2026-08-08, 03:06
Medlem
Väcker liv i en gammal tråd. Vi lever utomlands och är omringade av lokalbefolkningen men också invandrare/expats från hela världen. Det är ett icke-invandringsland så alla som är här har bra jobb och pengar. Dvs vi ser kulturella drag snarare än sånt som kan förklaras av vilken social klass man kommer ifrån. Vi ser tydligt vilka ungar det rör sig om som är absolut mest odisciplinerade i allmänna miljöer.

Första platsen går nog till Australien. De ungarna är skogsvilda. Tätt därefter kommer Sverige följt av Norge. Danmark och Tyskland en bit bakom.

Du ser aldrig, eller väldigt sällan, en saudiarabisk, indisk, kinesisk, rysk, jamaicansk, etiopisk, colombiansk, italiensk eller japansk unge bete sig som svenska ungar. Och även inom den svenska, eller ska vi säga den skandinaviska gruppen, så ser man tydligt hur mycket uppfostran påverkar. Föräldrar som lutar åt det fria, icke-säga-till-skandinaviska förhållningssättet har vilda barn som inte kan bete sig. De skandinaver som lutar åt övriga världens förhållningssätt, tänk övre medelklass brittiskt sätt, har helt otroligt skötsamma och fina barn.

Våra egna ungar uppfostrades troligen för fritt i början när vi var i Sverige och vi jobbar nu ständigt på att anamma mer av den senare Skandinavien-gruppens sätt, helt enkelt för att vi har sett prov på vad som ger goda resultat och vad som blir resultatet om man fortsätter att sakna tydliga riktlinjer.
Citera
2026-08-08, 06:14
Medlem
MrWins avatar
Ingen som ser elefanten i rummet?

Citera
2026-08-08, 06:19
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Vad tycker ni, har psykiatern rätt, själv håller jag med han till 100%.
Föräldrar idag törs inte säga emot sina barn, utan låter dom tro att livet är att glida fram på en räkmacka..
Vi som är födda på 50-60-talet curlades inte fram av våra föräldrar, och fick lära oss att veta hut, och fick man sig en dask nångång så hade man gjort sig förtjänt av det..
Jag tror att Eberhard har en poäng i att uppfostran har blivit väldigt kravlös på vissa håll. Barn behöver faktiskt lära sig att de inte alltid kan få som de vill och att andra människor också har rätt till utrymme. Men om man konstaterar det problemet måste man också kunna diskutera lösningen. Att gå tillbaka till aga är enligt mig helt fel väg. Tydliga vuxna och tydliga gränser behöver inte innebära våld.
Citera
2026-08-08, 08:01
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
De föräldrar som i tidig ålder inte fått vett i ungen kommer ha ett tufft liv framför sig i ca 20 år.

När ungen inte är uppfostrad så får de ta konsekvenserna för sitt taffliga agerande.
Citera
2026-08-10, 14:01
Medlem
Helt rätt. Jag har rest och jobbat i många länder världen över och svenska ungar är förjävliga. Det värsta är att föräldrar här normaliseras abnormalt beteende och säger stt det är naturligt, t.ex att skrika på sina föräldrar och kalla dem fula ord, inte hjälpa till hemma, inte vara artiga mot gäster o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Väcker liv i en gammal tråd. Vi lever utomlands och är omringade av lokalbefolkningen men också invandrare/expats från hela världen. Det är ett icke-invandringsland så alla som är här har bra jobb och pengar. Dvs vi ser kulturella drag snarare än sånt som kan förklaras av vilken social klass man kommer ifrån. Vi ser tydligt vilka ungar det rör sig om som är absolut mest odisciplinerade i allmänna miljöer.

Första platsen går nog till Australien. De ungarna är skogsvilda. Tätt därefter kommer Sverige följt av Norge. Danmark och Tyskland en bit bakom.

Du ser aldrig, eller väldigt sällan, en saudiarabisk, indisk, kinesisk, rysk, jamaicansk, etiopisk, colombiansk, italiensk eller japansk unge bete sig som svenska ungar. Och även inom den svenska, eller ska vi säga den skandinaviska gruppen, så ser man tydligt hur mycket uppfostran påverkar. Föräldrar som lutar åt det fria, icke-säga-till-skandinaviska förhållningssättet har vilda barn som inte kan bete sig. De skandinaver som lutar åt övriga världens förhållningssätt, tänk övre medelklass brittiskt sätt, har helt otroligt skötsamma och fina barn.

Våra egna ungar uppfostrades troligen för fritt i början när vi var i Sverige och vi jobbar nu ständigt på att anamma mer av den senare Skandinavien-gruppens sätt, helt enkelt för att vi har sett prov på vad som ger goda resultat och vad som blir resultatet om man fortsätter att sakna tydliga riktlinjer.
Citera
2026-08-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Helt rätt. Jag har rest och jobbat i många länder världen över och svenska ungar är förjävliga. Det värsta är att föräldrar här normaliseras abnormalt beteende och säger stt det är naturligt, t.ex att skrika på sina föräldrar och kalla dem fula ord, inte hjälpa till hemma, inte vara artiga mot gäster o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla

Det verkligt jobbiga är att man i många miljöer utomlands inte bara kan, utan man förväntas också uppfostra sina barn att ta hänsyn till föräldrar, lärare, vuxna och andra medmänniskor. Som förälder kan man ryta till. Man kan visa att man är förälder. Man kan stänga ner en onödig diskussion. Man behöver inte acceptera ett totalkaotiskt barn i allmän miljö.

Gör man detsamma hemma får man knappast beröm. Istället lär man rätt fort ha skitsnack på byn om hur olämplig man är som förälder och en orosanmälan på halsen ty alla andra nationaliteter världen över är korkade och enbart det svenska sättet att uppfostra är det korrekta. Och därav får vi en massa ungar som aldrig någonsin blivit tillsagda, där ungen bestämmer med dåliga resultat för den själv och omgivningen trots att den borde ha fogats in i ledet för längesen.

Bra artikel i Göteborgs-Posten idag på temat:
https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/kravloshet-hjalper-inte-hemmasittare.a4ca0ec3-af72-48ea-8f33-3d76d1a68428?utm_source=facebook_organi c&utm_medium=social&utm_content=organic_red&utm_id =slm2408_iiw15i&fbclid=IwcGRvZgVleHRuA2FlbQIxMQBzc nRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6PNDH5R76kxXbEszJ 8fTQpY8ZMys_-tla mJk1yIx_4cSnEJUJcFj0QGa__1A_aem_sFk7zU0LP5ve-SS5JNSu1Q
Citera
2026-08-10, 15:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Ingen som ser elefanten i rummet?

I vilka tider historiskt var det mannen som stod för barnuppfostran menar du?
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Tiden då de fick slå fru, barn och djur skulle jag gissa på.
Citera
2026-08-10, 16:56
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

I katekesen stod det att hustrun skall vara sin make underdånig och att barnen skall hållas i herrens tukt och förmaning.

Detta är tyvärr bortglömt idag.
Citera
2026-08-10, 17:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Jag har uppfattat David Eberhard som osympatisk, empatilös och cynisk vilket mycket väl kan bero på att jag missförstått honom men de här ring-p1-flosklerna är ju trist att behöva läsa. Naturligtvis tas det emot med öppna armar av andra bittra gubbar och frustrerade nyblivna vuxna män.
Jag tycker inte alls att han sätter sig på tvären och ifrågasätter myter - han vädjar på ett populistiskt sätt till våra mest cyniska sidor, förenklar samhällsbilder, föraktar svaga och beter sig allmänt som prussiluskan. Han är inte anti-etablissemanget, han är etablissemanget i dess fulaste form.

David Eberhards utopi där människor inte får må dåligt för vad som helst, barn ska skrämmas till lydnad och underkastelse och konst inte får provocera är inte långt ifrån min dystopi.

Med det sagt så tror jag ändå att det i David finns en schysst snubbe som gillar människor, hans yrkesval borde ju borga för det.

Vi vänder på steken istället, det kan vara nyttigt stt skifta perspektiv:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/vuxna-vax-upp/

Hej 2013. Men sant. Den gubben är hemsk. Han försöker bearbeta sitt eget trauma genom att alla ska lida ingen ska ha det bra. Vidrigt. Hade respekterat om det kom från en som vill väl. Men det gör inte han.
Citera
2026-08-10, 21:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Tiden då de fick slå fru, barn och djur skulle jag gissa på.
I den tiden var det kvinnor som tog hand om och fostrade baren ..
Citera
2026-08-10, 21:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
I katekesen stod det att hustrun skall vara sin make underdånig och att barnen skall hållas i herrens tukt och förmaning.

Detta är tyvärr bortglömt idag.
Det var ändå kvinna som fostrade barnen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in