2026-08-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Bor inte Hedin i Johanneberg, bakom konstmuseet?
Det var någon i tråden som skrev Hedin. Jag har inte en aning om var de bor. Däremot var det dumt av mig att späda på ryktet om vi inte vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
"Bilhandlare" och svarta pengar? Här runtomkring står det Hedin på snart varannan bilfirma, den överjävligt stora sorten med glaspalats i flera våningar. Så många att man undrar om det inte finns lagar om marknadsdominans. Inte nån garagefirma med hästhandlarplånbok flera centimeter tjock.

Det lär väl vara den Hedin det handlar om. Den med femton, tjugo olika varumärken att sälja. Ingen med pengarna i näven och bokföringen lös vid vindrutan på en Caddy.
Det var mest ett skämt relaterat till den klassiska myten om häst- och bilhandlare.

Dock går det illa för företaget, det vet alla som följer ekonominyheter,
Förlust- och skuldtyngda bilhandlarjätten Hedin Mobility Group har tvingats dra i bromsen. Sju bilhallar runt om i Sverige läggs ned och på tre orter slås anläggningar ihop. Runt 100 anställda blir av med jobbet.
https://www.di.se/nyheter/hedin-lagger-ned-bilhallar-100-blir-av-med-jobbet/
Citera
2026-08-06, 22:04
Medlem
Mune Sangss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Har hört från säker källa att det är Anders Hedin på Särö som har utsatts. Det har skett liknande stölder i detta område tidigare också.

Är inte han närmast luspank ? Med tanke på hur illa hans företag går.
Miljardförluster.
Citera
2026-08-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad jag känner till så kan du inte som privatperson få ett direktlarm till polisen, så det var konstigt att ens en patrull ryckte ut direkt.
Men det kanske är så att rika spelar i en annan liga än oss vanliga dödliga.

Oavsett vilket, rik eller fattig, så är det aldrig roligt att bli utsatt för ett brott.
Jag kan dock tycka det är konstigt att om man är en av Sveriges rikaste familjer, varför har man inte en/flera vakter som skyddar bostaden 24/7?
Larm kan alltid störas ut men det skall mycket till innan man börjar slå ner/avrätta människor.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ånej. Så synd.

Flera patruller? Det må jag säga.. det är skillnad på folk och folk:

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/fem-timmars-vantan-pa-polis-efter-inbrott.a2c37eb3-d644-499f-b886-fd6fd3294e85

Jag vet inte vad ni har upplevt men jag har ringt polisen under pågående brott två gånger. Ena gången inbrott i en BRF och polisen kom direkt med dragna vapen.

Lägg därefter till att det troligtvis är grovt kriminella som ger sig på någon med hotbild vs pundare in i cykelrum... Inte konstigt att polisen dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Givetvis, har man pengar och kontakter, eller är politiker.
Det vill säga hotbild. Är det orimligt att politiker beskyddas från demokratins ovänner? Nej.

Sen som sagt dyker polisen upp även hos alla andra vid pågående inbrott om det larmas eller rings in.
En tidigare svennebanan grannes vanliga sketna hemlarm drog igång och polisen kom före deras väktare osv. Men sen har man ibland hört att polisen inte åker på dessa hemlarm, men uppenbarligen så görs det ibland.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-07 kl. 12:45.
Citera
2026-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag vet inte vad ni har upplevt men jag har ringt polisen under pågående brott två gånger. Ena gången inbrott i en BRF och polisen kom direkt med dragna vapen.

Lägg därefter till att det troligtvis är grovt kriminella som ger sig på någon med hotbild vs pundare in i cykelrum... Inte konstigt att polisen dyker upp.

Det vill säga hotbild. Är det orimligt att politiker beskyddas från demokratins ovänner? Nej.

Sen som sagt dyker polisen upp även hos alla andra vid pågående inbrott om det larmas eller rings in.
En tidigare svennebanan grannes vanliga sketna hemlarm drog igång och polisen kom före deras väktare osv. Men sen har man ibland hört att polisen inte åker på dessa hemlarm, men uppenbarligen så görs det ibland.

Du kan ha larm till väktare som har kameror och på dessa se en inbrottstjuv, men då måste larmfirman kontakta polisen och först då åker polisen ut. Som privatperson kan du inte få ett direktlarm till polisen.

Jag vet personer som ringt om pågående bilinbrott men polisen hade inget att skicka.
Citera
2026-08-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.tv4.se/artikel/3ESgdKa5nYeePnVttqxPsA/uppgifter-spektakulaert-inbrott-hos-en-av-sveriges-rikaste-familjer
Man har inte så mycket i ett kassaskåp numera men han kan ha haft en mindre summa av sin förmögenhet?
Citera
2026-08-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du kan ha larm till väktare som har kameror och på dessa se en inbrottstjuv, men då måste larmfirman kontakta polisen och först då åker polisen ut. Som privatperson kan du inte få ett direktlarm till polisen.

Jag vet personer som ringt om pågående bilinbrott men polisen hade inget att skicka.

Har inte hävdat att man kan få direktlarm till polisen. Däremot kan det såklart bli så att polisen åker ut. Men vänsterpartisterna i tråden gnäller på att man måste vara rik vilket är ren spekulation.
Citera
2026-08-08, 00:47
Medlem
Citat:
...
...
Dragna vapen får dom gärna ha, bara dom vet vad dom håller på med. Finns det en tydlig omedelbar hotbild på plats och misstanke om gärningsman kvar, jorå. Men läser man om glömda vapen, myndighetens vapen påträffade hos fel klientel, felskjutningar gör att man kanske inte 100% stödjer det rakt av utan viss kritik.

Vaktmästaren på Hvitfeldska gymnasiet vid göteborgskravallerna 2001, som ringdes in för att låsa upp lokalerna i jakten på dom där berömda påstådda tyska proffsdemonstranterna det talades om, uppskattade inte att ha taggad insatsstyrka med dragna förstärkningsvapen i ryggen, vad jag minns. "Varsågod, här är alla nycklar, lycka till", ungefär. Samma för alla som har polis uppe i varv, bakom ryggen. Villaägare och andra.

Polis brukar bli kontaktade av larmcentraler. Om dom sedan åker är en annan femma. Första frågan du som inringande villaägare eller granne får kommer att bli "pågående eller hur lång tid har gått?"

Vem kommer först? Vem, enbart, får enligt lag åka blått, respektive får böter eller värre om fel patrull mäter fart längs vägen?
Citera
2026-08-08, 09:14
Medlem
Citat:
Har inte hävdat att man kan få direktlarm till polisen. Däremot kan det såklart bli så att polisen åker ut. Men vänsterpartisterna i tråden gnäller på att man måste vara rik vilket är ren spekulation.

Du skriver så här:

Citat:

Det är i mina ögon ett påstående om att polisen åker på hemlarm, vilket inte är sant.
Polisen åker för att en väktare ringer till polisen då han har sett i en kameran att inbrott sker.
Detta eftersom privatpersoner inte kan ha ett direktlarm till polisen.

Ja, du måste ha speciella kontakter (pengar) för att få ett direktlarm.
Politiker och betydelsefulla företagsledare har förmodligen direktlarm, pöbeln har det inte.
Citera
2026-08-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det är Hedin kanske jag ska backa om det där att det vore osannolikt att det handlar om försäkringsbedrägeri.

Och att bilhandlare har mycket (svarta) kontanter har väl knappast undgått någon.

Anders Hedin bor mitt över viken från Blomstermåla. Det med torn. Turitzvillan, grundare av NK.
Citera
2026-08-08, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Anders Hedin bor mitt över viken från Blomstermåla. Det med torn. Turitzvillan, grundare av NK.
Är det småland?
Citera
2026-08-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det småland?

Restaurangen heter Blomstermåla. Fd. Stationshuset till jvg Säröbanan, in till Linneplatsen i Göteborg

Testar att lägga ut en adress för första ggn från google maps. Till Hedins villa, vet dock INTE om det är den som det var inbrott i:

https://maps.app.goo.gl/VDERMopCe2rqH41a8?g_st=ic
Citera
2026-08-08, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Restaurangen heter Blomstermåla. Fd. Stationshuset till jvg Säröbanan, in till Linneplatsen i Göteborg

Testar att lägga ut en adress för första ggn från google maps. Till Hedins villa, vet dock INTE om det är den som det var inbrott i:

https://maps.app.goo.gl/VDERMopCe2rqH41a8?g_st=ic
Okej då förstår jag
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in