Citat:
Ursprungligen postat av
Klockbojen
”Under förundersökningen har det framkommit att lotsen haft en så aktiv roll på fartygets brygga under färden att lotsen är skäligen misstänkt för att ha varit medvållande till olycka”
Under alla mina år till sjöss både som manskap och befäl har aldrig någonsin en enda lots någonstans i världen givit några andra instruktioner än kurs och fart till vakthavande befäl under in/ut-segling. Det låter orimligt att lotsen i det här fallet skulle ha tagit på sig någon arbetsuppgift utöver sin egen. (Om så skulle vara är det en överträdelse mot fackliga avtal, totalt oväsentlig detalj i denna tragedi)
Ingen katastrof uppstår pga en enskild faktor, den består alltid av en serie omständigheter som tillsammans bildar en ”perfect storm”.
Ansvarsfördelningen efter en kollision till sjöss är aldrig 100/0. Oavsett hur det kommer fördelas i slutändan kommer livet aldrig bli det samma igen för kaptenen, lotsen, pappan, sonen och deras anhöriga. 🙏
Ja, och det är väl precis det som gör att åklagaren mer eller mindre måste misstänka lotsen.
Ska regel 19 appliceras är farten en central punkt, och befälhavaren säger naturligtvis att han har hållit den fart lotsen har angivit, och lotsen bekräftar att han gjort sitt jobb. Då blir det svårt för åklagaren att bara peka på kaptenen.
Precis som du säger, ansvarsfördelning är aldrig 100/0 på sjön, det har jag försökt förklara många gånger i tråden, och oj vad mycket skit jag har fått för det
Inte heller kommer livet aldrig att bli detsamma för mammans föräldrar, syskon och övrig anhöriga och vänner. Det var mamman och dottern som råkade värst ut i denna mycket tragiska olycka.
(OBS, jag förstår hur du tänker med din emoji där på slutet, men det är egentligen en high-five emoji... många gör samma misstag som du dock.

)