2026-08-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi

Slog dom av ren sadism eller gjorde dom allt i sin makt för att hästen inte skulle skena ut i trafiken och bli påkörd?

På ren sadism. Transporten var låst och igenbommad. Inte en chans att hästen skulle skenat ut i trafiken. Dessutom hade de stannat på en bensinmack en bra bit ifrån vägen. Det är ju inte så att de står på en parkeringsficka vid en hårt trafikerad motorväg.

Oavsett vad som gör man inte som Veikko gör där. Så enkelt är det. Klart att det ska vara hetsjakt på honom och även skötaren. Något annat vore orimligt. Han duckar ju dessutom all form av uppmärksamhet just nu, vilket ju gör att han ännu mer står bakom det han har gjort. Inte ens någon löjligt billig bortförklaring har kommit från varken hans eller hästskötarens håll.
Citera
2026-08-08, 08:57
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Äntligen någon som tänker till lite innan man spyr ur sig alla kritik mot VH.

Om jag förstår dig rätt så säger du att det är vanligt förekommande att tillrättavisa sina hästar på dylikt sätt?
Själv blev jag oerhört chockad! Jag har alltid tyckt att Veeiko har haft en ödmjuk hållning och att han haft ett genuint varmt intresse för sina hästar..,att han haft stor kunskap också.

Kan du förklara hur ett sådant här våldsamt tillrättavisande skulle kunna vara hjälpsamt och gynnsamt ur hästens perspektiv?

Att alla andra kuskar, tränare, skötare och ägare håller käften om detta - det säger mig att trav- och galoppvärden är långt skitigare än vi vill veta om eller hur i helvete ska tystnaden tolkas?

Alla Ni som inte fördömer detta borde kölhalas! Ni är sadistiska kräk om ni ser genom fingrarna när det gäller vanvård och misshandel av djur.
Citera
2026-08-08, 09:13
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Om jag förstår dig rätt så säger du att det är vanligt förekommande att tillrättavisa sina hästar på dylikt sätt?
Själv blev jag oerhört chockad! Jag har alltid tyckt att Veeiko har haft en ödmjuk hållning och att han haft ett genuint varmt intresse för sina hästar..,att han haft stor kunskap också.

Kan du förklara hur ett sådant här våldsamt tillrättavisande skulle kunna vara hjälpsamt och gynnsamt ur hästens perspektiv?

Att alla andra kuskar, tränare, skötare och ägare håller käften om detta - det säger mig att trav- och galoppvärden är långt skitigare än vi vill veta om eller hur i helvete ska tystnaden tolkas?

Alla Ni som inte fördömer detta borde kölhalas! Ni är sadistiska kräk om ni ser genom fingrarna när det gäller vanvård och misshandel av djur.
Helt rätt stor tystnads kultur inom travet .
Citera
2026-08-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
På ren sadism. Transporten var låst och igenbommad. Inte en chans att hästen skulle skenat ut i trafiken. Dessutom hade de stannat på en bensinmack en bra bit ifrån vägen. Det är ju inte så att de står på en parkeringsficka vid en hårt trafikerad motorväg.

Oavsett vad som gör man inte som Veikko gör där. Så enkelt är det. Klart att det ska vara hetsjakt på honom och även skötaren. Något annat vore orimligt. Han duckar ju dessutom all form av uppmärksamhet just nu, vilket ju gör att han ännu mer står bakom det han har gjort. Inte ens någon löjligt billig bortförklaring har kommit från varken hans eller hästskötarens håll.

Vi har ju ingen aning om vad VH har sagt till dem som är satta att utreda händelsen från Svensk Travsports sida. Att han skulle uttala sig i andra media under utredningens gång är väl inte så lämpligt. Att han håller sig undan efter alla hot han får från alla håll är väl inte så konstigt.
Citera
2026-08-08, 09:46
Medlem
Citat:
Vi har ju ingen aning om vad VH har sagt till dem som är satta att utreda händelsen från Svensk Travsports sida. Att han skulle uttala sig i andra media under utredningens gång är väl inte så lämpligt. Att han håller sig undan efter alla hot han får från alla håll är väl inte så konstigt.

Okay!
Hästarna har fått nog!!!
Skicka tränaren o ägaren till Stockholm.
Släpp hästarna fria i någon skog i Slöinge, finns säkert många snälla människor där.
Om några år har vi en stam av frigående hästar med vänligt sinne o sunda gener.
Citera
2026-08-08, 10:15
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:

Du är en av "dom".
Sitta och försvara något dylikt.
Jävla idiot.
Citera
2026-08-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Du är en av "dom".
Sitta och försvara något dylikt.
Jävla idiot.

Jag försvarar ingen. Försöker bara förklara verkligheten för mindre begåvade individer.
Citera
2026-08-08, 11:47
Medlem
Om detta nu varit en "bagatell". Tro ni då han blivit avstängd och fråntagen sin tränarlicens av Svensk Travsport (ST)? NEJ! Detta är ingen bagatell! ST MÅSTE sätta ner foten nu och visa att man inte är en pappers tiger. De har ju chansen nu att statuera något och visa för alla inom travsporten att detta inte är okej. Hoppas de* inser detta nu bara.

*Erik Adielsson är ju numera högsta domarchef på ST.

https://www.travsport.se/arkiv/nyheter/2025/januari/erik-adielsson-blir-domarchef-pa-svensk-travsport
Citera
2026-08-08, 12:00
Medlem
Insändare: Svensk Travsports ungdomsstyrelse
Källa: TR

Den senaste tidens händelse som florerat runt om i media har berört mig och många andra djupt. Som ordförande för Svensk Travsports ungdomsstyrelse känner jag ett ansvar att säga ifrån. Inte för att kommentera ett enskilt fall, utan för att tydligt lyfta den fråga som är viktigast av alla – hästens välfärd.

Travsporten existerar tack vare våra hästar. De är inte bara våra kollegor eller förutsättningen för vår verksamhet – de är levande individer som förtjänar att behandlas med respekt, omsorg och värdighet varje dag. Det ansvaret gäller oss alla, oavsett om vi är tränare, kuskar, hästägare, funktionärer eller förtroendevalda.

Jag tillhör en generation som vill se travsporten fortsätta utvecklas. Vi vill vara stolta över den sport vi representerar och kunna välkomna nya människor med övertygelsen om att hästens bästa alltid kommer först. Det räcker inte att säga att hästvälfärd är viktig – våra handlingar måste visa det, varje dag.

Travsporten bygger på förtroende. Förtroende från hästägare som lämnar sina hästar i våra händer. Förtroende från publiken som följer vår sport. Förtroende från sponsorer, samarbetspartners och från alla unga människor som funderar på om travsporten är en miljö de vill vara en del av. Det förtroendet är inget vi kan ta för givet. Det måste förtjänas, om och om igen.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att svensk travsport varje dag bärs upp av tusentals människor som lägger ner hela sina hjärtan i arbetet med sina hästar, och jag vill lova att det är den stora majoriteten. Deras engagemang, kunskap och omtanke ska vara det som definierar vår sport. Just därför måste vi också vara tydliga när våra gemensamma värderingar inte följs. Att ta avstånd från beteenden som skadar hästar och sportens anseende är inte att vända sig mot travsporten – det är att ta ansvar för den.

Om vi vill att nästa generation ska välja travsporten, om vi vill att allmänheten ska fortsätta känna stolthet och förtroende för vår verksamhet och om vi vill att hästägare ska känna trygghet när de lämnar sina hästar till oss, då finns det bara en väg framåt: Hästens välfärd måste alltid komma först. Utan undantag.

Det är inte bara en fråga om etik. Det är en fråga om travsportens framtid.

– Svensk Travsports ungdomsstyrelse
Citera
2026-08-08, 12:51
Medlem
Baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Detta är min observation av händelseförloppet utan inblandning av värderingar eller åsikter.

Att observera och försöka förstå händelseförloppet var min första tanke.

För att förstå måste man hitta svaren på varför.

Varför stannade dom?
Varför var hästen stressad?
Hade den trasslat sig?
Vad hade hänt om hästen faktiskt kom ut på vägen bland bilarna?
Slog dom av ren sadism eller gjorde dom allt i sin makt för att hästen inte skulle skena ut i trafiken och bli påkörd?

Jävligt relevanta frågor ändå.

Man slår inte hästar, absolut inte! Man slår inga djur.

Man låter dom heller inte vräka sig ut ur transporter på vältrafikerade vägar med fara för deras och trafikanters liv.

Vad gör man i en sån här situation, hästfolk?

Kan ni berätta hur man får stopp på 500 kgs uppstressat muskelpaket som bestämt sig för att ta sig UT?

Undrar av ren nyfikenhet.

Jag förstår att det finns någon form av mellanskiva att sätta in i transporten för att dom ska stå mer still, varför använder man inte det här för att förhindra att denna situation uppstår från början?

Är det svårare att få på hästen på transporten med en sån vägg eller varför skulle man välja att åka utan ?

Är det lättare att lasta hästen om det är större utrymme?

"När man slår en häst i huvudet flera gånger har man korsat en gräns som inte kan förklaras bort. Det är inte "otur". Det är inte "dåligt omdöme". Det är inte "en pressad situation". Det är helt enkelt oacceptabelt.

Naturligtvis finns det situationer där en häst kan vara orolig under transport. Det händer varje dag, och det är helt normalt att köra åt sidan och korrigera det. Men det är en enorm skillnad mellan att öppna sidodörren och lugna en häst/flytta den – och sedan slå den i huvudet med ett rep. Den skillnaden är så stor att den inte borde vara uppe för diskussion. "

https://travet.dk/redaktoerens-hjoerne-straf-saa-det-kan-maerkes/?fbclid=IwY2xjawTj5jFwZG9mAWV4dG4DYWVtAjEwAGJyaWQR MFBjT2EwU2pVVGE3d0FjT0NzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNz g4MjAwODkyAAEeUUnBIQrVmZcgacSQvFrNcNNmDcC0GlUKebVO VKVtfmpDR7IF1hcTHXIeiyY_aem_Ulugx8Fk3F0ScdCyQ7BbNA
Citera
2026-08-08, 12:57
Medlem
Baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Helt rätt stor tystnads kultur inom travet .

"Jag ställer samma fråga igen! Var är storproffsen?
När kliver ni in i manegen och redovisar era personliga åsikter om hur ni anser det är lämpligt att hästar behandlas? Kom igen Untersteiners, Bergh, Kolgjinis, Djusar, Redén, Westholm, Lugauer, Wäjersten m fl, m fl!!! Den kollegiala mentaliteten får inte missriktas så illa att den skämmer ut hela den svenska travsporten. "

Inte ett ord från de stora tränarna! Hur sjukt är inte det? de som brukar ha synpunkter på lite allt möjligt i vanliga fall, även om det mest brukar handla om prispengar...
Citera
2026-08-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
"Jag ställer samma fråga igen! Var är storproffsen?
När kliver ni in i manegen och redovisar era personliga åsikter om hur ni anser det är lämpligt att hästar behandlas? Kom igen Untersteiners, Bergh, Kolgjinis, Djusar, Redén, Westholm, Lugauer, Wäjersten m fl, m fl!!! Den kollegiala mentaliteten får inte missriktas så illa att den skämmer ut hela den svenska travsporten. "

Inte ett ord från de stora tränarna! Hur sjukt är inte det? de som brukar ha synpunkter på lite allt möjligt i vanliga fall, även om det mest brukar handla om prispengar...

Du får väl vänta och se om ämnet tas upp i dagens ATG Live i samband med V85. Per Skoglund kommer säkert att ta upp det och förmodligen kommer också en intervju med någon "stortränare" också. Att dom skall kommentera oombedda i media är ju varken troligt eller lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in