Citat:
Ursprungligen postat av
RandomNPC
Om vi antar att ett jag‑subjekt uppstår ur ett biologiskt substrat vars ontologiska grund möjliggör emergens ur komplexitet, så är den subjektiva upplevelsen inte beräkningsbar som en strikt fysisk process. I kontrast finns ingen motsvarighet till detta i språkmodeller och artificiella neurala nätverk. De emulerar endast en form av imaginär intelligens genom statistisk mönsterigenkänning, utan fenomenologisk förankring eller kroppslig grund. Att likställa dem med hjärnor leder annars lätt till mystik eller antropomorfism, eftersom de saknar den ontologiska dimension som kan ge upphov till ett verkligt "jag".
Varför skulle emergens kunna ge upphov till ett subjektivt jag i ett biologiskt neuronnät, men principiellt inte i ett artificiellt? LLM:er har genom träning fått emergenta oväntade förmågor som programmering, matematiskt och logiskt resonemang och att sätta bra ord på människors känslor i olika situationer. Vilka fler emergenta förmågor är då principiellt omöjliga – och varför?
Om man studerar neurala nätverk på låg nivå, eller innan de har fått inlärning, så är de bara kemisk och elektrisk signalbehandling. Enkla djur, och nyfödda barn, saknar förmåga till självigenkänning och att reflektera över egna och andras tankar, dvs de saknar självmedvetande. En vuxen människas hjärna har utvecklats genom mognad och inlärning. Hur skiljer det sig principiellt från hur ANN tränas? Språket ger dessutom människan mycket kraftfulla verktyg logiska och abstrakt tänkande, som andra djur saknar, och att förmedla sina egna tankar och känslor till andra så att kultur och vetande utvecklas. På samma sätt skiljer sig ett LLM från andra ANN genom språket, som ger det andra emergenta förmågor.
Du verkar anta att biologin har någon särskild ”ontologisk dimension” som artificiella system saknar, men vad består den konkret av? Om medvetandet är en emergent effekt av komplexitet och informationsbearbetning ser jag inget självklart skäl till att det principiellt måste vara bundet till biologiskt material.
Det påminner om Roger Penroses resonemang. Han har hävdat att mänsklig matematisk förståelse innehåller något icke-algoritmiskt som en dator därför inte kan återskapa. Han beskriver förståelse som medveten insikt i varför något är sant, t.ex. varför en beräkning fungerar, men ger inget allmänt accepterat objektivt test som skiljer sådan förståelse från avancerad beräkning. LLM:er motbevisar inte Penrose, men deras förmåga att generalisera, resonera och lösa nya problem gör det allt svårare att avgöra utifrån beteendet vad som skulle skilja ”förståelse” från tillräckligt avancerad beräkning och mekanisk behandling.