Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Jag hade varit öppen för det om han inte stod att finna efter MOP och det först flera år senare upptäcktes att det borde finnas ett vittne till, den kontorsarbetare som lämnar Skandia 23:20. Det är dubbeldribblingen tillbaka mot Skandia och det ständiga uppmärksamhetssökandet som är problemet. Som Lars Olof Lampers uttryckte det, mest besviken av alla att han åker ur PU är Stig själv. Han behöver vara iskall och spritt språngandes på samma gång för att det ska förklaras ur ett GM-perspektiv.
Ja, det är synnerligen märkligt. Men det finns folk till precis allt.
Får man spekulera lite fritt kan man ju tänka sig att tankarna på att skjuta Palme kanske funnits i bakhuvudet som en kombo av att visa sig på styva linan men att det inte varit speciellt noga planerat.
När han väl stod där efter skotten kanske han var avtrubbad av långvarigt alkoholmissbruk men kände ändå djup ånger och flydde i ren panik eller överlevnadsinstinkt.
Efterspelet blev en kamp mellan samvete och rädsla för att sitta resten av livet i fängelse. Därav uppmärksamhetsivern.
En mening från den där sista intervjun 1992 har fastnat.
Han säger nåt i stil med att ”vissa av oss kanske blir ilskna när vi blir avsnästa och då kan det hända att sinnet rinner över”.
Det skulle kunna tolkas som ett indirekt erkännande utan att vara kategorisk.
Jag säger inte att det gick till sådär, men det skulle om inte annat kunna förklara beteendet och ge en bild av en komplex människa som kämpade mot inre komplex.
Han verkade iaf haft andra sidor än de han visat i förhör och tv-inslag. Det är det jag menar med att skenet kan bedra.