Citat:
Ursprungligen postat av
Kokekaffe
Jag bor 4 km från olycksplatsen, det var mulet kraftiga skurar lokalt vid olyckstillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tohatsu
Skurarna kom efteråt (senare på kvällen) är min bild.
Bor visserligen bor jag 18km därifrån men så stora variationer kan det knappast vara.
Finns observationer från såväl SMHIs väderradar som lokala väderstationer i tråden som inte indikerar skyfall vid olyckstillfället (eller 15min innan som är en kritisk tid).
Jag var själv ute på sjön närmare olyckan tills 21 och det hade jag inte varit i en öppen styrpulpet om det hade kommit skurar.
Min bild, som också bor i närheten, är att det var väldigt lokala skurar vid olyckstillfället, och att de kom och gick mycket snabbt, i olika styrka. Förhållandevis kraftig vind som också tog i i samband med skurarna.
Jag vill hävda att det är svårt för någon att tala om vädret i det exakta området, om man faktiskt inte var där vid just tidpunkten. Så lokalt var det, med snabba skiftningar.
Det låg väl båtar i området för ankar så det finns alldeles säkert mycket goda vittnesmål om det hela.
Bor man 18km ifrån kan man definitivt inte påstå något alls om vädret i området. Det är ju vanligt med långt mer lokala skurar än så. Det kan vara oerhörda variationer på ett sånt avstånd.
Mörkt var det ej, givetvis.
21.30 i slutet av juli är det inte mörkt här. Det kan vem som helst som t ex bor i Göteborg intyga.