2026-08-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Personen hade berättat för chefen att hon kunde få sådana. Och han anställde henne.

Vi kan inte långtidsjukskriva alla som har minsta diagnos, det skulle inte gynna vare sig dig, mig eller personen ifråga. Möjligt att just det här arbetet inte fungerade för henne, men då har chefen gjort fel som anställt henne.

Dock, jag tror inte att vi fått veta riktigt allt.
Jag tror dock inte chefen hade förstått att han ångestattackerna var så enkelt triggade.
Citera
2026-08-08, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Fast man kan inte vara så skör att man bryter ihop för att man inte hittar omklädningsrummet. Då är man faktiskt helt olämpligt att inneha ett arbete. Då kan man inte lämnas ensam en sekund eller förväntas ta något eget ansvar, och det funkar inte i arbetslivet. Man får inte en personlig assistent bredvid sig som håller handen, hela tiden.
Finns det någon i tråden som anser det?

Att däremot ha någon som introducerar, som visar till omklädningsrum, fikarum, berättar om rutiner, ger inlogg med mera tror jag dock tillhör vanligheterna på seriösa arbetsplatser.
Citera
2026-08-08, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag tror dock inte chefen hade förstått att han ångestattackerna var så enkelt triggade.
Då är det chefen som har gjort fel.
Citera
2026-08-08, 05:06
Avslutad
Citat:
Tråden handlar inte om någon praktikant.

Nja, nära nog kan man väl säga dvs. en provanställning som avbrutits helt i enlighet med gällande kollektivavtal. Arbetsgivaren har inte begått något fel eller misstag.

Man får avbryta en provanställning och arbetsgivaren måste ens inte ange något skäl om denne inte vill.
Citera
2026-08-08, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Nja, nära nog kan man väl säga dvs. en provanställning som avbrutits helt i enlighet med gällande kollektivavtal. Arbetsgivaren har inte begått något fel eller misstag.

Man får avbryta en provanställning och arbetsgivaren måste ens inte ange något skäl om denne inte vill.

Man behöver inte ange sakliga skäl för det. Det får dock aldrig ske på grund av bl.a. diskriminering. Här har det ju uppenbart skett.

Dessutom så möter man väl upp nyanställda och introducerar dom? Riktigt skräpföretag.
Citera
2026-08-08, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Man behöver inte ange sakliga skäl för det. Det får dock aldrig ske på grund av diskriminering.

Det blir inte "diskriminering" bara för att någon anmäler till DO efter att facket lagt ner ärendet
Citera
2026-08-08, 08:22
Medlem
Citat:
Finns det någon i tråden som anser det?

Att däremot ha någon som introducerar, som visar till omklädningsrum, fikarum, berättar om rutiner, ger inlogg med mera tror jag dock tillhör vanligheterna på seriösa arbetsplatser.
Ge inlogg o introducera till arbetsuppgifter etc, absolut. Men om man själv får leta reda på omklädningsrum eller toa eller fikarum så kan man inte få ett psykbryt. Då är man för psykiskt instabil för ett jobb.

Edit: Dessutom skedde det här innan nån ev intro hann påbörjas:
Citat:
Personen ska ha kommit till arbetsplatsen en stund innan utsagd tid för att hinna byta om men lyckades inte hitta omklädningsrummet och ska ha blivit ignorerad när hen bett om hjälp.
Senast redigerad av Snurrespratt24 2026-08-08 kl. 08:37.
Citera
2026-08-08, 08:29
Medlem
Citat:
Då är det chefen som har gjort fel.
Eller den anställde som inte berättade hur grav och handikappande ångest är. Om nån säger att hon/han inte är världens mest stresståliga och kan behöva gå undan och samla sig om det blir för mycket, då låter det inte så farligt. Men om det inte behövs mer än ett upplevt otrevligt svar eller osäkerhet kring var en lokal ligger för att utlösa stressen, då måste man beskriva problemet som gravt och allvarligt.

Och det är ju bra att provanställning finns. Det löser problemet.
Senast redigerad av Snurrespratt24 2026-08-08 kl. 08:32.
Citera
2026-08-08, 08:52
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Jag upplever dig som impulsstyrd och manisk. Du skriver och skriver utan att riktigt klara av att följa en röd tråd. Pratar du på samma sätt är du därmed ytterst dålig på att kommunicera.

Dessutom upplevs du som väldigt självupptagen.
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Blablablabla
SyltaTarzan borde också ha tagit med ”väldigt dålig på att ta till sig välmenande kritik”, ”omogen”; och ”överkänslig”, på sin lista över dina egenskaper.
Citera
2026-08-08, 09:58
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ja och arbetsgivaren ska uttryckligen ha sagt att det inte skulle vara några problem heller. Men ord står väl kanske mot ord.
Han/hon räkna väl med att det var inom normala ramar vilket det inte var.
Personen borde ha vård och inte försöka psyka runt på arbetsplatser.
Citera
2026-08-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justificator
Det här är precis min poäng, om du varit på en plats och ingen annan ställt upp, så har du gjort det.

Vad jag sett genom livet är att det även på de sämsta arbetsplatserna alltid finns någon.
Du drar väldigt mycket slutsatser utifrån en artikel som enbart bygger på vad anmälaren uppgett.
Vi vet inte ens på vilken grund det är fråga om diskriminering, vilket bör vara fallet med tanke på att det är fråga om en anmälan till DO. Det har alltså av anmälaren uppfattas som att uppsägningen utgjort en diskriminering av personen.

Allt är spekulationer, men vad vi vet är att chefen har gjort bort sig. Det är också den som vi borde kunna förvänta oss mer av på en arbetsplats.

* Anställer person med uttalad ångestproblematik.
* Sparkar sagda person dag 1 pga ångestproblematik innan skiftet har börjat.

Vi behöver inte veta mer än så. Även om.ångestpersonen är helt värdelös på alla sätt, en riktigt krävande snöflinga så är hen inte den i ansvarig, beslutfattande position.
Citera
2026-08-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Allt är spekulationer, men vad vi vet är att chefen har gjort bort sig. Det är också den som vi borde kunna förvänta oss mer av på en arbetsplats.

* Anställer person med uttalad ångestproblematik.
* Sparkar sagda person dag 1 pga ångestproblematik innan skiftet har börjat.

Vi behöver inte veta mer än så. Även om.ångestpersonen är helt värdelös på alla sätt, en riktigt krävande snöflinga så är hen inte den i ansvarig, beslutfattande position.
Håller helt med, hanteringen säger en hel del om chefen/arbetsplatsen.
Fattar inte riktigt hur man tänker, det är nästan som att chefen hjälper ångestpersonen med att få skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in