Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Det är lite det som är problemet med ditt resonemang om säker fart - det finns väldigt lite som tyder på att farten var problemet, och väldigt mycket som tyder på att just dålig uppsikt var orsaken. Besättningen på fartyget märkte ju inte snipan ens efter att man kört över den, och man verkar ha seglat utan en utkik i förhållanden där detta normalt krävs.
Jag ser inte några problem med mitt resonemang om säker fart. Däremot ser jag problem med åklagarens resonemang om kopplingen mellan säker fart och vållande till annans död. Läs mitt inlägg om kausaliteten.
Allt tyder på att farten var problemet.
Inget tyder på att dålig uppsikt var problemet.
Enligt åklagarens perspektiv.
Det är min bestämda uppfattning efter att åklagaren delgivit lotsen misstanke om brottet vållande till annans död.
Det hela är mycket enkelt. Jag ser inget annat orsakssamband än säker fart - vårdslöshet - vållande, som kan leda till den misstanken mot lotsen.
Finns inget som säger att skeppet kört utan utkik. Däremot är det uppenbart att snipan gjort det.
Ser du något annat orsakssamband som leder oss fram till där vi står idag, med en lots misstänkt för vållande till annans död, så berätta gärna om det. Lotsen har inget som helst ansvar för utkik, tänk på det.