2026-08-08, 07:45
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Den här bilden från alldeles nära intill kl 21.30 den 28 juli var det någon som postade om hur ljuset var. Hade den fortfarande uppe i telefonen kom jag på. Lite kan det ju skilja på verkligheten och ett foto men inte så mycket.
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Tack , inte becksvart eller oväder .
Citera
2026-08-08, 08:05
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det här kommer iaf bli ett av de mer intressanta rättsfall i Sverige på länge...

Hur som, tragisk olycka, men kommer nog ta lång tid innan alla vändor är klara här
Håller helt med dig. Troligen tar det nog tid innan vi får se utfallet.
Citera
2026-08-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Den här bilden från alldeles nära intill kl 21.30 den 28 juli var det någon som postade om hur ljuset var. Hade den fortfarande uppe i telefonen kom jag på. Lite kan det ju skilja på verkligheten och ett foto men inte så mycket.
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Som påtalats flera gånger, totalt överexponerad bild som inte återger vad det mänskliga ögat ser.

Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Tycker man borde använda ett medium, som kan ta kontakt med kvinnan.

Då hade de fått reda på sanningen, om vad som egentligen hände. Hankön ljuger hejvilt för att rädda sig själva, kvinnor kan man lita på.

Ge kvinnan upprättelse efter denna olycka. Det är vad jag tycker.
Ja, lite woodo och annat hokus pokus också va? Föreslå det för utredningen.
Citera
2026-08-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Som påtalats flera gånger, totalt överexponerad bild som inte återger vad det mänskliga ögat ser.

Ja, lite woodo och annat hokus pokus också va? Föreslå det för utredningen.

Bilden är inte ”totalt överexponerad”.
Här är den andra vinkeln från kameran

https://postimg.cc/N2mv7KpK

Kan ta en bild från telefonen samma tid idag. Det är fullgod sikt vid den tiden på dygnet här!

Även vid olyckan var det så. Endast lätt duggregn drog förbi. Rätt säker på att jag läst att både lots och kapten intygat klart väder.
Citera
2026-08-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Bilden är inte ”totalt överexponerad”.
Här är den andra vinkeln från kameran

https://postimg.cc/N2mv7KpK

Kan ta en bild från telefonen samma tid idag. Det är fullgod sikt vid den tiden på dygnet här!

Även vid olyckan var det så. Endast lätt duggregn drog förbi. Rätt säker på att jag läst att både lots och kapten intygat klart väder.
Jag bor 4 km från olycksplatsen, det var mulet kraftiga skurar lokalt vid olyckstillfället.
Citera
2026-08-08, 08:42
Medlem
Citat:
Jag bor 4 km från olycksplatsen, det var mulet kraftiga skurar lokalt vid olyckstillfället.

Skurarna kom efteråt (senare på kvällen) är min bild.
Bor visserligen bor jag 18km därifrån men så stora variationer kan det knappast vara.

Finns observationer från såväl SMHIs väderradar som lokala väderstationer i tråden som inte indikerar skyfall vid olyckstillfället (eller 15min innan som är en kritisk tid).

Jag var själv ute på sjön närmare olyckan tills 21 och det hade jag inte varit i en öppen styrpulpet om det hade kommit skurar.
Senast redigerad av Tohatsu 2026-08-08 kl. 08:45.
Citera
2026-08-08, 09:16
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det är lite av charmen med flashback. Självutnämnda proffsfotografer och tankbåtskaptener agerar här. Polemiken är mer underhållande än olyckan i sig. Emellanåt dyker dock guldkorn upp.
Angående väderdata vid tillfället kan vi lita på att havkom går grundligt tillväga.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-08 kl. 09:19.
Citera
2026-08-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det är lite av charmen med flashback. Självutnämnda proffsfotografer och tankbåtskaptener agerar här. Polemiken är mer underhållande än olyckan i sig. Emellanåt dyker dock guldkorn upp.
Angående väderdata vid tillfället kan vi lita på att havkom går grundligt tillväga.

Jag bor med i närheten tack för den.
Värre är det med alla ostkustbor som tror sig kunna navigera i västkustska vatten och känner till förutsättningarna här.

Kamerabilden är något överexponerad javisst, men som jag skrivit tidigare så visar min väderstation 480lux, det är bra ljus!
Citera
2026-08-08, 09:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Bor visserligen bor jag 18km därifrån men så stora variationer kan det knappast vara.

Finns observationer från såväl SMHIs väderradar som lokala väderstationer i tråden som inte indikerar skyfall vid olyckstillfället (eller 15min innan som är en kritisk tid).

Jag var själv ute på sjön närmare olyckan tills 21 och det hade jag inte varit i en öppen styrpulpet om det hade kommit skurar.
Jag har tillgång till arkiv på windy.com som anger kraftig nederbörd i området 21:30.
21:00 var det uppehåll men regn var på väg västerifrån.

Här är bilden
https://imgur.com/a/RoQhAR6
Senast redigerad av Sunimod 2026-08-08 kl. 09:26.
Citera
2026-08-08, 09:30
Medlem
Citat:

Citat:

Min bild, som också bor i närheten, är att det var väldigt lokala skurar vid olyckstillfället, och att de kom och gick mycket snabbt, i olika styrka. Förhållandevis kraftig vind som också tog i i samband med skurarna.

Jag vill hävda att det är svårt för någon att tala om vädret i det exakta området, om man faktiskt inte var där vid just tidpunkten. Så lokalt var det, med snabba skiftningar.
Det låg väl båtar i området för ankar så det finns alldeles säkert mycket goda vittnesmål om det hela.
Bor man 18km ifrån kan man definitivt inte påstå något alls om vädret i området. Det är ju vanligt med långt mer lokala skurar än så. Det kan vara oerhörda variationer på ett sånt avstånd.

Mörkt var det ej, givetvis.
21.30 i slutet av juli är det inte mörkt här. Det kan vem som helst som t ex bor i Göteborg intyga.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-08 kl. 09:32.
Citera
2026-08-08, 09:31
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Jag bor med i närheten tack för den.
Värre är det med alla ostkustbor som tror sig kunna navigera i västkustska vatten och känner till förutsättningarna här.

Kamerabilden är något överexponerad javisst, men som jag skrivit tidigare så visar min väderstation 480lux, det är bra ljus!
Säkert. Nu har ju boende i området en annan uppfattning. Men så här är det ju. Vi får de det egentliga vädret i haverirapporten.
Citera
2026-08-08, 09:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Min bild, som också bor i närheten, är att det var väldigt lokala skurar vid olyckstillfället, och att de kom och gick mycket snabbt, i olika styrka. Förhållandevis kraftig vind som också tog i i samband med skurarna.

Jag vill hävda att det är svårt för någon att tala om vädret i det exakta området, om man faktiskt inte var där vid just tidpunkten.
Bor man 18km ifrån kan man definitivt inte påstå något alls om vädret i området. Det är ju vanligt med långt mer lokala skurar än så. Det kan vara oerhörda variationer på ett sånt avstånd.

Mörkt var det ej, givetvis.
21.30 i slutet av juli är det inte mörkt här. Det kan vem som helst som t ex bor i Göteborg intyga.
Se mitt inlägg strax ovan så ser man att det var ganska stort område som hade nederbörd vid aktuella tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in