2013-10-30, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Vad tycker ni, har psykiatern rätt, själv håller jag med han till 100%.
Föräldrar idag törs inte säga emot sina barn, utan låter dom tro att livet är att glida fram på en räkmacka..
Vi som är födda på 50-60-talet curlades inte fram av våra föräldrar, och fick lära oss att veta hut, och fick man sig en dask nångång så hade man gjort sig förtjänt av det..

Min pappa är utlädsk och han föddes ca på 50 talet. Okej nu kommer jag till saken att du har fan helt rätt. När jag gjorde fel när jag var liten fick jag lite smisk. Idagens sverige är barn så j
Vla bortskämda när de vill ha mobiler spelsaker allt möjligt. När jag bad om någonting när jag var liten så fick jag oftast ett skarpt nej för att min pappa visste att han inte skulle ha råd till andra nödvändiga saker.
Citera
2013-10-30, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
https://www.flashback.org/t2247604

Nuförtiden går det inte att göra något annars blandar sig soc i.

Edit: Är det en insändare som ts länkade till?

Håller med dig. När jag var liten var jag oftast stökig och fick lite smisk när jag kom hem. Men efter ett tag så tyckte socialen att de inte kunde uppfostra mig och ville flytta mig vidare till en annan familj.. Efter några år så ger sig socialen och allt rullar på som vanligt. Tycker fan att socialn ska ge fan att flytta barn innan föreldrarna håller med.
Citera
2013-10-31, 12:41
Medlem
TrueBromances avatar
David Eberhard har jag alltid tyckt är en liten fitta. Han var säkerligen den där snubben i skolan som ALLTID skulle säga emot läraren eller andra elever i diskussioner. Det kan i sig vara en charmig egenskap och framförallt trevligt att alla inte måste hålla med hela tiden men tröttsamt i längden. Eberhard har tjänat stora pengar på att just sätta sig lite på tvären och vara tuff nog att gå "emot etablissemanget" och slå hål på de myter som finns i Sverige.

Jag märker i princip inte någon som helst skillnad mellan svenska barn och andra västerländska barn. Tycker de är som barn är och de flesta föräldrar verkar kunna ha pli på dem i alla fall.
Citera
2013-10-31, 12:44
Medlem
TrueBromances avatar
Däremot så tycker jag det finns en mesighet bland vuxna i deras förhållande till andras barn. De vågar liksom inte skälla ut grannens grabb eller flicka, även fast de uppenbarligen överträtt gränser och gjort fel så verkar vissa vuxna inte ens se det som sin plikt att säga åt dem.
Citera
2013-11-01, 00:03
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueBromance
David Eberhard har jag alltid tyckt är en liten fitta. Han var säkerligen den där snubben i skolan som ALLTID skulle säga emot läraren eller andra elever i diskussioner. Det kan i sig vara en charmig egenskap och framförallt trevligt att alla inte måste hålla med hela tiden men tröttsamt i längden. Eberhard har tjänat stora pengar på att just sätta sig lite på tvären och vara tuff nog att gå "emot etablissemanget" och slå hål på de myter som finns i Sverige.

Jag märker i princip inte någon som helst skillnad mellan svenska barn och andra västerländska barn. Tycker de är som barn är och de flesta föräldrar verkar kunna ha pli på dem i alla fall.
Jag har uppfattat David Eberhard som osympatisk, empatilös och cynisk vilket mycket väl kan bero på att jag missförstått honom men de här ring-p1-flosklerna är ju trist att behöva läsa. Naturligtvis tas det emot med öppna armar av andra bittra gubbar och frustrerade nyblivna vuxna män.
Jag tycker inte alls att han sätter sig på tvären och ifrågasätter myter - han vädjar på ett populistiskt sätt till våra mest cyniska sidor, förenklar samhällsbilder, föraktar svaga och beter sig allmänt som prussiluskan. Han är inte anti-etablissemanget, han är etablissemanget i dess fulaste form.

David Eberhards utopi där människor inte får må dåligt för vad som helst, barn ska skrämmas till lydnad och underkastelse och konst inte får provocera är inte långt ifrån min dystopi.

Med det sagt så tror jag ändå att det i David finns en schysst snubbe som gillar människor, hans yrkesval borde ju borga för det.

Vi vänder på steken istället, det kan vara nyttigt stt skifta perspektiv:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/vuxna-vax-upp/
Senast redigerad av Richie Aprile 2013-11-01 kl. 00:08.
Citera
2013-11-01, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Håller med dig. När jag var liten var jag oftast stökig och fick lite smisk när jag kom hem. Men efter ett tag så tyckte socialen att de inte kunde uppfostra mig och ville flytta mig vidare till en annan familj.. Efter några år så ger sig socialen och allt rullar på som vanligt. Tycker fan att socialn ska ge fan att flytta barn innan föreldrarna håller med.

Tror du det finns någon dålig förälder (eller förälder öht) som vill överlämna sina barn till socialen frivilligt?
Citera
2013-11-01, 13:53
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beardz
Behandlar man barnen med respekt så får man respekt tillbaka. Den där hjärnskrynklaren vet inte vad han snackar om.
Det beror på vad du menar med respekt. Respekt för dem som personer, ja. Respekt för dem som kravmaskiner, nej.
Citera
2013-11-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Vad tycker ni, har psykiatern rätt, själv håller jag med han till 100%.
Föräldrar idag törs inte säga emot sina barn, utan låter dom tro att livet är att glida fram på en räkmacka..
Vi som är födda på 50-60-talet curlades inte fram av våra föräldrar, och fick lära oss att veta hut, och fick man sig en dask nångång så hade man gjort sig förtjänt av det..
Nja, tycker det är överdriven tolkning. Känner inte igen det från min omgivning av barn och vuxna. Visst ska barn få tro att de är delaktiga i aktiviteter, men i slutändan är det ju alltid de vuxna som bestämmer?

50-talet: Föräldern lägger upp en rejäl portion mat. Barnet tvingas äta upp maten på tallriken, trots att de är illamående av mättnad. För det är så synd om fattiga barn som svälter i världen...(what?!)
år 2013: "ta inte mer mat än vad du kommer att äta upp" Successivt lär sig barnet efter några gånger att ta små portioner och flera gånger om behovet finns. Logiskt. Inget tvingande. Ingen trots.
Citera
2013-11-01, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tror du det finns någon dålig förälder (eller förälder öht) som vill överlämna sina barn till socialen frivilligt?

Nja.. Men det skulle inte hjälpa att flytta mig till en annan familj, skulle säkert bara göra skiten värre..
Citera
2013-11-02, 16:15
Medlem
Vuxna människor har alltid klagat på barn och ungdomar. Sanningen är nog den att vi får de barn vi förtjänar!
Citera
2013-11-03, 14:10
Medlem
Håller absolut inte med här. Visserligen har den andel ungar som är uppfostrade ökat, men den stora majoriteten är välartade knattar som är precis som föregående generationer.
Citera
2024-03-12, 12:18
Medlem
Domass avatar
De problem jag kan se hos vissa svenska familjer är den "fria uppfostran" alltså att man inte vågar sätta sig över barnen och deras beslut. Precis som artikeln säger.

Andra problem vi har är att många ungdomar bara följer trenden och utvecklar psykisk ohälsa.
Alltså att man börjar värdesätta mobilen, facebook, TikTok mer än det faktiska livet. Dessa ungdomar utvecklar en del gånger ADD eller dopaminberoende p.g.a. sitt mobilanvändande.

Många av dessa ungdomar och så högt som hälften utav tjejerna känner att de lider utav psykisk ohälsa direkt kopplat till fysiska attribut.

Detta är inget bra betyg för ett land, alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in