2026-08-08, 07:28
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Aktuella elpriser:
https://statsskuld.se/elpris

Aktuell statsskuld och historisk utveckling:
https://www.riksgalden.se/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=Webb_Upplaning.qvw&bookmark=D ocument\BM09

Hmmm. Den har väl stigit under mandatperioden eller va?

https://www.riksgalden.se/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2026/okad-statsskuld-men-lagre-kostnad-2025/

Vidare så förstår jag det som att statsskulden ökat inte är katastrof då kronan är starkare nu, vidare är skulden inte enbart i svenska kronor så påverkas inte alltför mycket om kronan inte rasar. Däremot så kan det få större konsekvenser om kronan faller och handel med USA påverkas.

Men det här med att ha skulder är ju inga konstigheter. Ett privatlån till en bostadsrätt ses som en god investering medans lån för att renovera köket är vanskligare.

Nuvarande regering har saktat ned den gröna omställningen, samtidigt så finns det fortfarande överstatliga beslut inom EU som kommer att tvinga oss att göra det framöver. Så mer eller mindre har man ju ”tagit ett lån” från nästkommande regering eller rentav densamma om de skulle vinna?

Så min tanke är att man måste kolla på om den ökat, varför den ökat, vad man dragit ner på och ökat på och hur det kommer påverka i framtiden.
Citera
2026-08-08, 09:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Bränslet borde gå ner ännu mera.
Det är fortfarande alldeles för högt.
Citera
2026-08-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Bränslet borde gå ner ännu mera.
Det är fortfarande alldeles för högt.
Nä anser man att bensinpriserna idag är alldeles för höga har man fan problem, de är faktiskt låga om något. Sedan att det är pga. att oljereserver använts pga. av att Trump blev blåst så det stänkte om det av Netanyahu med kriget mot Iran är en annan sak men de tar ju ut varandra.

Om ditt bokmärke är covidpriser så får du bannemej se om ditt resonemang lite.
Citera
2026-08-08, 10:29
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Nedläggningen av kärnkraftverk och därmed dyrare el togs av förra regeringen med MP.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals

Omröstningen om reaktorerna som vanns av den rödgröna sidan är en bortglömd del av energidebatten.

Man hade alltså kunnat stoppa nedläggningen som ledde till att överföringskapaciteten till södra Sverige sjönk med en effekt motsvarande nästan 5 gånger det största tillgängliga vattenkraftverket, men gjorde inte det och tvingades istället ljuga om att det var "marknadskrafterna" som styrde när man väl upptäckte vilka katastrofala följdverkningar beslutet gav.

Citat:
3 841 megawatt eller nästan fem gånger Sveriges största vattenkraftverk. Så mycket effekt har kärnkraftsnedläggningen kostat södra Sverige. Samtidigt spenderas miljarder av skattebetalarnas pengar på att täcka upp för förluster i stamnätet, visar TN:s uträkning. ”Överföringskapaciteten från norra Sverige har sjunkit med motsvarande en reaktor”, säger Carl Berglöf, kärnkraftsexpert hos Energiföretagen.

https://www.tn.se/naringsliv/22398/granskning-verkliga-priset-for-nedlagd-karnkraft-stora-dolda-forluster/

Helldén pratar om att bygga nya kraftledningar för att öka överföringen. Oduglingen glömmer/vet inte att även dessa ledningar behöver reaktiv effekt som enbart kan tillföras med hjälp av kärnkraftsreaktorer för att kunna optimera överföringen. Nya ledningar hjälper därmed föga för att lösa situationen eftergiften till MP satt oss i.

Vad kan detta svek ha kostat? De summor som uppges för nybyggda reaktorer ter sig nog som kaffepengar i jämförelse då enbart flaskhalsavgifterna just nu ligger på 85 miljarder och vi aldrig kommer att få veta hur mycket b.la uteblivna företagssatsningar inneburit.

Tänk er för när ni röstar! 😄
Citera
2026-08-08, 10:40
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Fast elbilarna idag är ju dyra som attans att försäkra, problem med rost (framförallt Tesla), superdyra reparationer mycket pga att karosserna är
Limmade i fogarna och sammanhållande delar.
Detta innebär att en liten parkeringskada kommer kosta så mycket så att det blir helt uppåt väggarna.
Har du inte koll på detta? Köp inte elbil om du inte har tillgång till egen laddning hemma.
Och är beredd att förlora stora summor när den skall säljas vidare 😎

Jag är inne på min tredje elbil (inte Tesla) och känner inte alls igen mig i din beskrivning. Jag har dessutom laddare hemma som till stor del matas med solceller. Gissar på att du kanske ”har hört” de negativa konsekvenserna. Jag åker betydligt mycket billigare än tidigare även med hänsyn till inköp/leasingkostnaderna. Så jag anser mig ha bra koll.

Var får du din ”koll” ifrån?
Citera
2026-08-08, 10:43
Medlem
DennisOlofs avatar
@LaurentiusLucidor precis.

Och därav är det komiskt att om du skaffar elbil och bor i södra Sverige kommer du betala betydligt mer för att ladda din bil och köra, även bra lång tid framöver eftersom man inte vill bygga ny elproduktion vid t.ex. Barsebäck. Vindkraften som skulle lösa problemet har inte påverkat så mycket än så länge samt många projekt stoppats. Men förvänta dig inte att de flesta politiker förstår sig på tekniska saker eller ens lyssnar på de människor som kan detta. Det är ju därför man brukar ha utredningar och annat, den informationen ska sedan vägleda våra politiker när man fattar beslut men så tycks det inte vara längre.

Att dra nya ledningar hjälper en del men då måste man ha ledningarna och systemen på plats. Sedan ska jag lägga till att man bygger SydVästlänken för att överföra mer energi, kostade bara 7,3 miljarder än så länge och jag vet inte ens om man är klar med det projektet. Vilket trams att något ska ta typ 30år eller mer att bygga. Därför Sverige inte längre fungerar, man kan inte bygga infrastruktur längre för man har byråkratiserat sönder landet.

Vi får se vad som händer med bränslepriserna när man ska förhandla med sossarna, frågan är om vi ens kommer få en röd-grön regering eller om det faktiskt blir en annan blandning ?

Jag tror priserna på drivmedel kommer gå upp men jag hoppas att sossarna åtminstone förhindrar att det blir för mycket höjning, får MP bestämma så ska priset säkert vara 30-40kr per liter imorgon.
Citera
2026-08-08, 10:46
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Det uppmuntrar ju inte heller folka tt skaffa elbil när man har låga bränslepriser så vi kommer ställa om till elbilar myckt långsammare än vad vi borde.

Huvudet på spiken om vad nuvarande regering gör så ogenomtänkt.
Citera
2026-08-08, 10:50
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Vilket trams att något ska ta typ 30år eller mer att bygga.

Många markägare som vill ha betalt blir det.....
Citera
2026-08-08, 10:58
Medlem
Tranquility Bass avatar
Låter som ett bra förslag så vi får bort fattiglapparna i sina skrot till bilar från vägarna. Vägarna ska vara till för oss som bidrar till samhället och för företagen.
Citera
2026-08-08, 11:25
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Inte när det gäller Sveriges vägnät. Förrän kanske nu då, när Tidö-idioterna vridit fast intäktskranen i hopp om att det skulle finnas tillräckligt många idioter i Sverige så de skulle få köra ner landet i ytterligare fyra år...Och största delen av den urusla infrastrukturen är ett resultat av ett korkat privatiserande. Elnätet (från norr till söder) och järnvägarna är två klassiska exempel.

Du är ett utmärkt exempel på varför endast människor som är självförsörjande och klarar av ett samhällsvetenskapligt och politiskt test borde få rösta.

Trafikverket har de senaste 30 åren flaggat för ”underhållsskuld” för vägnätet och att budgeten de senaste 30 åren endast räckt till att lappa och laga.

Här https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skotervi-vagar/underhall-av-belagda-vagar/ kan du bland annat läsa följande:

"Trafikverket har påbörjat en historiskt omfattande satsning på underhåll av det statliga vägnätet. Under de kommande 12 åren får vi successivt betydligt mer pengar för vägunderhåll. Det ger oss möjlighet att satsa på det som är mest effektivt, nämligen att rusta de vägar vi har och gå från att lappa och laga till att förstärka vägarna på djupet. Målet är att återta den underhållsskuld som byggts upp under lång tid och på sikt få bättre vägar i Sverige."

Nu ska du ställa dig frågan: Varifrån kommer pengar som möjliggör Trafikverkets 12-årsplan?
Svaret är: Den nya nationella infrastrukturplanen 2026–2037 initierad av Ulf Kristerssons regering (M–KD–L), i samarbete med Sverigedemokraterna.

Citat:
Ett annat exempel är faktiskt kärnkraften, där en grundläggande orsak till nedstängningen var friktionen mellan företag som skulle driva verksamheten med vinst och staten.

Torbjörn Wahlborg, tidigare styrelseordförande i Ringhals AB samt chef för Vattenfall Generation, förklarade i media att beslutet att begränsa investeringarna i Ringhals 1 och 2 berodde på belastningen av den höga effektskatten kraftigt begränsade marknadsförutsättningarna.

Det var politiska straffande beslut som gjorde att kärnkraft inte kunde konkurrera. Svensk kärnkraft byggde Sverige och gjorde landet världskänt för starkt pålitligt energisystem - som fullständigt attackerats av ekofascisterna MP. Det är _endast_ idioter som inte fattar detta.
Citera
2026-08-08, 11:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag är inne på min tredje elbil (inte Tesla) och känner inte alls igen mig i din beskrivning. Jag har dessutom laddare hemma som till stor del matas med solceller. Gissar på att du kanske ”har hört” de negativa konsekvenserna. Jag åker betydligt mycket billigare än tidigare även med hänsyn till inköp/leasingkostnaderna. Så jag anser mig ha bra koll.

Var får du din ”koll” ifrån?

Jag förhåller mig til fakta https://carup.se/ingenjor-darfor-ar-elbilar-sa-dyra-att-reparera/

Limmet används i stor utsträckning till elbilar pga vikten. Skulle man svetsa eller skruva ihop delarna så skulle vikten blir så mycket mera. Batterierna är så pass tunga så man måste spara in på allt.

Sedan är hjulen alltid lågprofil och dyra som attans.många har heller inte möjlighet att ladda hemma billigt heller.
Elbil är för såna godhetsknarkare som vill sticka ut just för att det är elbil. Kan vara värt om man kör många mil per år men de flesta kör bara 1500 mil om året max.
Citera
2026-08-08, 12:30
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Jag förhåller mig til fakta https://carup.se/ingenjor-darfor-ar-elbilar-sa-dyra-att-reparera/

Limmet används i stor utsträckning till elbilar pga vikten. Skulle man svetsa eller skruva ihop delarna så skulle vikten blir så mycket mera. Batterierna är så pass tunga så man måste spara in på allt.

Sedan är hjulen alltid lågprofil och dyra som attans.många har heller inte möjlighet att ladda hemma billigt heller.
Elbil är för såna godhetsknarkare som vill sticka ut just för att det är elbil. Kan vara värt om man kör många mil per år men de flesta kör bara 1500 mil om året max.

Jo, det är väl känt att elbilar är limmade till stora delar. Det finns nackdelar men tydligen överväger fördelarna detta.

Första elbilen skaffade vi av ren nyfikenhet, kan det funka? Ja det funkade hur bra som helst så därför blev nästa bil också en elbil, så även en tredje.

Däck är dyra till alla bilar, det är faktiskt ingen större skillnad, och känner du någon som inte kör lågproil idag?

Du verkar ha ett genuint motstånd mot elbilar. Jag tycker dina argument är tämligen svaga så vad har du för skäl? Jobbar du inom petroleumindustrin eller är du möjligen gift med Romina Pourmouktari? Nej men allvarligt, elbilar är ännu inte perfekta men varför ska vi bromsa utvecklingen aktivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in