2026-08-01, 21:04
Medlem
En stor del av problematiken mellan verkstäder och kunder verkar ligga i vad verkstaden kallar det när dom läser ut felkoder, och vad folk förväntar sig att dessa koder avslöjar.
OBD-systemet är guld värt för att ringa in var ett fel finns, koden säger var datorerna ser något som är onormalt, något som avviker vad datorn förväntar sig. Den säger inte att det är fel på någon specifik del, bara att datorn inte får det resultat den förväntar sig från den. Det kan vara fel på delen i fråga, det kan vara problem med någon kabel till/från delen, det kan vara datorn som är trasig och inte kan tolka den helt korrekta info den får, det kan vara ett helt annat fel som gör att förutsättningarna delen jobbar under är onormala... Som sagt, datorn ser bara att något är onormalt och pekar ut det, sedan är det upp till personen bakom verktygen att ta reda på varför för att kunna åtgärda det.

Om verkstäder kallar felkodläsning för diagnos eller liknande är det helt rimligt att kunden förväntar sig en faktisk diagnos som säger exakt vad felet är. Om verkstaden är mer tydligt låter dom kunden veta att kodläsningen bara är ett av flera steg på vägen till att ta reda på vad som är fel, och stegen som följer efter kodläsningen är svårt att säga hur lång tid dom tar. Handlar det om t.ex. en kass sensor som ger fullständigt fel signal hela tiden bör det vara snabbt och enkelt att konstatera, handlar det om en skadad kabel som kortsluter mot jord en bråkdels sekund en gång i veckan kan det bli väldigt tidskrävande att provocera fram kortslutningen så man säkert kan veta att det är en sådan, och sedan leta fram var den finns. Intermittenta symptom är väldigt svåra att felsöka.
Citera
2026-08-01, 21:44
Medlem
Symptms avatar
mycket fel igger i kablaget och olika kortslutningar som sker intermitent och olika resistansvärden som har börjat bli för stora/små pga ärgning i kontaktstycken, jobbigt det där
Citera
2026-08-02, 06:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag märker mer och mer att verkstäder nuförtiden bara kollar vad datorn/datorerna har att säga. Uppger de att allt är ok så tycker mekanikern att det inte finns något fel på bilen, även om det är helt uppenbart i många fall. De verkar sakna kunskapen att felsöka utan datorer.
Eftersom datorer styr många funktioner så är det datorerna man måste försöka få ett svar ifrån.
I normalfallet är felsökning väldigt enkel pga felkod, men tyvärr blir det ibland tvärtom väldigt svårt att verkligen hitta orsaken till felkoder
Citera
2026-08-02, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Eftersom datorer styr många funktioner så är det datorerna man måste försöka få ett svar ifrån.
I normalfallet är felsökning väldigt enkel pga felkod, men tyvärr blir det ibland tvärtom väldigt svårt att verkligen hitta orsaken till felkoder
Datorerna kan inte upptäcka alla fel. Därför gör man både och ifall man är seriös.
Citera
2026-08-02, 11:36
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Datorerna kan inte upptäcka alla fel. Därför gör man både och ifall man är seriös.
Felet kan ligga i kontakter och sensorer, ibland i jobbig symbios med verkliga fel
Citera
2026-08-02, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Felet kan ligga i kontakter och sensorer, ibland i jobbig symbios med verkliga fel
Det kan vara ett mekaniskt fel som sensorer inte kan upptäcka. Alla komponenter på en bil är inte kopplade till sensorer.
Citera
2026-08-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Så är det på märkesverkstäderna, framförallt när det kommer till Mercedes, Audi-VW, BMW och en del av de större Volvoverkstäderna. Bättre att anlita sig av de lite mindre, de är mer beroende av sina kunder än till exempel Hedin, Bilia, Riddermark med flera.
En hel del sanning - utom att, vad jag vet, Riddermark INTE är en bilverkstad!
Senast redigerad av Flattematte 2026-08-02 kl. 16:19.
Citera
2026-08-06, 11:17
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En hel del sanning - utom att, vad jag vet, Riddermark INTE är en bilverkstad!

De servar och reparerar bilar också vad jag vet.
Citera
2026-08-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Man kan alltså inte få veta i förväg vad felsökningen kommer att kosta.
Det vill jag som kund veta. Innan jag släpper lös verkstaden.

Det verkar som om många bilverkstäder totalt har tappat kontakten med mekanik och fysik
och bara bryr sig om vad som kommer åkande i OBD2-anslutningen.

Att läsa ut vanliga standard-felkoder är en sak som det ÄR alldeles möjligt att i stort sett vem som helst kan göra.
Ursäkta men.......

Man lämnar väl inte in en bil för allmän felsökning, eller hur?

Det är inte som att gå till tandläkaren för undersökning!

F ö tycker jag du verkar ovanligt världsfrånvänd med din fråga - har du verkligen egen bil eller är du en moppefjortis som skapat en trolltråd?

Du har väl ett problem, akustiskt eller mekaniskt, som du önskar veta vad det kostar att åtgärda?

Och då bör du själv veta om felet/avvikelsen är elektroniken, bromsarna, styrningen eller motorn etc.

Då har du avgränsat felsökningsorådet och bilverkstaden har lättare att lämna ett hum om kostnaden för felsökningen.

Du bör även komma över ens med verkstaden om ett max pristak för felsökningen, och få detta pris skriftligt.
Citera
2026-08-06, 17:15
Medlem
Citat:
[*]Titta på bilen.
  • Lutar bilen konstigt?
  • Luktar bilen konstigt?
  • Ryker bilen?
  • Droppar det eller blir det en pöl under bilen?
  • Hur ser däckslitaget ut?
  • Kan man se hur bromsarna ser ut?
[*]Ruska på hjulen.[*]Gunga bilen.[*]Fungerar alla lampor. (Strålkastare, bakljus, dimljus, bromsljus, blinkers, parkeringsljus.)[*]Fungerar tutan.[*]Fungerar torkare och spolning?[*]Provkör bilen.
  • Fungerar motor?
  • Fungerar bromsar?
  • Fungerar växellåda?
[*]Öppna motorhuven.
  • Ser något konstigt ut?
  • Låter något konstigt?
  • Hur ser remmar ut?
  • Finns det "majonnäs" under oljepåfyllningslocket?
  • Ser oljan på oljestickan bra ut?
  • Ser kylvätskan konstig ut?
  • Ser bromsvätskan konstig ut?
  • Ser tändstiften konstiga ut (om man kan kolla någorlunda enkelt)?
  • Hur ser luftfiltret ut (om man kan kolla någorlunda enkelt)?
[*]Vid oljebyte:
  • Metall på magnetisk oljeplugg?
  • Hur ser oljan ut?
  • Hur ser oljefiltret ut?
[*]Har ägaren "slarvat" med serviceintervallen?[/list]
Din lista över kontroller tycker jag mera är av typen: "Kolla begagnad bil före ev köp enligt köparens undersökningsplikt".
Och som sådan är den alldeles utmärkt.
Kanske kan man tillägga att kolla om bilen varit krockad eller på annat sätt skadad genom att kolla karossdelars passning och färgnyansavvikelser.
Be om att få ta del av senaste besiktningsprotokollet.
Vid provkörning kolla om oljerök vid gasuppsläpp i runt 50 km/t på 3:ans växel - eller "L"-läget på automatlåda - vilket tyder på slitna ventilstyrningar i motorn.
Med stillastående motor och uppsläppt kopplingspedal kolla efter malande till vinande ljud, som tystnar när kopplingspedalen nedtrampas, tyder på defekt urtrampningslager eller defekt växellåda.
Kolla om 3:ans växel tenderar att hoppa ur läget vid omväxlande gaspådrag och gasuppsläpp.
Om automatlåda kolla att oljan är klarröd och inte luktar bränd.
Skadar heller inte att med regnr kolla i biluppgifter.se och car.info, som båda är gratis, om man är seriös bilspekulant och vill kolla om bilen är köpt på kredit eller har andra kostnader knutna till bilen.
Citera
2026-08-08, 11:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursäkta men.......

Man lämnar väl inte in en bil för allmän felsökning, eller hur?

Det är inte som att gå till tandläkaren för undersökning!

Dom flesta bilar har väl ett service-schema?
Och dessa innefattar väl ofta att man tittar över en hel del saker på bilen?
Ungefär som tandläkaren gör i munnen?

Många människor är väl ungefär lika beroende av sin bil som av sina tänder?
Och lägger väl oftast ner mer pengar på sin bil än på sina tänder?

Jag tror att det är bra om verkstäderna låter en människa, och inte bara en dator, titta på själva bilen
ungefär som "Car Wizard" brukar göra.
https://www.youtube.com/watch?v=x3QNWsv7LrY

Citat:
F ö tycker jag du verkar ovanligt världsfrånvänd med din fråga - har du verkligen egen bil eller är du en moppefjortis som skapat en trolltråd?

Vad har ifall jag är världsfrånvänd eller inte med detta ämne att göra?

Och ifall du nu tycker att mina fordonsinnehav är viktiga i sammanhanget
så har jag under mina 50 år som motorburen haft
  • 1 moped
  • 3 motorcyklar
  • 6 bilar
  • 2 båtar
  • med 3 utombordsmotorer
i ganska jämnt utspridda åldrar mellan 0 och 50 år gamla.

Jag har aldrig betalat någon verkstad för någon felsökning eller reparation av dessa,
förutom två garantiärenden, eftersom jag har skött sådant själv.

Citat:
Du har väl ett problem, akustiskt eller mekaniskt, som du önskar veta vad det kostar att åtgärda?

Nej det har jag inte.

Mitt problem är att om jag skulle köpa en ny bil,
så verkar det bara bli svårare och svårare att underhålla och reparera bilar själv.
Man blir tvungen att verkstäder, och ofta märkesverkstäder, mer och mer pengar.
https://www.youtube.com/watch?v=Vizrn-R4PAE

Och, som jag försökte beskriva i trådstarten, verkstäderna struntar mer och mer i
vad som gör själva automobilen självgående, och stirrar sig bara blinda på datorer och deras felkoder..

Det är mitt problem.

Citat:
Och då bör du själv veta om felet/avvikelsen är elektroniken, bromsarna, styrningen eller motorn etc.

Då har du avgränsat felsökningsorådet och bilverkstaden har lättare att lämna ett hum om kostnaden för felsökningen.

Det är inte alltid så lätt för en vanlig bilägare att veta.
Och kanske inte för en bilverkstad heller för den delen.
Av en händelse råkade "TeamOdiffat" släppa denna video för några dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=FRqa-byf2Nk
Jag vill slippa att råka ut för sådant om/när jag tvingas till en verkstad.

Citat:
Du bör även komma över ens med verkstaden om ett max pristak för felsökningen, och få detta pris skriftligt.

Det jag skulle vilja ha är någit i stil med en kroppskamera på bilmeken
och en app där man kan följa arbetet i realtid, eller efteråt, där meken kan förklara vad hen gör.
Och en plingsignal som meken kan plinga på om vi behöver diskutera något.

T.ex.
"Titta här. Det skulle nog vara bra att fixa den här grejen när jag ändå håller på. Ska jag göra det?".

Eller:
"Den här skruven är fastrostad och sitter som bara den.
Den kommer antagligen gå av om jag försöker lossa den.
Det kommer att krävas en del extra arbete i så fall. OK?"

När jag mekar själv brukar jag göra rent och smörja upp en massa
saker utan att det är alldeles nödvändigt.
Men det brukar spara mig tid nästa gång.

Jag gissar att om man får ett fast pris på ett arbete så vill mekarna
sedan bara slarva undan jobbet så snabbt (och slarvigt) som möjligt.
Jag vill att en bilmek ska vara noggrann och ta sig den tid hen behöver.
Om jag ser precis vad meken gör så kan jag lättare acceptera att saker
kan ta lite längre tid och kosta lite mer än vad man gissar från början.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-08-08 kl. 12:09.
Citera
2026-08-08, 12:43
Medlem
Citat:
Det jag skulle vilja ha är någit i stil med en kroppskamera på bilmeken
och en app där man kan följa arbetet i realtid, eller efteråt, där meken kan förklara vad hen gör.
Och en plingsignal som meken kan plinga på om vi behöver diskutera något.

Jag gissar att om man får ett fast pris på ett arbete så vill mekarna
sedan bara slarva undan jobbet så snabbt (och slarvigt) som möjligt.
Jag vill att en bilmek ska vara noggrann och ta sig den tid hen behöver.
Om jag ser precis vad meken gör så kan jag lättare acceptera att saker
kan ta lite längre tid och kosta lite mer än vad man gissar från början.
Anser fortfarande att du är världsfrånvänd!
Kroppskamera på meken så man med en app kan följa arbetet i realtid?
Vill inte ifrågasätta ditt intellekt, men...........
Kul idé som kanske någon gång i framtiden kan realiseras, när robotar gör jobbet.
Skulle du själv acceptera att din arbetsgivare satte en kroppskamera på dig och kollade dig medelst en
app?
Och kanske rent av spelade in din arbetsdag?
Som gammal avdankad MTM-ingenjör skulle jag teoretiskt finna fördelar - men inte i praktiken genomförbart.

Fortsätt gärna din trolltråd, dina argument är underhållande!

Jag kommer att följa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in