2026-08-08, 00:08
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fel! Jag skuldbelägger ingen. Om man inte vill rösta så är man inte tvungen, det är ett beslut som man själv äger.

Du tycker ju att högerväljare ska sluta rösta, fast gäller det bara i SVerige?
Citera
2026-08-08, 00:11
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du tycker ju att högerväljare ska sluta rösta, fast gäller det bara i SVerige?

Va? Tråden handlar om att opinionsundersökningar indikerar ett kraftigt övertag för vänstern, vilket riskerar göra att högerväljare ger upp och skiter i att rösta. Jag skrev därefter att jag misstänkte att opinionsundersökningarna skulle kunna vara riggade.

Beklagar om trådstarten var otydlig.

Om högerväljarna frågade mig, skulle jag svara att de borde rösta. Än är loppet inte kört. Det kanske inte hjälper att rösta, men å andra sidan - om inte många röstar höger, så är det 100% säkert att Sverige aldrig kommer gå att reparera någonsin. Så jag ber er - gör ett sista försök. Rösta en sista gång åtminstone.

Samtidigt skuldbelägger jag som sagt inte någon för vad den väljer att göra. Eftersom det som sagt är deras egna val.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-08 kl. 00:15.
Citera
2026-08-08, 00:16
Medlem
Citat:
Va? Tråden handlar om att opinionsundersökningar indikerar ett kraftigt övertag för vänstern, vilket riskerar göra att högerväljare ger upp och skiter i att rösta. Jag skrev därefter att jag misstänkte att opinionsundersökningarna skulle kunna vara riggade.

Beklagar om trådstarten var otydlig.

Om högerväljarna frågade mig, skulle jag svara att de borde rösta. Än är loppet inte kört.

Samtidigt skuldbelägger jag som sagt inte någon för vad den väljer att göra. Eftersom det som sagt är deras egna val.
Inför nästa undersökning så har man viktat om då det i våras var jämt i frågan, har regeringen gjort bra jobb annars lär det bli en diskussion igen om dessa. (Vilket det förmodligen blir ändå då det blir jämnare än vad dessa visar, tror jag)
Citera
2026-08-08, 00:21
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Inför nästa undersökning så har man viktat om då det i våras var jämt i frågan, har regeringen gjort bra jobb annars lär det bli en diskussion igen om dessa. (Vilket det förmodligen blir ändå då det blir jämnare än vad dessa visar, tror jag)

Att regeringen inte gjort ett bra jobb är rimligtvis 100% av väljarna överens om.

Regeringen hade behövt driva högerpolitik istället för den woke-politik och icke-politik de bedrivit.

Detta betyder emellertid inte att man bör rösta på regelrätta vänsterpartier.
Citera
2026-08-08, 00:43
Avstängd
Citat:
Det finns många aktörer internationellt som har både intresse av och tillräckligt med resurser för att påverka utgången av det svenska valet.

Men hur går man tillväga om man vill åstadkomma det?

Ett sätt är ju att man försöker lura i folk att vänstern ändå kommer vinna så det är ingen ide att gå att rösta, lika bra att ligga på soffan på valdagen.

En sådan lögn kan spridas genom att muta samtliga opinionsundersökningsinstitut.

Något sådant blir inte billigt såklart. Men vad skulle något sådant kosta, om man ändå ville lägga sådana summor? Enligt Googles AI skulle prislappen bli "mellan 500 miljoner och flera miljarder". (Själv gissade jag på 2 miljarder innan jag fick AIs svar)

Hade gärna postat hela svaret här, men vill inte bli bannad igen. Finns tydligen en regel emot "AI" på Flashback.

GÅR det ens att fejka hur folk svarat? Svar ja. SIFO och de andra levererar visserligen rådata till beställaren, men ingen går nånsin igenom dessa rådata och följer upp med ett samtal - "ursäkta, jag ringer från SvD, jag vill bara kolla så att svaren du angav till vår medarbetare stämmer, du sa att du hade röstat på S om det var val idag, stämmer det?".

Hur man hackar, variant 1:
Hade jag varit anlitad för att göra en sådan kupp, hade jag lagt in i appen som SIFO-medarbetarna använder, så att när appen känner av att det gäller svenska riksdagsval, så är det 10% förhöjd sannolikhet att svaret registreras till vänsterns fördel, oavsett vad SIFO-medarbetaren knappar in att den uppringde har svarat.

Finns hacking? Ja. Det är inte en konspirationsteori.

Men är det ingen som kollar källkoden i apparna så att det inte ligger en sådan malware? Nej, att kontrolläsa kod förekommer inte bara för att det råkar vara val i Sverige.

Hur man hackar, variant 2:
Man kan även hacka telefonväxeln. Kommer man in i telefonväxeln kan man lägga in malware som gör så att 10% av samtalen kopplas fel och hamnar hos ett specifikt nummer, som alltid svarar att han röstar på sossarna.

Hur man hackar, variant 3:
Variant 3 är en hybrid. Man får tag i en chef som kan tänka sig en resväska med guld och diamanter för 500 miljoner. Som grädde på moset visar man bilder av barnen på väg hem från skolan och säger "du vill väl inte att något ska hända med lilla Lisa?". Som "tack" låtsas chefen tycka att programvaran X är smart att byta till och fattar det beslutet. Denna nya programvaran X är försedd med sådan malware som i variant 1 redan från början - den behöver alltså inte ens hackas.

Går det att påverka folk med mutor och/eller hot mot deras barn? Ja. Det är ingen konspirationsteori.

Finns det aktörer som har något att tjäna på att Sverige får en vänsterregering, med allt som följer av det? Ja, det är ingen konspirationsteori.

Om opinionsinstituten vill att vi ska tro deras märkliga siffror så borde de offentliggöra rådatat, så att någon oberoende (behöver inte vara allmänheten) kan göra ett stickprov och ringa till 50-100 av de tillfrågade personerna, för att se så att de verkligen svarat så som SIFO-personalen har registrerat. Men se där tar det stopp, för det har EU sett till. Det räknas som "personuppgift" och är sålunda superhemligt att datorprocessa. Ändå offentliggörs alla svenskars självaste BOSTADSADRESS. Fundera över det!
Men okej, kan SIFO lämna ut telefonnumren utprintade då, om jag går till deras kontor? För då omfattas det inte av datorförbuden? Fråga dem det. Svaret kommer garanterat bli nej...
Snacka med Wall Enberg. Då behöver du inte påverka nåt. Han äger alla sidorna.
Citera
2026-08-08, 00:47
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Snacka med Wall Enberg. Då behöver du inte påverka nåt. Han äger alla sidorna.

Wallenberg äger trots allt bara 4% av börsvärdet, ändå sprids samma typ av snack om honom som om Rotschild i USA-debatten...
Citera
2026-08-08, 00:50
Avstängd
Citat:
Wallenberg äger trots allt bara 4% av börsvärdet, ändå sprids samma typ av snack om honom som om Rotschild i USA-debatten...
Jag tänkte på han i Jönsonligan, men tack för den inte alls misstänkta infon om någon annan tjomme..
Citera
2026-08-08, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är högst osannolikt att sossarna får några miljarder i hemliga donationer, eftersom de inte bedriver politik som riktar sig till miljardärer. Därför får de sälja lotter istället, vilket i sammanhanget är en betydligt mer oskyldig partifinansiering.

Socialdemokraterna tigger om donationer genom Kampfonden. Och att man ska skriva in dem i ett testamente.

Om man går med i Månadsklubben får man "inbjudningar till event och insyn i partiets ekonomi".

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrIf1wPZnZqUwIA0zY_Ogx.;_ylu=Y29sbwNpcjIEcG9 zAzYEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1787353872/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.socialdemokraterna.se%2fengag era-dig%2ffyll-pa-kampfonden/RK=2/RS=05Y2nitA3hE54gREIlOqTtFFqTQ-
Senast redigerad av Newton555 2026-08-08 kl. 01:28.
Citera
2026-08-08, 02:21
Medlem
Ockhams razor känns tillämpligt här. Har du mycket pengar och vill få en sida att vinna är att betala influencers att över tid övertyga första-tredjegångsväljare. En stor grupp som är unga nog att lätt påverkas samt att de med marginal är större än de få procenten som skiljer blocken.

Addera att göra liknande genom äldre likeable kändisar, tänk Gry Forsell, som folk lyssnar på av den enkla anledningen att det gillar personen.

I och med att vi i Sverige har "analoga val" där vi röstar med fysiska lappar kan man inte hacka för att ändra folks röst. Digitalt kan man dock antagligen påverka vad folk exponeras för för idéer
Citera
2026-08-08, 05:46
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag tänkte på han i Jönsonligan, men tack för den inte alls misstänkta infon om någon annan tjomme..

Aha! Blink blink!

Bra att du är diskret ifall Q lyssnar!
Citera
2026-08-08, 09:26
Avstängd
Citat:
Aha! Blink blink!

Bra att du är diskret ifall Q lyssnar!
Menar du Q i James Blund?
Citera
2026-08-08, 10:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
På vilket sätt är det en separat diskussion? Om man har pengarna så lägger man givetvis dessa där de gör mest nytta.
Citat:
Jo det pågår ju också förstås, fast det är en separat diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in