2026-08-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det kommer en tid för alla dessa val. Det är sällan just de valen ens kommer in i ens medvetna. Om man inte har en vana att bädda sängen kommer ett tillfälle när man bäddar sängen ändå. Om man väljer att offra sitt liv för någon/något man älskar så kanske man faktiskt inte valt det om man genomskådat evolutionens drag. Klart att det finns människor som bäddar sängen och sedan går och dör, andra väljer att dö i sängen och den tredje väljer att dö i Östersjön t.ex..

Att välja hur man lever är kortsiktigt, medan att välja hur man dör är långsiktigt. Gör man val kan man både väga in långsiktiga och kortsiktiga sidor. Det är dynamiskt till skillnad från en statisk hierarki.

Tänk på hierarki som adel, präster, borgare och bönder, är hierarkier en hierarki om den ändras beroende på situation?
Det är ju en social konstruktion, så det finns inget rätt eller fel svar. En kristen kan tycka att hierarkin ser fel ut utan att hans heliga himmelska frälsare Jesus Kristus sitter på toppen, tills en dag då han inser att man inte behöver tro på bibeln för att ha en moralisk kompass.

Jag brukade gå på att värdehierarkier finns, men det är ganska uppenbart att det bara konstrueras av oss, för att beskriva förhållanden så de verkar, eller för att upprätthålla en viss struktur så att vi kan samarbeta och inte anarkistiskt bråkar över vem som styr.

Det hela med värdehierarkier faller samman när man inser att det inte finns något sätt att väga värden mot varandra än att gå på känslan, eller att väga dem mot en annan värdering, eller att cykliskt värdera utifrån värdet självet.

Från ett värdehierarkiskt perspektiv gör människor irrationella val hela tiden, men sanningen är motsatsen. Människor är rationella för att de inte följer någon värdehierarki som någon robot med förprogrammerade prioriteringsregler.

Hej, jag singlar slant ibland, då jag står inför ett svårt beslut, där jag inte har en tillräcklig informationsmatris för att kunna kalkylera vad som vore fördelaktigt för mig!

Är detta rationellt eller förprogrammerat? Och hur kan jag avgöra vilket?
Citera
2026-08-05, 16:39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hej, jag singlar slant ibland, då jag står inför ett svårt beslut, där jag inte har en tillräcklig informationsmatris för att kunna kalkylera vad som vore fördelaktigt för mig!

Är detta rationellt eller förprogrammerat? Och hur kan jag avgöra vilket?

Jag har lyssnat på en pod (Brain Science stödd av American Psychology Association) om optimala val. Enligt en forskare så är singla slant en optimalt valstrategi när man inte vet så mycket om alternativen. Som exempel tog forskaren upp hur man väljer restaurang, när man testat ganska många restauranger så kan man göra bättre val en slumpen. Vad jag minns så sa forskaren att det är delvis förprogrammerat.

Andra alternativ till att singla slant är att ta reda på mer eller skjuta upp beslutet. Det är mycket möjligt att du underskattar din informationssökningsförmåga och att någon annan skulle tycka att ditt beslut var irrationellt pga att de ser möjligheter... Vi gör val utifrån hur mycket tänkbara konsekvenser möjligen skulle påverka något värdefullt. Vad vi värderar, och hur mycket, påverkar om vi lägger ner mycket ansträngning eller om vi inte bryr oss ett dugg.

Den förprogrammerade delen av oss gällande beslut är våra känslor och "baldwiniserade" värderingar... Vi är till exempel väldigt känsliga till dålig lukt, som ruttna ägg. Vi kan sedan göra rationella val som att välja en restaurang som inte serverar ruttna ägg. Våran förprogrammering kan i vissa fall hindra oss från att göra rationella val, som att tidigt sluta en smärtsam antibiotikakur för att den gör ont.

Inget kan vara rationellt förrän man har något bakomliggande värde eller ideal och man har logiskt resonerat sig till svaret. Det kan vara så att dina ideal egentligen inte är något du bryr dig om så att valet inte egentligen betyder något. Om du t.ex. har svårt att välja om du vill skaffa barn eller inte så finns det flera känslomässiga värderingar eller ideal som måste finnas i bakgrunden för att du ska lägga ner kronan och reflektera.

Vill du vara lite extra rationell så kan du göra prognoser över vilka ideal du kommer ha i framtiden och göra val utifrån dem. (Totalt vansinne)
Citera
2026-08-05, 20:29
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det kommer en tid för alla dessa val. Det är sällan just de valen ens kommer in i ens medvetna. Om man inte har en vana att bädda sängen kommer ett tillfälle när man bäddar sängen ändå. Om man väljer att offra sitt liv för någon/något man älskar så kanske man faktiskt inte valt det om man genomskådat evolutionens drag. Klart att det finns människor som bäddar sängen och sedan går och dör, andra väljer att dö i sängen och den tredje väljer att dö i Östersjön t.ex..

Att välja hur man lever är kortsiktigt, medan att välja hur man dör är långsiktigt. Gör man val kan man både väga in långsiktiga och kortsiktiga sidor. Det är dynamiskt till skillnad från en statisk hierarki.

Tänk på hierarki som adel, präster, borgare och bönder, är hierarkier en hierarki om den ändras beroende på situation?
Det är ju en social konstruktion, så det finns inget rätt eller fel svar. En kristen kan tycka att hierarkin ser fel ut utan att hans heliga himmelska frälsare Jesus Kristus sitter på toppen, tills en dag då han inser att man inte behöver tro på bibeln för att ha en moralisk kompass.

Jag brukade gå på att värdehierarkier finns, men det är ganska uppenbart att det bara konstrueras av oss, för att beskriva förhållanden så de verkar, eller för att upprätthålla en viss struktur så att vi kan samarbeta och inte anarkistiskt bråkar över vem som styr.

Det hela med värdehierarkier faller samman när man inser att det inte finns något sätt att väga värden mot varandra än att gå på känslan, eller att väga dem mot en annan värdering, eller att cykliskt värdera utifrån värdet självet.

Från ett värdehierarkiskt perspektiv gör människor irrationella val hela tiden, men sanningen är motsatsen. Människor är rationella för att de inte följer någon värdehierarki som någon robot med förprogrammerade prioriteringsregler.
Okej, men låt oss säga i ett hypotetiskt scenario.

Vad skulle du välja mellan att bädda sängen och dö inte göra det och leva?

Det vill säga: bäddar du sängen dör du, bäddar du inte sängen lever du.
Citera
2026-08-06, 10:42
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Okej, men låt oss säga i ett hypotetiskt scenario.

Vad skulle du välja mellan att bädda sängen och dö inte göra det och leva?

Det vill säga: bäddar du sängen dör du, bäddar du inte sängen lever du.
Okej, jag bäddar sängen och dör. Spelar ingen roll vad jag gör i ett hypotetiskt scenario.
Citera
2026-08-07, 00:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Okej, jag bäddar sängen och dör. Spelar ingen roll vad jag gör i ett hypotetiskt scenario.
Och vad säger inte bara det svaret, utan även det valet i prioritering utav värderingar?
Citera
2026-08-07, 21:49
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Och vad säger inte bara det svaret, utan även det valet i prioritering utav värderingar?
Jag skiljer på prioritering och preferens, mellan att välja ordning och att välja alternativ.
Det jag försöker säga är att man nog inte skulle handla likadant i en verklig situation gentemot en hypotetisk.
Citera
2026-08-07, 23:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag skiljer på prioritering och preferens, mellan att välja ordning och att välja alternativ.
Det jag försöker säga är att man nog inte skulle handla likadant i en verklig situation gentemot en hypotetisk.
Kanske, men kanske inte, det är ju en prioritering mellan hypotiserande och "verklig" eller "konkret" omständighet.

Men som du märker och som du visat, agerar du efter en prioritering utifrån omständighet. Det har etablerats.

För jag är i allra högsta grad ifrågasättande, att i ett "verkligt" scenario, där du skulle behöva välja mellan de två föregående val som jag presenterade... hade du valt att inte bädda sängen och leva.

Det är också i sig ett härledande att du trots ditt föregående ifrågasättande, opererar, fungerar, agerar, handlar... utifrån en hierarisk värdestruktur, beroende på omständighet.
Senast redigerad av particulum1 2026-08-08 kl. 00:07.
Citera
2026-08-08, 03:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Kanske, men kanske inte, det är ju en prioritering mellan hypotiserande och "verklig" eller "konkret" omständighet.

Men som du märker och som du visat, agerar du efter en prioritering utifrån omständighet. Det har etablerats.

För jag är i allra högsta grad ifrågasättande, att i ett "verkligt" scenario, där du skulle behöva välja mellan de två föregående val som jag presenterade... hade du valt att inte bädda sängen och leva.

Det är också i sig ett härledande att du trots ditt föregående ifrågasättande, opererar, fungerar, agerar, handlar... utifrån en hierarisk värdestruktur, beroende på omständighet.
Jag är ingen stelbent robot och du är ingen djävul som dödar dem som bäddar sin säng.
Det finns inga hierarkiska värdestrukturer för att vi i grund och botten gör bedömningar.
Hur annars ska man förklara alla undantag man gör pga ditten och datten?

Ibland vill man bara sluta leva. Det är mycket lättare att bädda sängen än att hoppa framför ett tåg. Folk hoppar faktiskt framför tåg. Varför bry sig om familj och vänner, om de varken förstår eller bryr sig? Ta inte för givet att andra skulle hantera lidandet genom att sitta och meditera bort sin korta existens. En person drack både diskmedel och högg sig i magen med en kniv, det var mer rimligt för honom än att sitta och meditera.

Personer som undviker att lida kommer aldrig förstå lidande. Smärtan syns inte utifrån, för man kan vara glad ändå. Ibland vill jag lida, oftast inte.

Det finns inga högre och lägre värden bland värderingar, endast inom idealens span. Hälsa och rikedom är oförenliga och går inte att sätta på samma skala, men det går att värdera hälsa och rikedom utifrån något ideal. Vi värderar inte utifrån värdehierarkier. Vi värderar utifrån begär, behov och ideal, vilka naturligtvis ändras från stund till stund.
Citera
2026-08-08, 03:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag är ingen stelbent robot och du är ingen djävul som dödar dem som bäddar sin säng.
Det finns inga hierarkiska värdestrukturer för att vi i grund och botten gör bedömningar.
Hur annars ska man förklara alla undantag man gör pga ditten och datten?

Ibland vill man bara sluta leva. Det är mycket lättare att bädda sängen än att hoppa framför ett tåg. Folk hoppar faktiskt framför tåg. Varför bry sig om familj och vänner, om de varken förstår eller bryr sig? Ta inte för givet att andra skulle hantera lidandet genom att sitta och meditera bort sin korta existens. En person drack både diskmedel och högg sig i magen med en kniv, det var mer rimligt för honom än att sitta och meditera.

Personer som undviker att lida kommer aldrig förstå lidande. Smärtan syns inte utifrån, för man kan vara glad ändå. Ibland vill jag lida, oftast inte.

Det finns inga högre och lägre värden bland värderingar, endast inom idealens span. Hälsa och rikedom är oförenliga och går inte att sätta på samma skala, men det går att värdera hälsa och rikedom utifrån något ideal. Vi värderar inte utifrån värdehierarkier. Vi värderar utifrån begär, behov och ideal, vilka naturligtvis ändras från stund till stund.

Låt oss ta ett annat hypotetiskt scenario.

Anta att jag berövar dig syre, vatten och mat.

Vad skulle du prioritera?
Citera
2026-08-08, 03:57
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Låt oss ta ett annat hypotetiskt scenario.

Anta att jag berövar dig syre, vatten och mat.

Vad skulle du prioritera?
Jag bryr mig inte. Hitta någon annan som vill lyssna på dina hypotetiska scenarier.
Citera
2026-08-08, 04:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag bryr mig inte. Hitta någon annan som vill lyssna på dina hypotetiska scenarier.
Funktionen med denna aktivitet är att visa dig att du är existentiellt bunden av en hierarkisk värdeprioritering som inte är bunden till någon specifik ideologi.

Du kommer att prioritera syre först, vatten efter det och sedan mat.
Citera
2026-08-08, 10:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Funktionen med denna aktivitet är att visa dig att du är existentiellt bunden av en hierarkisk värdeprioritering som inte är bunden till någon specifik ideologi.

Du kommer att prioritera syre först, vatten efter det och sedan mat.
Syre är inte mer värdefullt än vatten eller mat, och vatten är inte mer värdefullt än mat.
Du antar att alla vill leva under alla omständigheter vilket är fel.
Hoppas att det inte tar dig 15 år att inse att du har fel.
""Keep in mind that Maslow’s hierarchy of needs doesn’t follow a strict linear progression.

Individuals can feel various needs at the same time or shift between levels.

Maslow continued to refine his theory based on the concept of a hierarchy of needs over several decades (Maslow, 1943, 1962, 1987).

Regarding the structure of his hierarchy, Maslow (1987) proposed that the order in the hierarchy “is not nearly as rigid” (p. 68) as he may have implied in his earlier description.

Maslow noted that the order of needs might be flexible based on external circumstances or individual differences.

For example, he notes that for some individuals, the need for self-esteem is more important than the need for love. For others, the need for creative fulfillment may supersede even the most basic needs.

Maslow (1987) also pointed out that most behavior is multi-motivated and noted that “any behavior tends to be determined by several or all of the basic needs simultaneously rather than by only one of them” (p. 71).""
https://www.simplypsychology.org/maslow.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in