Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Det vill dom säkert, men tro det eller ej (jag vet så klart redan vad du tror), så har människor som är på en sån position generellt sett lite integritet och du pratade ju dessutom att hota deras barn.
Tur att vi slipper gå på Fantens spekulationer, för det har gjorts undersökningar över hurpass många människor som kan tänka sig att utföra ett stedsteg som följd av mutor, hot eller manipulation från tredje part (såsom uppmaning från auktoritet, t ex högre chef, politisk ledare, fru eller klanledare). Fischbacher & Föllmi-Heusi bland annat.
Kort sagt visar dessa undersökningar att majoriteten kan påverkas om beloppet är tillräckligt stort. Vilket 500 miljoner är.
Citat:
Ja, det skulle vara ett problem. Hur fan ska jag transportera det till att börja med? Jag skulle inte ens kunna ta upp det i hissen där jag bor.
Men suck. Har du 500 miljoner har du råd att ta in på lyxhotell livet ut om det skulle behövas. Du kan hyra ett garage i marknivå med fjärrstyrd dörr där du bara rullar in pengarna med tån.
Citat:
Och hur skulle jag sen göra om det bli pengar som går att använda utan att det börjar ställas obekväma frågor?
De flesta tar anonyma semestrar utomlands där de spenderar sina mutpengar. I Abu Dhabi, New York, Tokyo, Shanghai vet ingen vem du är.
Citat:
Det är klart att det går. Men för en chef på Sifo så skulle det bli väldigt krångligt att omvandla det till pengar som man faktiskt kan använda.
500 miljoner är inte summor som du använder för att köpa rödtjut för. Man väljer sannolikt att investera dem. Pengar kan tvättas utomlands. Och om pengarna dessutom kommer från utlandet behöver de inte ens passera den svenska gränsen.
Citat:
Det går ju inte direkt att gå till Forex och växla 100 miljoner i dollar, för att inte tala om sätta in det på på sitt bankkonto.
Om man vill muta en Sifo-chef, varför skulle man betala honom i just dollar? Sannolikt föredrar han åtminstone en del i svenska kronor.
Växlar du mindre än 100 000 kr åt gången behöver du i praktiken inte visa id, åtminstone var det så förr.
Du snöar in på detaljer och missar den röda tråden i diskussionen... Ganska tydligt att du lider av autism.