Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Jag vet inte vad ni har upplevt men jag har ringt polisen under pågående brott två gånger. Ena gången inbrott i en BRF och polisen kom direkt med dragna vapen.
...
Sen som sagt dyker polisen upp även hos alla andra vid pågående inbrott om det larmas eller rings in.
...
En tidigare svennebanan grannes vanliga sketna hemlarm drog igång och polisen kom före deras väktare osv. Men sen har man ibland hört att polisen inte åker på dessa hemlarm, men uppenbarligen så görs det ibland.
Dragna vapen får dom gärna ha, bara dom vet vad dom håller på med. Finns det en tydlig omedelbar hotbild på plats och misstanke om gärningsman kvar, jorå. Men läser man om glömda vapen, myndighetens vapen påträffade hos fel klientel, felskjutningar gör att man kanske inte 100% stödjer det rakt av utan viss kritik.
Vaktmästaren på Hvitfeldska gymnasiet vid göteborgskravallerna 2001, som ringdes in för att låsa upp lokalerna i jakten på dom där berömda påstådda tyska proffsdemonstranterna det talades om, uppskattade inte att ha taggad insatsstyrka med dragna förstärkningsvapen i ryggen, vad jag minns. "Varsågod, här är alla nycklar, lycka till", ungefär. Samma för alla som har polis uppe i varv, bakom ryggen. Villaägare och andra.
Polis brukar bli kontaktade av larmcentraler. Om dom sedan åker är en annan femma. Första frågan du som inringande villaägare eller granne får kommer att bli "pågående eller hur lång tid har gått?"
Vem kommer först? Vem, enbart, får enligt lag åka blått, respektive får böter eller värre om fel patrull mäter fart längs vägen?