Citat:
Ursprungligen postat av
Cremefraiched
Och de andra % är trollande. Att "behöva vila en dag" för att du "kan/blir bli stressad" och tycker arbetsgivare ska "anpassa sig till stress".
Nu kanske du är på riktigt, och jag vet att det finns folk som är såhär "åh stressad/ångest, behöver vila/går inte till jobbet" och vill gärna att allt ska anpassa sig efter deras behov på deras vilkor efter någon form av "mental sjukdom". Men det är ingen majoritetet med hästlängder och grundar sig alltid i att personen i fråga måste arbeta på sig själv, sin mentala sjukdom och sin stresshantering - men nej, OBVIOUS BAIT IS BAIT
Nej. Jag försökte lämna 100% sjukskrivning som kom av att sakna arbetsförmåga. Jag är däremot intelligent och klarar av att läsa. Dock så har stressen av PTSD inneburit att jag slutade läsa och göra en himla massa som de flesta icke-sjukskrivna gör såsom se på filmer och serier, umgås med människor osv. För mig som sjukskriven så har sådant plockats bort då jag helt sak at arbetsförmåga och i det har till och med att se en massa tv och film ellerumgås med människor upplevts som ett arbete.
Det är väldigt svårt att förklara för människor som aldrig gått in i väggen totalt.
Att jag då valde studier för att rehabilitera mig själv och något lätt (jag fick bara A och B i betyg i kurserna inom vård men jaghar endast C och B betyg från förra vändan när jag inteklarade heltid led nya ämnen då jag aldrig gått i skolan) innebar även att jag valde vården. Förr ville jag arbeta med invandrarpojkar i kriminalitet. Pga att jag istället råkade få eller om jag skapade dem, problem med kriminella män så slutade det med att bli i mina ögon otänkbart pga egna negativa upplevelser, psyket whatever. Äldrevården intresserade mig istället. Jag har aldrig velat arbeta med barn men som ung erbjudits arbete inom det faktiskt eftersom jag varit rätt skicklig på att arbeta med/ta hand om människor.
Inom vården kan man lägga upp scheman som fu gerar för en själv vilket lämpar sig för en som inte kan arbeta heltid från morgon till kväll. Jag pluggade och sedan kom jag ut på praktik där jag då gick från 0% till 100% men egentligen mer för stressen inom hemtjänsten är mer än så särskilt när jag inte ens fick kafferaster. Jag var där samtidigt som jag inte var arbetsför och arbetade och ja slutligen var stressen för hög så att jag behövde en dag vila mitt i veckan för att jag inte klarade mer och säger kropp och huvud ifrån, då vet någon med 100% sjukskrivning bakom sig att den
måste ha den pausen systemet säger är akut.
Jag hade dessutom missat en hel kurs som skulle ha lästs samma månad som läraren felaktigt sagt inte var min kurs.
Jag tog studielån för att kunna studera och sedan komma ut i arbetslivet med förhoppning om att ta bort en del av min sjukskrivning. Arbetsplatsen såg mig som en slav som de kunde binda till praktiken varenda minut de kunde suga ut ur mig.
Självklart ska en praktikant som studerar för att komma ifrån heltid sjukskrivning få vila en dag i slutet av praktiken när den gett allt den kan och över sin förmåga.
Ni som käftar emot kan fortsätta hur mycket ni vill men jag har rätt. Givetvis vill alla normalfungerande i samhället att en praktikant får vila en dag i slutet av praktiken när den är helt dränerad på energi för att orka med sista veckan och därmed kunna studera för att kanske arbeta deltid istället för att vara heltidsjukskriven.
Det galnaste med internet är att få se hur många störda människor det är som kallar andra för mentalsjuka eller hur många hjärnkontoret inte fungerar hos som påstår att andra minsann inte är särskilt smarta osv.
Man förstår varför systemen inte fungerar med pippifåglar som er som sprider era ogenomtänkta åsikter överallt för att minst lika dumma individer ska nappa.
Att ni säger att det är bättre att folk är 100% sjukskrivna än att de "bara" arbetar 95,5 % på en arbetsmånad säger otroligt mycket om er och mindre om mig