2026-08-07, 18:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Jag jag jag. Handlar tråden om dig eller? Eller hur jävla intelligent du är.
Sluta posta kring mig så löser sig problemet med att jag drar paralleller till mig själv
Citera
2026-08-07, 19:45
Medlem
Man kan inte jobba i äldrevården om man får en ångestattack för att man inte hittar omklädningsrummet...svårare än så är det inte. Det är ju synd att denne får en ångestattack. Se till att ordna upp detta och ta reda på roten till problemet? Finns terapi och psykologissamtal.
Citera
2026-08-07, 19:50
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Mitt namn saknar relevans. Majoriteten på internet är rent tramspostande. Jag väljer alltid nick som inte är stötande. Men ja du och andra ser väl grovt rasistiska nick som fullt seriösa och normalfungerande människor med icke-trasiga intellekt. Själv har jag aldrig under alla år på internet någonsin haft ett användarnamn som varit rasistiskt, sexuellt eller osmakligt. Jag är nöjd med det men der är bra märkligt att i 15 års tid ifrågasatts för mina olika nick. Ni läser in sådant som inte finns förmatt ni inte vil förstå att alla måste heta något och bara tar något istället för att grubbla djupt.

Jag är rätt seriös i mina inlägg till bra över 95%

Och de andra % är trollande. Att "behöva vila en dag" för att du "kan/blir bli stressad" och tycker arbetsgivare ska "anpassa sig till stress".

Nu kanske du är på riktigt, och jag vet att det finns folk som är såhär "åh stressad/ångest, behöver vila/går inte till jobbet" och vill gärna att allt ska anpassa sig efter deras behov på deras vilkor efter någon form av "mental sjukdom". Men det är ingen majoritetet med hästlängder och grundar sig alltid i att personen i fråga måste arbeta på sig själv, sin mentala sjukdom och sin stresshantering - men nej, OBVIOUS BAIT IS BAIT
Citera
2026-08-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Ja du bör förstå att jag sammanfatta artikeln och efter de la mina åsikter. Inom citat från artikeln.

Jag står fast vid åsikterna till historien från andra sidan kommer.
Har varit med om chefer nog för att förstå att detta är rätt vanligt att de säger en sak men de ljuger bara

Du slår verkligen alla rekord. Du köper vad som står i en tidning till 100% och dessutom från EN part. Och har dessutom mage att titulera det en sammanfattning. Allvarligt, sök hjälp!
Citera
2026-08-07, 20:46
Medlem
Justificators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Mmm så kan man välja att se på saken. De övriga anställda kan tex ha anställts av en annan chef eller är så sönderstressade och samtidigt belånade att de bara går på autopilot och inte unnar sig ett uns självrespekt. De våndas inför tanken att byta jobb rädda för att de själva skulle behandlas som skit när hierarkin inte längre gynnar dem.

Ja jag har från början till mitten av mitt arbetsliv sett total nonchalans mot nyanställda, då har jag åtagit mig själv att introducera. Sedan ställt krav på ledningen om att införa bättre rutiner för nya. Eftersom jag inte är en feg bystander som ser ner på andra människor, särskilt inte de som kämpar. När det inte landat väl så har jag tackat för en tydlig signal att det är dags att byta.

Ja det är ett extremfall av en inkompetent chef men tyvärr inte så unikt rörande brist på rutiner. Det är sällan eldsjälarna som väljer att arbeta kvar på en sådan plats vilket kan förklara oviljan att hjälpa personen, "inte min uppgift" "inte mitt ansvar" "inte mitt problem". Värsta sortens kollegor.

Min erfarenhet är att de här som är lite försiktiga och känsliga i början ofta överpresterar när de blivit varma i kläderna. De som ser ner på nya brukar ofta göra minimum, klagar konstant och söndrar personalgruppen med härskartekniker så utveckling och arbetsmiljö står i stilltje, de är alltid med i facket och svåra att bli av med. Deras största bedrift är att vara i tid och sällan sjukskriva sig, men klagar gärna när de hostar runt och smittar ner alla omkring sig med olika förkylningsvirus.

Jag vet vilka jag föredrar att arbeta med, you do you.

Det här är precis min poäng, om du varit på en plats och ingen annan ställt upp, så har du gjort det.

Vad jag sett genom livet är att det även på de sämsta arbetsplatserna alltid finns någon.
Du drar väldigt mycket slutsatser utifrån en artikel som enbart bygger på vad anmälaren uppgett.
Vi vet inte ens på vilken grund det är fråga om diskriminering, vilket bör vara fallet med tanke på att det är fråga om en anmälan till DO. Det har alltså av anmälaren uppfattas som att uppsägningen utgjort en diskriminering av personen.
Citera
2026-08-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Du slår verkligen alla rekord. Du köper vad som står i en tidning till 100% och dessutom från EN part. Och har dessutom mage att titulera det en sammanfattning. Allvarligt, sök hjälp!

Läste du att jag kan ändra min åsikt när andra sidan ger sin historia?

Vad är egentligen problemet att arbetstagaren varit ärlig och dessutom ändå besvarar chefen ?

Vad som framkom i artikeln med är att uppsägningen inte ens är på papper vilket låter som ett oseriöst företag.

Men du vet mer, så kan du delge historien?
Citera
2026-08-07, 20:54
Avslutad
Personen var provanställd och fick inte "sparken". Arbetsgivaren valde att avbryta provanställningen helt i enlighet med kollektivavtalet. Arbetsgivaren behöver inte ens ange skäl till att avbryta.

Facket har inte haft invändningar och så gick man till media och DO.

Trams verkar det handla om, rent trams.
Citera
2026-08-07, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Och de andra % är trollande. Att "behöva vila en dag" för att du "kan/blir bli stressad" och tycker arbetsgivare ska "anpassa sig till stress".

Nu kanske du är på riktigt, och jag vet att det finns folk som är såhär "åh stressad/ångest, behöver vila/går inte till jobbet" och vill gärna att allt ska anpassa sig efter deras behov på deras vilkor efter någon form av "mental sjukdom". Men det är ingen majoritetet med hästlängder och grundar sig alltid i att personen i fråga måste arbeta på sig själv, sin mentala sjukdom och sin stresshantering - men nej, OBVIOUS BAIT IS BAIT
Nej. Jag försökte lämna 100% sjukskrivning som kom av att sakna arbetsförmåga. Jag är däremot intelligent och klarar av att läsa. Dock så har stressen av PTSD inneburit att jag slutade läsa och göra en himla massa som de flesta icke-sjukskrivna gör såsom se på filmer och serier, umgås med människor osv. För mig som sjukskriven så har sådant plockats bort då jag helt sak at arbetsförmåga och i det har till och med att se en massa tv och film ellerumgås med människor upplevts som ett arbete.

Det är väldigt svårt att förklara för människor som aldrig gått in i väggen totalt.

Att jag då valde studier för att rehabilitera mig själv och något lätt (jag fick bara A och B i betyg i kurserna inom vård men jaghar endast C och B betyg från förra vändan när jag inteklarade heltid led nya ämnen då jag aldrig gått i skolan) innebar även att jag valde vården. Förr ville jag arbeta med invandrarpojkar i kriminalitet. Pga att jag istället råkade få eller om jag skapade dem, problem med kriminella män så slutade det med att bli i mina ögon otänkbart pga egna negativa upplevelser, psyket whatever. Äldrevården intresserade mig istället. Jag har aldrig velat arbeta med barn men som ung erbjudits arbete inom det faktiskt eftersom jag varit rätt skicklig på att arbeta med/ta hand om människor.

Inom vården kan man lägga upp scheman som fu gerar för en själv vilket lämpar sig för en som inte kan arbeta heltid från morgon till kväll. Jag pluggade och sedan kom jag ut på praktik där jag då gick från 0% till 100% men egentligen mer för stressen inom hemtjänsten är mer än så särskilt när jag inte ens fick kafferaster. Jag var där samtidigt som jag inte var arbetsför och arbetade och ja slutligen var stressen för hög så att jag behövde en dag vila mitt i veckan för att jag inte klarade mer och säger kropp och huvud ifrån, då vet någon med 100% sjukskrivning bakom sig att den måste ha den pausen systemet säger är akut.

Jag hade dessutom missat en hel kurs som skulle ha lästs samma månad som läraren felaktigt sagt inte var min kurs.

Jag tog studielån för att kunna studera och sedan komma ut i arbetslivet med förhoppning om att ta bort en del av min sjukskrivning. Arbetsplatsen såg mig som en slav som de kunde binda till praktiken varenda minut de kunde suga ut ur mig. Självklart ska en praktikant som studerar för att komma ifrån heltid sjukskrivning få vila en dag i slutet av praktiken när den gett allt den kan och över sin förmåga.

Ni som käftar emot kan fortsätta hur mycket ni vill men jag har rätt. Givetvis vill alla normalfungerande i samhället att en praktikant får vila en dag i slutet av praktiken när den är helt dränerad på energi för att orka med sista veckan och därmed kunna studera för att kanske arbeta deltid istället för att vara heltidsjukskriven.

Det galnaste med internet är att få se hur många störda människor det är som kallar andra för mentalsjuka eller hur många hjärnkontoret inte fungerar hos som påstår att andra minsann inte är särskilt smarta osv.

Man förstår varför systemen inte fungerar med pippifåglar som er som sprider era ogenomtänkta åsikter överallt för att minst lika dumma individer ska nappa.

Att ni säger att det är bättre att folk är 100% sjukskrivna än att de "bara" arbetar 95,5 % på en arbetsmånad säger otroligt mycket om er och mindre om mig
Citera
2026-08-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Läste du att jag kan ändra min åsikt när andra sidan ger sin historia?

Vad är egentligen problemet att arbetstagaren varit ärlig och dessutom ändå besvarar chefen ?

Vad som framkom i artikeln med är att uppsägningen inte ens är på papper vilket låter som ett oseriöst företag.

Men du vet mer, så kan du delge historien?

Vad bra! Då kan du skriva en "sammanfattning 2" som direkt motsäger din "sammanfattning 1". Briljant!

Nej! Jag vet inte mer. Just därför går jag inte in och skriver massa smörja.
Citera
2026-08-07, 22:22
Medlem
Citat:
Självklart ska en praktikant som studerar för att komma ifrån heltid sjukskrivning få vila en dag i slutet av praktiken när den gett allt den kan och över sin förmåga.
Tråden handlar inte om någon praktikant.
Citera
2026-08-07, 22:41
Medlem
Citat:
Jag har återigen goda betyg gällande textförståelse och en hög intelligens.

Du hopppar på mog med en massa skit och vräker ur dig skit. Sedan kallar du mig rättshaverist baserat på att jag till skillnad från dig kämpar för ett bättre Sverige. Du är så jäkla tappad men det inser du inte. Förövrigt så kan du inte själv läsa då jag aldrig haft problem med att arbetsgivare inte vill ha mig att göra utan att de överbelastat mig för att jag "arbetat så bra" att de sett en chans att försöka suga ut allt de kan ur mig och jag då lämnat istället. Tror du, att jag är den uppsagda personen är det din egen textförståelse du ska fundera kring.

Ja de flesta men inte de läsare som räknas.

Du har nog en hel del saker du behöver bena ut i ditt liv. Och det säger jag av omtanke.

Det är behjärtansvärt att du vill jobba inom hemtjänst och äldrevård MEN… bara för att man VILL jobba med något, så betyder det inte att man är bra på det. Man har inte någon ”rättighet” till ett yrke, bara för att man upplever ett kall.

Jag upplever dig som impulsstyrd och manisk. Du skriver och skriver utan att riktigt klara av att följa en röd tråd. Pratar du på samma sätt är du därmed ytterst dålig på att kommunicera.

Dessutom upplevs du som väldigt självupptagen. Du får det att låta som att tråden handlar om dig, vilket den inte gör.

Varför skriver jag då till dig, om tråden handlar om någon annan? Jo! Du är ett ypperligt exempel på varför arbetsmarknaden är så skev just nu. Du har säkert en jättemånga bra egenskaper som skulle kunna nyttjas av arbetsmarknaden MEN du vill att saker enbart ska vara på dina villkor. Du har tankar om vad du är bra på, men reflekterar kanske inte över om du är lämplig för jobbet. Du har säkert mycket att bidra med men saknar självinsikten om vad det är.

Att inte kunna stå emot stress men jobba med människor, och framförallt sjuka och gamla, är ingen bra kombination. En tjänst inom vård och omsorg kräver ett enormt pannben, oändligt tålamod och ett psyke som aldrig faller för stress.

Jag vill inte bli äldre och behöva få omvårdnad av en människa som blir stressad, trött, är självcentrerad, manisk, dålig på att kommunicera etc.
Citera
2026-08-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du känner att bli introducerad till det nya arbetet är att bli curlad?

Jag tänker mig att ett schysst välkomnande där man blir visad till omklädningsrum och avdelningen man ska vara på, så man slipper att gissa, snarare borde vara ett måste.
Fast man kan inte vara så skör att man bryter ihop för att man inte hittar omklädningsrummet. Då är man faktiskt helt olämpligt att inneha ett arbete. Då kan man inte lämnas ensam en sekund eller förväntas ta något eget ansvar, och det funkar inte i arbetslivet. Man får inte en personlig assistent bredvid sig som håller handen, hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in