Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsugning
Det värsta med Norge är väl ändå att de är så jävla hunsade av staten. Ingen vågar köra mer än 5 km/h över hastighetsgränsen för böterna är sinnesjuka, som ett exempel. En jävla polisstat är det.
Nåja. Sist fick jag betala 1250 kr för fortkörning i Norge, i Sverige hade jag för samma överträdelse fått betala 1500 kr.
De har i och för sig en betydligt brantare trappa än oss, det högsta jag fått betala var 16 papp. Men då fick jag till skillnad från i Sverige behålla körkortet, så den egentliga kostnaden var betydligt lägre.
De har också ofta högre hastighetsbegränsningar än oss. Enligt mig har de i regel också bättre flyt, till skillnad från här så håller många hastigheten istället för att ligga 5-10 km/h under skyltad hastighet.
Varför det nu är intressant vad man får betala för att medvetet bryta mot lagar. Av vad jag sett på TV och läst i tidningar är det bättre att vara kriminell i Norge än i Sverige, deras fängelser framstår som lyxhotell i jämförelse.
---
Vad gäller livsmedel så tror jag att många överdriver, det beror helt på vad man köper. I reda pengar är allt dyrare, men justerat för köpkraft är nog det mesta faktiskt billigare eller likvärdigt.
Det jag främst reagerar på är hur dyrt allt importerat är, och hur dåligt utbud de har gentemot svenska matbutiker. Det ska dock som jag fått det förklarat för mig vara medvetet; de vill ha en högre grad av självförsörjning än oss, och då är det så klart fullt rimligt att de inte har en avdelning för varje världsdel på lokala matbutiken samt att importerat är dyrare.
Allt som allt föredrar jag Norge framför Sverige. Det är ett trevligare land med ett trevligare och mer sammansvetsat folk. Hade det inte varit för att ciggen är så jävla dyra hade jag absolut kunnat tänka mig att bo där istället.