Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Hör du till dem som blir förbannade på Jomshof, Denice, Stegrud m.fl för att de ständigt uttrycker sig på ett sätt som lockar hårda väljare som jag själv?
Jag är liktgiltig inför vad folk röstar på. Tror jag röstade på SD i Europaparlamentsvalet 2014. Svenskarnas Parti i riksdagsvalet 2014, vilket jag skämdes lite över givet extremistkopplingarna. Jag röstade på AFS 2018. Sedan dess har jag inte röstat eftersom mitt förtroende för parlamentarismen är så låg.
Mitt synsätt är att systemet inte behöver att du håller med om utfallet; det behöver bara din deltagandehandling för att kunna peka på valdeltagandesiffror som bevis på "folkviljan". Det är därför valdeltagande i sig (inte bara vem som vinner) rapporteras och används retoriskt av eliter -- en regering med 85% valdeltagande bakom sig kan hävda folklig förankring på ett sätt en regering med 40% inte kan, oavsett vilket parti som styr. Din röst är då inte bara instrumentell (påverka utfallet) utan konstitutiv (bidra till systemets självbild av att vara representativt).
Min tröskel för att rösta är högre; det hade krävt att det fanns en elitsplittring vilket hade manifesterat sig genom mycket större polarisering via partier. Många är naiva och tror "folkvilja" räcker, men i själva verket behöver man stöd i toppen på samhället för att driva förändring.