycket att det blir ett problem.
Citera
2026-08-09, 06:13
Medlem
Det enkla svaret på varför Jesus måste dö är för att kunna besegra döden i återuppståndelsen.

Det mer komplicerade svaret börjar vid själva inkarnationen, där Gud för evigt förenar mänskligheten med sin gudomliga natur genom att bli man, vilket i sin tur ger Jesu död och uppståndelse en helt annan betydelse för människan — mer precist att din person överlever kroppslig död så som vi förstår den.
Citera
2026-08-09, 07:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jag citerade Paulus, så du anklagade honom. You aren't doing yourself any favors. Kom med bevis, inte bara anklagelser.

Du är expert på att misstolka vad jag skriver. Jag ställer dig en enkel fråga. Får man göra vad som helst utan att drabbas av några konsekvenser bara för att man är kristen?
Citera
2026-08-09, 07:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Läs tråden.

Romarbrevet 10
[4] Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig.

Galaterbrevet 5
[4] Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.

1 Korinthierbrevet 6
[12] Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig.

Du får dricka vin, vilket är förbjudet för mormoner, men du får inte dricka så mycket att det blir ett problem.

Snälla, synd är fortfarande synd även om vi kristna inte behöver förhålla oss till allt som judarna behöver förhålla sig till i GT. I Romarbrevet skrev just Paulus att syndens lön är döden.
Citera
2026-08-09, 07:23
Medlem
Citat:
Du är expert på att misstolka vad jag skriver. Jag ställer dig en enkel fråga. Får man göra vad som helst utan att drabbas av några konsekvenser bara för att man är kristen?
Nej.

Romarbrevet 6
Fria från synden
[15] Hur är det då: skall vi synda eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Naturligtvis inte.

Romarbrevet 7
[6] Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven.

Läs Rom 7.

Finns ingen lag är synden död.

Lukas 16
[16] Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas Guds rike, och alla trängs för att komma in där.

Lägg märke till vem som säger att GT är föråldrat.

Jag räknar inte med att du förstår, men jag upprepar: lagen gäller inte för kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in