2026-08-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
När? Hur länge? Och var?

Bodö, Trondheim och Bergen. 6-12 månader vardera. Senast för ett halvår sen.
Citera
2026-08-07, 21:46
Medlem
Är inte norrman men bor i Norge sedan starten av 2025. Tjänar betydligt bättre än vad jag hade gjort i Sverige med motsvarande jobb.

Svaret på frågan: allt osunt är dyrt. Snus, alkohol, godis, chips osv.

När det gäller basvaror så är det inte på jävligt. Kostar väl som regel 10-50kr mer beroende på vara men det går att komma undan relativt billigt.

Vet inte om jag bara vant mig men när jag drar till Stockholm så reagerar jag knappast på att det är billigare på restaurang till exempel. Det som är billigare är som jag var inne på det onyttiga. McDonalds till exempel - otroligt dyrt i Norge.
Citera
2026-08-07, 21:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Bodö, Trondheim och Bergen. 6-12 månader vardera. Senast för ett halvår sen.

Så i totalt 1,5-3 år har du bott i Norge. Alltså inte fast på en plats en längre tid.
Så din åsikt "Norsk arbetarklass har inte råd att konsumera lika mycket som svensk arbetarklass. Jag har jobbat mycket i Norge." ogillas starkt av mig. Av mig som har bott i Norge i 18 år i sträck.
Citera
2026-08-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så i totalt 1,5-3 år har du bott i Norge. Alltså inte fast på en plats en längre tid.
Så din åsikt "Norsk arbetarklass har inte råd att konsumera lika mycket som svensk arbetarklass. Jag har jobbat mycket i Norge." ogillas starkt av mig. Av mig som har bott i Norge i 18 år i sträck.

Jag beklagar. Min tid där var mer än tillräckligt för att få en god uppfattning om deras priser, löner, hur mycket folk har råd att konsumera, samt de allmänna åsikterna om detta.

Norge och Turkiet är de länder jag besökt där folket hatar staten mest.
Citera
2026-08-07, 21:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Priserna är inte därefter. Det mesta kostar minst dubbelt så mycket. Priserna står alltså inte i förhållande till deras något högre löner.
Nej, norska tidningar gör tester hela tiden om hur mycket det lönar sig att handla i Sverige. Nu i 2026 efter ni sänkt momsen så ligger det på ca.40-50% dyrare i Norge, men då är mycket som är typiskt mycket billigare i Sverige med som godis, läsk och kött. Dock kan det vara något dyrare vid gränsen än där Svenssons handlar själv.
Handlar man vanlig mat inkl mejeri, fisk, grönt osv. så ligger nog skillnaden på en matkorg på ca. 20-30%.
Några saker är också billigare i Norge.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-08-07 kl. 21:58.
Citera
2026-08-07, 21:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag beklagar. Min tid där var mer än tillräckligt för att få en god uppfattning om deras priser, löner, hur mycket folk har råd att konsumera, samt de allmänna åsikterna om detta.

Norge och Turkiet är de länder jag besökt där folket hatar staten mest.

Nått systemfel är det när det går lämmeltåg till Sverige för att handla mat och alkohol. Sen att de köper upp nästan hela västkusten, trots att det är så jävla bra i Norge?
Citera
2026-08-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nej, norska tidningar gör tester hela tiden om hur mycket det lönar sig att handla i Sverige. Nu i 2026 efter ni sänkt momsen så ligger det på ca.40-50% dyrare i Norge, men då är mycket som är typiskt mycket billigare i Sverige med som godis, läsk och kött. Dock kan det vara något dyrare vid gränsen än där Svenssons handlar själv.
Handlar man vanlig mat inkl fisk, grönt osv. så ligger nog skillnaden på en matkorg på ca. 20-30%.
Några saker är också billigare i Norge.

Vanlig mat är inte bara 20-30% billigare i vanliga svenska matbutiker. Jag har besökt gränsbutikerna i Storlien, Strömsund och Abisko, och deras priser är rent bedrägeri. Det är absolut inte representativt för svenska matpriser. Jag minns att Coop i Storlien tog 45 kr för en Dr Oetker fryspizza som kostade 28kr i vilken annan butik som helst i landet.
Citera
2026-08-07, 22:00
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Nått systemfel är det när det går lämmeltåg till Sverige för att handla mat och alkohol. Sen att de köper upp nästan hela västkusten, trots att det är så jävla bra i Norge?
Åker inte svenska lämmlar till Tyskland och Danmark?
Finare och billgare på svenska västkusten, men förstår att det inte är populärt.
Citera
2026-08-07, 22:08
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Vanlig mat är inte bara 20-30% billigare i vanliga svenska matbutiker. Jag har besökt gränsbutikerna i Storlien, Strömsund och Abisko, och deras priser är rent bedrägeri. Det är absolut inte representativt för svenska matpriser. Jag minns att Coop i Storlien tog 45 kr för en Dr Oetker fryspizza som kostade 28kr i vilken annan butik som helst i landet.
Haha, lustigt, jag var faktiskt på Storlien idag(bor nära), men handlar ingen mat där, bara snus och öl.
Citera
2026-08-07, 22:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Finare och billgare på svenska västkusten, men förstår att det inte är populärt.

Polen är stort också.

Denna karta stämmer väl ganska bra överens med verkligheten.
https://ibb.co/fd2ZYNv2

För norrmännen då att det blir billigare i transport att åka till Sverige snarare än att gå direkt till Danmark för ännu billigare.
Citera
2026-08-07, 22:12
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Polen är stort också.

Denna karta stämmer väl ganska bra överens med verkligheten.
https://ibb.co/fd2ZYNv2

För norrmännen då att det blir billigare i transport att åka till Sverige snarare än att gå direkt till Danmark för ännu billigare.
Synd om islänningarna.
Citera
2026-08-07, 22:15
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Ja, Sverige är Norges hora. De älskar att sova här och det är gratis att köra på våra vägar (jämfört med Norges bögvägavgifter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in