2026-08-30, 10:32
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Du är riktigt vilsen. Bara för att man inte kan uppnå idealen, behöver det inte betyda att man blir psykopat, och dessutom finns det länder med knappt några psykopater då kulturen främför familjelevet. Psykopati är tillväxt och vävnad av individualismen med familjen som lågprioritet och där självständiga tankar for gro till vilsna stigar
Tror inte att jag är helt vilsen.
Det jag menade i trådstarten var att de som prioriterar endast ett ideal som står över andras liv måste vara psykopater. Det påståendet är fel för de behöver inte vara psykopater för det.

Fick hjälp av ArtificialElegence så jag är inte så vilsen längre.
Man är ambivalent, men det är ok. Man får ändra sina ideal och det är bättre så, fast man går genom livet som en höna.
Svaren och insikterna har vi inte från början.
Citera
2026-08-30, 10:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Hade du inte råd med gratis ChatGPT?

Psykopater brukar diskutera filosofi.
ChatGPT kan inte tänka och har konstant fel, för att den härmar befolkningen som inte ens lägger 100 timmar på filosofi.

Jag vet egentligen inte så mycket om psykopater, men att de skulle ha preferens för filosofi låter för bra för att verka sant.

Om man byter ut ordet psykopater mot egocentrerade så blir trådstarten en bit tydligare.

Vad har du för tankar om ideal och värden? Bör man låta AI bestämma vilka ideal du ska leva efter?
Är det meningslöst att försöka skapa fred på jorden? Får du någon tanke?
Citera
2026-08-30, 11:43
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Komiskt, för du kan ju inte svara på vad en människa är för något även fast du påstår att du vet vad en människa är för något.

Om du säger "jag vet inte" accepterar jag det.
Jag vet vad en människa är men känner inte för att skriva 20 sidor om det.

Det känns just nu mer viktigt med att etablera kontroll över sitt öde genom sitt tänkande och agerande.
Med en kraftfull vision kan man göra skit till gödsel. Det är så vi bör tänka.
Egot säger mig att jag ska inte vara myra utan kung. Det finns många ideal värdiga sin plats.

Lyssna nu particulim1. Du måste bli bäst i världen! Jag vet att du kan!
Citera
2026-08-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
ChatGPT kan inte tänka och har konstant fel, för att den härmar befolkningen som inte ens lägger 100 timmar på filosofi.

Jag vet egentligen inte så mycket om psykopater, men att de skulle ha preferens för filosofi låter för bra för att verka sant.

Om man byter ut ordet psykopater mot egocentrerade så blir trådstarten en bit tydligare.

Vad har du för tankar om ideal och värden? Bör man låta AI bestämma vilka ideal du ska leva efter?
Är det meningslöst att försöka skapa fred på jorden? Får du någon tanke?
Diskuterade mycket filosofi för 15 år sedan. Problemet är att diskussioner inom filosofi ofta blir ett virrvarr. Steve jobs hade sagt: Kom med idéer så skapar vi fred på jorden!

Sedan så funkar inte min hjärna som förr. Vet inte om det är kortslutning eller sinnesro. Men jag fick inte direkt någon tanke om dessa frågeställningar.

I let the door hit me on the way out.
Citera
2026-08-30, 18:14
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Diskuterade mycket filosofi för 15 år sedan. Problemet är att diskussioner inom filosofi ofta blir ett virrvarr. Steve jobs hade sagt: Kom med idéer så skapar vi fred på jorden!

Sedan så funkar inte min hjärna som förr. Vet inte om det är kortslutning eller sinnesro. Men jag fick inte direkt någon tanke om dessa frågeställningar.

I let the door hit me on the way out.
Arrest that door!

Du får ha det lugnt och skönt.
Tänka blir man inte alltid klok på.
Citera
2026-08-31, 20:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag vet vad en människa är men känner inte för att skriva 20 sidor om det.
Behöver inte göras så komplicerat egentligen, det kan arbetas fram relativt enkelt reduktionistiskt. Även om det är möjligt metodologiskt är det inte där hindret ligger, utan mellan i befästandet mellan egot och identitetsstrukturen. Slutmålet är att komma till den punkt där egot inte längre kan befästa sig i en identitet.

Citat:
Det känns just nu mer viktigt med att etablera kontroll över sitt öde genom sitt tänkande och agerande.
Med en kraftfull vision kan man göra skit till gödsel. Det är så vi bör tänka.
Egot säger mig att jag ska inte vara myra utan kung. Det finns många ideal värdiga sin plats.

Så länge identitet är etablerad eller eftersträvas formas ditt tänkande och handlande efter identitetens kategoriserande och beskrivande innebörd. Med andra ord kommer du att vara "kontrollerad" utav det.

Ett likställande mellan identitet och ideal behöver heller inte etableras. Låt oss säga att vi använder "polymath" idealet. Det är möjligt att träna och studera olika vetenskaper utan att identifiera sig som en polymath.
Citat:
Lyssna nu particulim1. Du måste bli bäst i världen! Jag vet att du kan!
I vadå?
Citera
2026-08-31, 21:23
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Behöver inte göras så komplicerat egentligen, det kan arbetas fram relativt enkelt reduktionistiskt. Även om det är möjligt metodologiskt är det inte där hindret ligger, utan mellan i befästandet mellan egot och identitetsstrukturen. Slutmålet är att komma till den punkt där egot inte längre kan befästa sig i en identitet.

Så länge identitet är etablerad eller eftersträvas formas ditt tänkande och handlande efter identitetens kategoriserande och beskrivande innebörd. Med andra ord kommer du att vara "kontrollerad" utav det.

Ett likställande mellan identitet och ideal behöver heller inte etableras. Låt oss säga att vi använder "polymath" idealet. Det är möjligt att träna och studera olika vetenskaper utan att identifiera sig som en polymath.

I vadå?
En människa går att beskriva väldigt detaljerat och man missar dessa detaljer om man reducerar bort dem. Visst skulle man på sätt och vis vara samma person utan sina ben, men ens ben är tveklöst något som är en bit av en själv. Fäller jag krokben på dig så blir du sur på mig och inte på mitt ben. Det är inte fel att identifiera sig själv på olika sätt, ens identiteter kan också vara en bit av en själv som andra kan snubbla på.

Att låta en identitet kontrollera en kan vara själva poängen med identiteten. Identifierar man sig som en löpare för att löpa mer och må bra av det så är det bra det. De flesta beteenden etableras helt utan några identiteter. Eftersträva dygder och fnysa åt en stigman, det gör vi utan att identifiera oss som sådan.

Du behöver inte vara bäst i något särskilt, du kan vara bäst generellt.
Man kan ju alltid försöka. Jag önskar lycka till, för nu drar jag igen.
Citera
2026-08-31, 21:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
En människa går att beskriva väldigt detaljerat och man missar dessa detaljer om man reducerar bort dem. Visst skulle man på sätt och vis vara samma person utan sina ben, men ens ben är tveklöst något som är en bit av en själv. Fäller jag krokben på dig så blir du sur på mig och inte på mitt ben. Det är inte fel att identifiera sig själv på olika sätt, ens identiteter kan också vara en bit av en själv som andra kan snubbla på.

Att låta en identitet kontrollera en kan vara själva poängen med identiteten. Identifierar man sig som en löpare för att löpa mer och må bra av det så är det bra det. De flesta beteenden etableras helt utan några identiteter. Eftersträva dygder och fnysa åt en stigman, det gör vi utan att identifiera oss som sådan.

Jag gör inte några anspråk på att det är något fel att identifiera sig själv som eller med något.

Utan snarare att det är fördelaktigt att inte bara förväxla beskrivningen utav ett ting med tinget eller beskrivningen utav en konstitution med konstitutionen, även att det frigör kognitiv flexibilitet men också är en effektiv metod i att erhålla insikter i en introspektiv undersökning gällandes vad man är bortom de traditionella eller konventionella identitetsbeskrivningarna man tar för givet.
Citat:
Du behöver inte vara bäst i något särskilt, du kan vara bäst generellt.
Man kan ju alltid försöka. Jag önskar lycka till, för nu drar jag igen.

Inte något jag personligen eftersträvar. Det kommer snarare automatiskt som ett resultat av det man lär sig, tränar på och bemästrar, oavsett område.

Sedan tenderar det att uppstå en form av referensproblematik, i den bemärkelsen att man i de flesta fall eller situationer inte kan få fram en särskilt tillförlitlig mätning.

Ett undantag skulle kunna vara tävlingar, där det faktiskt finns en tydlig referenspunkt.

Men jag deltar inte i några tävlingar och tävlar egentligen inte med någon, utan drivs snarare av nyfikenhet och intresse.

På återseende.
Citera
2026-08-31, 21:50
Medlem
Konsten att babbla skitsnack.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto