Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
En människa går att beskriva väldigt detaljerat och man missar dessa detaljer om man reducerar bort dem. Visst skulle man på sätt och vis vara samma person utan sina ben, men ens ben är tveklöst något som är en bit av en själv. Fäller jag krokben på dig så blir du sur på mig och inte på mitt ben. Det är inte fel att identifiera sig själv på olika sätt, ens identiteter kan också vara en bit av en själv som andra kan snubbla på.
Att låta en identitet kontrollera en kan vara själva poängen med identiteten. Identifierar man sig som en löpare för att löpa mer och må bra av det så är det bra det. De flesta beteenden etableras helt utan några identiteter. Eftersträva dygder och fnysa åt en stigman, det gör vi utan att identifiera oss som sådan.
Jag gör inte några anspråk på att det är något fel att identifiera sig själv som eller med något.
Utan snarare att det är fördelaktigt att inte bara förväxla beskrivningen utav ett ting med tinget eller beskrivningen utav en konstitution med konstitutionen, även att det frigör kognitiv flexibilitet men också är en effektiv metod i att erhålla insikter i en introspektiv undersökning gällandes vad man är bortom de traditionella eller konventionella identitetsbeskrivningarna man tar för givet.
Citat:
Du behöver inte vara bäst i något särskilt, du kan vara bäst generellt.
Man kan ju alltid försöka. Jag önskar lycka till, för nu drar jag igen.
Inte något jag personligen eftersträvar. Det kommer snarare automatiskt som ett resultat av det man lär sig, tränar på och bemästrar, oavsett område.
Sedan tenderar det att uppstå en form av referensproblematik, i den bemärkelsen att man i de flesta fall eller situationer inte kan få fram en särskilt tillförlitlig mätning.
Ett undantag skulle kunna vara tävlingar, där det faktiskt finns en tydlig referenspunkt.
Men jag deltar inte i några tävlingar och tävlar egentligen inte med någon, utan drivs snarare av nyfikenhet och intresse.
På återseende.