2026-08-07, 21:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Skitsnack, de har typ 25% högre löner och minst 100% högre priser. Norsk arbetarklass har inte råd att konsumera lika mycket som svensk arbetarklass. Jag har jobbat mycket i Norge, och de flesta där hatar staten.

Inger av det du skriver stämmer.
Citera
2026-08-07, 21:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Priserna är inte därefter. Det mesta kostar minst dubbelt så mycket. Priserna står alltså inte i förhållande till deras något högre löner.

Men det är väl detta med att gå ut och käka, bio etc som är högre. Dvs rena nöjen. Biobiljett eller en stor stark tex kostar ca 40 kr mera. Vilket symboliserar mer att den vanliga norsken kommer ha mer att röra sig med än vad en svensk har. Inte dubbelt men mera.

Men sett till hemelektronik är det ungefär samma.
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/samsung-galaxy-a37-5g-smarttelefon-6128gb-charcoal/1059795
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/samsung-galaxy-a37-5g-smarttelefon-6128gb-charcoal/1059795?qid=57f82b486f0c6162ef242ae6ff4eee0e
Citera
2026-08-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Berätta mer, tack.

Finns inget mer att berätta. De har minst 100% högre priser, men de har definitivt inte 100% högre löner. Alltså lever de fattigare än i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tror att matpriser är det sista en ryss är orolig över?

Va?
Citera
2026-08-07, 21:23
Medlem
slagskotts avatar
Man blir van med höga priser men vi harryhandlar mycket i sverige och kollar priser relativt noga
Citera
2026-08-07, 21:24
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det värsta med Norge är väl ändå att de är så jävla hunsade av staten. Ingen vågar köra mer än 5 km/h över hastighetsgränsen för böterna är sinnesjuka, som ett exempel. En jävla polisstat är det.

Nåja. Sist fick jag betala 1250 kr för fortkörning i Norge, i Sverige hade jag för samma överträdelse fått betala 1500 kr.

De har i och för sig en betydligt brantare trappa än oss, det högsta jag fått betala var 16 papp. Men då fick jag till skillnad från i Sverige behålla körkortet, så den egentliga kostnaden var betydligt lägre.

De har också ofta högre hastighetsbegränsningar än oss. Enligt mig har de i regel också bättre flyt, till skillnad från här så håller många hastigheten istället för att ligga 5-10 km/h under skyltad hastighet.

Varför det nu är intressant vad man får betala för att medvetet bryta mot lagar. Av vad jag sett på TV och läst i tidningar är det bättre att vara kriminell i Norge än i Sverige, deras fängelser framstår som lyxhotell i jämförelse.

---

Vad gäller livsmedel så tror jag att många överdriver, det beror helt på vad man köper. I reda pengar är allt dyrare, men justerat för köpkraft är nog det mesta faktiskt billigare eller likvärdigt.

Det jag främst reagerar på är hur dyrt allt importerat är, och hur dåligt utbud de har gentemot svenska matbutiker. Det ska dock som jag fått det förklarat för mig vara medvetet; de vill ha en högre grad av självförsörjning än oss, och då är det så klart fullt rimligt att de inte har en avdelning för varje världsdel på lokala matbutiken samt att importerat är dyrare.

Allt som allt föredrar jag Norge framför Sverige. Det är ett trevligare land med ett trevligare och mer sammansvetsat folk. Hade det inte varit för att ciggen är så jävla dyra hade jag absolut kunnat tänka mig att bo där istället.
Citera
2026-08-07, 21:27
Medlem
auto-fellatios avatar
Om den nationella köpkraften är liknande mellan gemene svensk och norsk. Varför avspeglas det inte i växlingskursen? Är det oljan som håller den så ”skev”?
Citera
2026-08-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är väl detta med att gå ut och käka, bio etc som är högre. Dvs rena nöjen. Biobiljett eller en stor stark tex kostar ca 40 kr mera. Vilket symboliserar mer att den vanliga norsken kommer ha mer att röra sig med än vad en svensk har. Inte dubbelt men mera.

Men sett till hemelektronik är det ungefär samma.
https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/samsung-galaxy-a37-5g-smarttelefon-6128gb-charcoal/1059795
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/samsung-galaxy-a37-5g-smarttelefon-6128gb-charcoal/1059795?qid=57f82b486f0c6162ef242ae6ff4eee0e

En stor stark kostar normalt 120kr, dvs 2 gånger mer än i Sverige. En öl i butiken med 4,8% alkohol kostar 35kr, dvs ungefär 3 gånger mer än en 5,2:a på systemet. En snusdosa kostar 100kr, dvs ungefär 3 gånger mer än samma dosa i Sverige. Ett paket cigg kostar 120kr, om inte mer idag, dvs 2 gånger mer än i Sverige.

Allt du köper från EU är minst 25% dyrare pga tullavgifter, oftast ännu dyrare.

En fryspizza kostar 70kr, en chokladkaka kostar 50kr, dvs 2 gånger mer än i Sverige. Mat överlag är ungefär dubbelt så dyrt som i Sverige. Är mat rent nöje?

Hyrespriserna följer samma mönster. Även bensin och diesel är ungefär dubbelt så dyrt. Lika så nya bilar pga sinnessjuka skatter. Är det rena nöjen?
Citera
2026-08-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inger av det du skriver stämmer.

Jo det gör det. Se ovan inlägg för priser. Lönestatistik kan du hitta själv.
Citera
2026-08-07, 21:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jo det gör det. Se ovan inlägg för priser. Lönestatistik kan du hitta själv.

Jag behöver inte leta efter någonting. Jag kan bara gå utanför hemmet.
Och inget av det som nämndes, stämmer. Det vet jag med säkerhet.
Citera
2026-08-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det värsta med Norge är väl ändå att de är så jävla hunsade av staten. Ingen vågar köra mer än 5 km/h över hastighetsgränsen för böterna är sinnesjuka, som ett exempel. En jävla polisstat är det.

Stämmer bra, det är nästan England-nivå på hur mycket den norska staten vågar pissa på sitt egna folk med alla skatter och avgifter. Samtidigt som många här verkar tro att norrmännen lever i materiellt överflöd, när sanningen är det motsatta.

Det är riktiga kleptokrater som styr det landet.
Citera
2026-08-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag behöver inte leta efter någonting. Jag kan bara gå utanför hemmet.
Och inget av det som nämndes, stämmer. Det vet jag med säkerhet.

Givande inlägg. Jag vet med säkerhet att det stämmer då jag har bott och arbetat i flera delar av landet.
Citera
2026-08-07, 21:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Givande inlägg. Jag vet med säkerhet att det stämmer då jag har bott och arbetat i flera delar av landet.

När? Hur länge? Och var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in