Citat:
Ursprungligen postat av
RandomNPC
Det finns inget säkert kriterium för att avgöra om ett system är medvetet eller endast en simulering. Turingtestet betraktades tidigare som relevant, men det mäter enbart beteendemässig imitation. Medvetandets ontologi kan förstås som en dual‑aspekt egenskap hos substratet. En yttre fysisk struktur och en inre fenomenell upplevelse. I en biologisk hjärna uppstår genom självorganisation både den fysiska och den upplevelsebaserade aspekten, vilket konstituerar ett subjekt. En teoretiskt syntetisk organisation skulle kunna ge samma resultat, men teknologiska system saknar den intrinsiska natur som krävs för att generera en genuin fenomenell dimension. En upplevelse hos ett datorsystem verkar obegriplig i denna ontologiska ram. Det är inte ens en reduktion, utan ett kategorifel.
Du nämner din dual-aspekt-uppfattning. Skiljer sig din uppfattning från klassisk dualism, där kropp och en övernaturlig själ är två separata substanser, och isåfall hur? Du menar att samma biologiska system har både en yttre fysisk och en inre fenomenell sida, men att ett ANN bara kan ha den första.
Jag tänker mig att datorsystems hårdvara och oföränderlig programkod motsvarar kroppen/hjärnans fysiska struktur, medan föränderlig mjukvaran, särskilt ANN:ets inlärda parametrar, och variabler i arbetsminnet, motsvarar hjärnans mentala informationstillstånd eller vår själ. Skillnaden är att ”själen”, inklusive vår "förståelse", våra känslor, vårt "jag", vårt "självmedvetande", då inte behöver vara någon övernaturlig substans: utan existerar när vi studerar hjärnor och ANN på en högre organisationsnivå. De är alltså emergenta fenomen.
Är du bekant med innebörden av emergens?
Jag förstår fortfarande inte varför ett biologiskt systems informationstillstånd kan få en fenomenell sida, medan motsvarande emergenta process i ett artificiellt system principiellt bara skulle vara ”imaginär”. Du säger nu att tekniska system saknar den nödvändiga ”intrinsiska naturen”, men vad är denna egenskap konkret? Hur vet vi att hjärnan har den och datorer saknar den?
Om vi saknar både ett kriterium för medvetande och kunskap om vilken fysisk egenskap som skapar subjektiv upplevelse, tycker jag att slutsatsen att ett datorsubjekt bara är en simulering fortfarande är ett filosofiskt antagande snarare än grundat på vetande.